3. april 2009

Torsdag 2009


På lagoppstillingen for dagen finner vi en militærgrønn t-skjorte fra Ulm i Tyskland. Andrebuksa får fornyet tillit etter at den ble satt rett inn på laget og gjorde en formidabel innsats under jobbintervjuet i går.

Etter det grusomme nederlaget i går lengter jeg etter hevn på java'en, så jeg lager en matpakke av upåsmurte blingser og utsetter frokosten.
De første avisene jeg kjøpte i livet, kjøpte jeg etter landskampseire. Første gang jeg kjøpte både VG og Dagblad samme dag, var også etter landskamp. Norge prylte Finland i går, og tradisjoner er til for å holdes. Jeg trekker inn på Deli de Luca.


Jeg kommer meg nok en gang forbi Slottet uten å bli skutt.
På Litteraturhusets fjerde etasje setter jeg frokosten. I det jeg legger min VG på bordet, går det en svak skjelving gjennom husets grunnvoller. Her i huset går det ikke i noe mindre intellektuelt enn Klassekampen og Morgenbladet. Det går rykter om at en fyr hadde med VG en gang i forrige århundre. Han er dau nå.
Det tradisjonelle bildet med Lindkvist i bakgrunnen. Hun satser rødt i dag. Det var grønt på mandag, grått på tirsdag. Publikum leter etter et mønster, et innfløkt system i påkledningen som kan kaste lys over de dypereliggende strømningene i hennes litteratur.
Jeg skal ha lunsj med Iversen og må gå noen minutter. Når jeg går på gaten pleier jeg å finne meg en lead-out-man som jeg stalker. Det sparer energi. Som du ser i OL, de som drar løpsfeltene blir slitne mot slutten, det er de som ligger bak som vinner.
En dag kommer jeg til å få juling av en ukjent mann på gaten.



Lunsjen blir årets første uteseanse. Jeg går for omelett, Iversen bestiller etellerannet uten egg. Han får egg, og kelneren lover at maten hans derfor er gratis. Her ser jeg mitt snitt til å spandere lunsjen, siden jeg skylder han to. Via mystiske veier havner Iversens mat likevel på regningen. Jeg er på stødig vei mot bankerott.Under lunsjen setter vi opp kveldens quiz-lag. Fordeling på alle landsdelene var vinneroppskrift sist. Iversen er sørlending, jeg er trønder. Iversen tar ansvar for å skaffe en østlending, jeg tar ansvar for Nord-Norge. Vestlendingene vi kjenner er usikre. Vi blir enige om at jeg skal annonsere i bloggen.

Tilbake på litteraturhuset fortsetter jeg kampen for en automatisk blogganmelder. I går stod jeg bom fast ved foten av en ås. I dag kommer jeg meg over åsen, og oppdager at det er et fjell bak.

Vi må finne en nordlending til Quiz-laget. Nordlendingene pleier å sive inn i Oslo via Oslo S. Jeg tar meg nedover Karl Johan, og på veien går jeg tungt inn på eiersiden i en soft-is.
Jeg finner en fjordbonde fra Senja. Gud ha nåde med våre arme motstandere.

Vi går videre til Times Bar i Gamlebyen. Inne i denne puben fins det en dame som lurer på en hel mengde ting. Vi har kommet for å forklare henne hvordan alt henger sammen.
Dead Girls Don't Say No, ved Esquil, Anlaug, Espen og Christina. Madammen er rett utenfor billedkant. Christina ble med via annonsen i denne bloggen. Vi syns det er helt greit at hun ikke er vestlending når hun forteller oss hvor Johanne Dybwads plass er. Det ville rett og slett ikke gått uten Christina.

Laglogoen, med en stjerne for hver seier.Etter første omgang ligger tre lag likt på 18 poeng i teten. Men vi er feilrettet, 'kunnskap' var godt nok svar på hva Sofia betyr, og vi får et poeng ekstra og ledelsen. Så er det ut og ødelegge nordnorske lunger.
Iversen tyner ut navnet på Juan Ponce de Leon, den første europeer som nådde Florida.
Andre omgang er over, sluttresultatene leses. Vi begynner jublingen når de leser navnet på lag nummer to. Seiersmarginen er riktignok fire poeng mindre enn forrige uke.
Iversen tyller i seg premien.

Spørsmålene vi var blanke på:
Hva het maleren, som malte både den nakne og den påkledte Maja, som blir kalt den moderne kunstens far?
Sommertid var første gang brukt i Norge i 1916 - men når ble sommertiden fast avtalt mellom Norge og EU til å vare fra siste søndag i mars til siste søndag i oktober?
Hvilken svenske skriver om Van Veeteren?
Hvilket lag har tatt NM-tittelen i basket for herrer?

Stang ut-spørsmål:
Hvilket land var det første som legaliserte dødshjelp (2002)?
Hvor bodde Sherlock Holmes?
Hvilket år overtok Stalin etter Lenin som leder for Sovjetunionen?
Hvilket år ble =Oslo startet opp?
Hvilket år var Ready or not med Fugees en hit?

De jeg trivdes best på:
Hvilken krig ble avsluttet ved Paristraktaten av 1856?
Nevn ett år Sir Isaac Newton levde?
Hva er den høyeste militære grad i marinen?
MUSIKK: Artist? (Sangen het Chasing Pavements)
MUSIKK: Artister? (Sangen het Endless Love)
Svenske kronestykker som lages i år er annerledes enn vanlig, for å markere jubileet til Finland og Sveriges separasjon - hvor lenge er det siden Sverige tapte finskekrigen og måtte gi fra seg Finland til Russland?
Noen blir med hjem og overnatter på sofaen. Er det Iversen som har fått pryl av madammen? Er det sjarken til Senja som gikk for tidlig? Er det en uteligger jeg traff på veien hjem? CLIFFHANGER!

15 kommentarer:

Lars Martin sa...

Dette her har virkelig blitt til dagens lille høydepunkt, og jeg ble strålende fornøyd da jeg etter å ha stått opp se "Torsdag 2009" ligge øverst i feedleseren. Jeg synes godt du kan ta ei uke til uten filter :)

Lars Martin sa...

Dette her har virkelig blitt til dagens lille høydepunkt, og jeg ble strålende fornøyd da jeg etter å ha stått opp se "Torsdag 2009" ligge øverst i feedleseren. Jeg synes godt du kan ta ei uke til uten filter :)

Lars Martin sa...

Sorry for dobbelkommentar der (som nå ble trippel)

Esquil sa...

takk for dobbeltkommentar som nå har blitt trippel. Det blåser opp kommentarantallet slik at det ser ut som om det faktisk er noen som leser.

Fint du liker :) Neste uke er påske, og fordi jeg ikke fikk med meg gutta til danmark og paaskeløbene, kan det bli en dyster og depressiv påske alene i hovedstaden, som jeg helst vil spare dere for.

Iversen sa...

Jeg syns det er viktig å påpeke at Sherlock-adressen var veldig stang ut, altså. Vi fikk tross alt poeng for den, bare ikke full pott.

Esquil sa...

Sant nok. Du hadde gaten, men av ukjente grunner trakk du fra ett fra hvert siffer i husnummeret.

Esquil sa...

Stalin-svaret var enda mer stang ut, siden det egentlig var riktig. Stalin overtok makten i Sovjet det året Lenin døde, og det var det året vi svarte. Men han hadde overtatt formannsskapet i partiet to år før, og det var det tallet quiz-master ville ha på "Hvilket år overtok Stalin etter Lenin som leder for Sovjetunionen?"

Det at generalsekretæren i partiet styrte Sovjet var slik jeg ser det noe som ble kutyme i og med at Stalin vant maktkampen etter Lenins død fra den stillingen. At generalsekretærstillingen per se innebærer at man leder landet blir litt som å spørre hvilket år martin kolberg overtok ledelsen av Norge.

Tilfeldig forbipasserende sa...

Har ikke kolberg leda landet en stund nå?

Anlaug sa...

Uteliggeren din har bare 4 tær, forresten. Du kunne jo valgt en som ikke var ødelagt.

Esquil sa...

det er et poeng, tf. jeg gir meg.

anlaug, du velger ikke dine uteliggere, de velger deg.

Isobel sa...

Fugees var ikke stang ut, det var ren og skjær feil-husk. Men jeg syns virkelig vi skulle hatt full pott for Stalin-spørsmålet, hun spurte da vitterlig om lederskap for Sovjetunionen og ikke partiet...

Lindkvist sa...

Tror den rystningen i huset skyldtes det noe barnaktige pålegget Nugatti. VG har jeg da sett her opptil flere ganger. Minst tre.

Esquil sa...

isobel, det ser jo ut på wiki som de begynte å slippe singler fra den skiva i året vi svarte.

hadde vi tapt med ett poeng hadde vi nok fort tatt en rematch på stalin ja.

hysjda, lindkvist, jeg prøver å bygge oss et image her!

abre sa...

Artig. Som pub-quizer selv (på stedets beste lag ... kremt), må jeg si jeg er imponert over nivået. Dette virket ganske vanskelig.

Men sånt er jo veldig individuelt. Jeg synes f.eks. at disse musikkspørsmålene virket mye verre enn både maleren og Van Veeteren-forfatteren.

Kristoball sa...

Banebrytende blogging her, veldig se- og lesverdig. Kudos også for høy kvalitet på t-skjortesamlinga. Knut Nærum gråter seg garantert i søvn etter å ha sett bildene!