13. oktober 2011

VM i Scrabble, del 3

Så gikk det faktisk dithen at Den Stolte Laugen ble for stolt. Den første dagen i VM bød på for mange triumfer, og hun fikk ikke sove. Halv to om natten kunngjorde hun at hun var høy på seg selv, og ba landslagstreneren om hjelp.

Og treneren har selvfølgelig Tom Nordlis brevkurs i idrettspsykologi. Skulle bare mangle.


TROR DU AT DU ER SCRABBLEDRONNING BARE FORDI DU HAR SLÅTT ET PARTRE DRITTSPILLERE!?!

Laugen fikk sove, men våknet deprimert neste dag.

Anlaug åpner dag to mot Mikki fra England. Mikki satset i går på en kolleksjon basert på sjokkrosa tights og ti centimeter høye hæler. Dagens klesvalg går i svart og leopard, med en kvart diskos som ørering. Han vinner kampen mot Anlaug og er i øyeblikket nummer 2 i VM.

Laugen vinner kampen mot Tsjekkias mann, men får ellers kjørt seg, det blir mange klare tap mot hard motstand.

Endelig kommer kampen mot tyskeren, som er bak Anlaug på resultatlisten. Anlaug ser mot slutten at hun trenger fem poeng for å vinne, så hun avslutter med fem poeng i sitt siste legg, og vinner kampen med ett poeng. Tror hun. Tyskeren forlanger omtelling av poengene, og skulle du sett, han hadde gitt seg selv to poeng for lite for ett av ordene tidligere i spillet. Dermed blir det tyskeren som vinner med ett poeng. Det er et tungt fordøyelig tap for den norske delegasjonen.

Det kommer likevel ikke opp mot skandalekampen i går mellom to av toppspillerne, en fra England og en fra Thailand. Briten avslutter kampen med å legge en bingo, men thailenderen har likevel ett poeng mer. Da påpeker briten at det mangler en brikke. Overdommeren blir tilkalt. Det viser seg at det stemmer, det mangler en G. G er verdt to poeng, og overdommeren avgjør at de to poengene skal trekkes fra thailenderens poengsum, siden han skulle ha trukket inn den siste brikken. Dermed vinner briten kampen med ett poeng, og det koster thailenderen en foreløpig plass på pallen.

Den thailandske delegasjonen blir meget opprørt, og jeg skal gi dem at det er vanskelig å forstå hvordan en brikke bare forsvinner. Brikkene telles før alle spill. Thailand krever kroppsvisitasjon av begge spillerne. Overdommeren nekter å kroppsvisitere noen. Resultatet blir stående, og briten er visstnok ikke lenger velkommen i asiatiske turneringer.

Jeg registrerte i går en spiller som hverken sorterte eller rettet opp brikkene sine på brikkeholderen, et par av brikkene lå sidelengs. En N så ved første øyekast ut som en Z. Jeg trodde det var taktikk for å lure motspilleren til å tro at han hadde to blanke brikker. Brikkene er ikke helt kvadratiske, så motspiller kan se at du har brikker sidelengs. Og de eneste brikkene som ser likedan ut sidelengs er de blanke.

I dag fikk jeg forklaringen. Det er ikke taktikk, denne spilleren har autistiske trekk. Han registrerer kjapt hvilke brikker han har og deretter foregår resten i hodet. Til og med brikker som kommer ut opp-ned, blir stående opp-ned.

Jeg antar leserne lurer på nivået i VM, hvor mange poeng trenger man typisk for å vinne en kamp på dette nivået, er det sjuhundre, er det åttehundre? Så avslutningsvis tenkte jeg at jeg skulle blogge et helt VM-parti. Det stemmer, hele partiet, alle trekkene, alle stillingene. Og du trodde jeg hadde blitt en lat blogger? Hah.

Partiet vi ser på er mellom Susan Dundas fra Nederland og Mohammad Sulaiman fra De Forente Arabiske Emirater.

1.omgang

Dundas starter. Opp av posen trekker hun en blank brikke og en S, som er noe av det beste du kan ha i engelsk scrabble. Forøvrig trekker hun fem møkkabrikker. Når man har en kombo av veldig gode og dårlige brikker, er det mer rasjonelt å bytte enn hvis man har bare dårlige brikker. For det ligger en bingo i luften. Dundas bytter fem brikker.

Sulaiman er i samme situasjon, også han starter med å bytte.

Stilling etter ett trekk hver:



Dundas (NED): 0 poeng
Sulaiman (UAE): 0 poeng

2. runde:

Dundas har nå fått seks gode brikker, men har en ekstra A som hun vil bli kvitt. A er forsåvidt et ord, men hun kan ikke legge det; ord på bare en bokstav er ikke tillatt. Hun bytter A'en.

Sulaiman bytter også.

Brettet etter to trekk hver:



Dundas (NED): 0 poeng
Sulaiman (UAE): 0 poeng

3.runde:

Det har gått fire trekk uten poeng. En regel i Scrabble sier at hvis ingen spillere har scoret i de siste seks trekkene, er spillet over.

Dundas sitter med seks en-poengsbrikker og en blank brikke. Hun vil få seks poeng i minus hvis spillet avsluttes nå. Det er teoretisk umulig at Sulaiman kan ha færre minuspoeng. Dundas tar en sjanse og sier pass.

Det er ikke uvanlig at spill avsluttes på sekstrekks-regelen etter at 98 brikker er lagt og begge sitter igjen med hver sin drittbrikke. Det er ganske uvanlig at spill avsluttes på denne måten etter at null brikker er lagt. Slett ikke noe man tenker over til daglig. Sulaimans fokus ligger på drittbrikkene som ikke vil samarbeide.

Sulaiman bytter.

Sluttstilling:



Dundas (NED): -6 poeng
Sulaiman (UAE): -9 poeng

6 kommentarer:

Sonja Dadam! sa...

Det er mulig jeg er delirisk av lykke over at du faktisk blogger, for jeg vet jeg har annonsert at jeg aldri skal spille scrabble igjen, men dette ga meg lyst til å bryte alle prinsipper og i alle fall hive meg på wordfeud eller noe. Så det er mulig du rekrutterer til miljøet her. Ikke VM-miljøet, selvfølgelig, men man trenger 8.divisjonsspillere også, for at det skal være et ordentlig miljø.

Uansett, jeg heier på Laugen, sånn stille inni meg. Jeg håper hun vinner hele greia. Og hvis ikke det skjer, så håper jeg at hun gjør det litt bedre enn hun trodde hun skulle gjøre det.

Og jeg likte spillet med det blanke brettet. Men glemte Sulaiman 6-trekksreglen, eller kan det virkelig være at han etter 2 trekk ikke hadde nok bokstaver til å lage et ord?

Esquil sa...

Han glemte regelen, tror jeg, for da Dundas fortalte ham at spillet var over, nektet han for at han hadde trykket på klokka. Det er trykket på klokka som avslutter trekket. Han prøvde å ta inn brikkene sine og gjøre om trekket. Dundas hadde nullstilt klokka siden kampen var over, så det gikk ikke umiddelbart å se om han hadde trykket, men klokken hadde likevel en funksjon som beviste at Suleiman var den siste som hadde trykket.

Ola sa...

Spennende lesing. Venter spent på fortsettelsen! Når blir du å se på quizdan?

Gompedyret sa...

Solid matchdekning! Må si at "lat blogger"-teorien fikk seg en dundrende kilevink der.

Klissi sa...

For en spennende plass å tilbringe høstferien! Mistet litt motet i Scrabble etter at jeg spilte endel mot en psykopat-pasient som hadde lært alle to-bokstavordene og de fleste trebokstavordene utenat, men ser at jeg manglet litt tenacity..

Dnort sa...

Esquil var å se på Quizdan nå på lørdag 29.10. Laget hans ble nr. 2. En god nummer 2...
Undertegnede prøvde å heie Esquil fram. Men, utrop som "kom igjen no din jækla trygdesnylter" og "slæpp no tel trøndern på gulvet" falt for døve ører...