2. mars 2009

Hvordan bli en dyktig nettavis-kommentator

Du har sett dem under artiklene i landets største nettaviser. De skriver fryktløse kommentarer, de gir makta fingeren, de bærer ytringsfriheten og selve demokratiet på sine skuldre. Du har lyst til å bli en av dem. Hvordan går du frem?

Metode 1.

  • Få tak i en tegnestift.
  • Fest tegnestiften i kroppsdelen som Harald Eia har gjort kjent under navnet 'skrukken'.
  • Sett deg foran PC'en.
  • Bla opp på en nettavis og les en artikkel.
  • Kjenn på de intense smertene som strømmer opp fra underlivet.
  • Overbevis deg selv om at journalisten som skrev artikkelen har hundre prosent skyld for smertene dine.
  • Kommenter artikkelen.
Metode 2.
  • Få tak i en blyant
  • Spiss den noe uhyggelig skarp
  • Stikk den inn i øret
  • Lenger inn
  • Å kom igjen nå, litt blod tåler du. Vi skal lenger inn.
  • Ikke bry deg om den grå substansen som pipler nedover kinnet
  • Bla opp på en nettavis og les en artikkel
  • Kommenter artikkelen
Metode 3.
  • Skaff deg jobb i et serviceyrke
  • Når kunden mener at du ikke kan jobben din, smil
  • Når kunden spyr nedover uniformen din, smil
  • Når kundens bikkje lar tennene synke inn i leggkjøttet ditt, smil
  • Gå hjem, bla opp på en nettavis og les en artikkel
  • Kommenter artikkelen

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg foreslår en metode 4, som er å en ufaglært nattjobb med tilgang til internett.. Da blir det enten Neopets eller VG.no, vettu.

Anonym sa...

Ah, fantastisk. Jeg får sjelden til å bli like sint som de som skriver i slike kommentarer, men nå vet jeg hvordan jeg kan få det til.

Nå skal jeg løpe til en artikkel om NAV, også skal jeg fyre løs. :p

Sorgenfri sa...

Se det.
Jeg har lenge lurt på hva som lå bak.

:o)

Anonym sa...

Men hvordan får man grammatikk og språkkunnskaper på nivå med en treåring?

Anonym sa...

Tror mange må gå for blyanttrikset, og at det fører til de manglende språkkunnskapene. Kanskje er det blyantens innvirkning på hjernebølgene som gjør det mulig å kommentere skrivefeil i artikler eller andres kommentarer - med egne skrivefeil - eller skrive feil, slik mange nettaviskommentatorer ville skrevet det.

e sa...

Jeg savner funksjonen du har på youtube til å gi "tommel ned" til kommentarer. Tror dette kunne bedret tonen noe. Om ikke så mye :-(

Anonym sa...

Disse metodene kommer jeg garantert (IKKE) til å bruke :)