18. februar 2006

Ofret på Den Hellige Ytringsfrihets alter

I dag har elleve dødd i Libya under demonstrasjoner mot Muhammedtegningene. Femten har dødd i Nigeria. Tjueseks menneskeliv på en dag. Tidligere har også asiater dødd av samme grunn. Synes dere fortsatt det er en god idé å publisere Muhammed-tegninger der ute i bloggebyen?

Jeg har holdt rimelig kjeft i debatten til nå, men jeg greier ikke se på at folk dør for dette. Jeg fatter ikke argumentene for å trykke disse Muhammedtegningene. Ytringsfriheten står ikke og faller med dette, vi har ikke full ytringsfrihet i Norge uansett. Vi har forbud mot å kringkaste rasistiske ytringer, injurier og kjønnsorganer i bevegelse. Det er sunt for oss.

Pressens Faglige Utvalg er like fundamentalistiske som muslimene som demonstrerer, og de har greid å gjøre ytringsfriheten til en hellig ku som rusler fritt rundt og lager kaos uten at det er lov å røre den. Begrunnelsen for ytringsfriheten er at avisene må ha mulighet til å passe på makthaverne, men her i landet er makthaverne valgt av folket, mens redaktørene er valgt av noen få menn med makt og penger. Ytringsfriheten er i praksis pengemaktas rett. Selvfølgelig skal vi ha den, men må den være hellig? Sett heller fornuften først!

Jeg stemmer for å forby illustrasjoner av Muhammed og Allah. Lovparagrafen fins der allerede, under tykke lag av støv. Det er dommernes jobb å bruke den.

2 kommentarer:

lanzetudor sa...

Jeg er enig med deg Eskil. Det er lov aa si hva man mener, men det finnes ogsaa vanlig folkeskikk. Det gjelder paa begge sider, enten man er demonstrant eller avistegner.

Anders Brenna sa...

Jeg har ikke selv publisert noen tegninger, men jeg støtter de som har gjort det.

Det er ikke de som publiserte tegningene som er skyld i at menneskeliv har gått tapt. Det er det religiøse fanatikere som er skyld i.

Å legge skylden på de som har publisert tegningene er like dumt som å legge skylden på kvinner som har kledd seg utfordrene når de blir voldtatt.

Ytringsfriheten er noe av det mest grunnleggende et velfungerende samfunn har.

BTW, det var galt av Østerike å dømme Irving for det han har sagt, selv om mannen er en komplett sinnsyk idiot som kommer med en sånn påstand.

Dersom vi ikke forsvarer og bruker ytringsfriheten, vil den viskes ut.