6. oktober 2017

Bimbo-quiz-NM

Vi har nettopp slitt de skamslåtte sjelene våre gjennom enda et norsk mesterskap i quiz. Greia med NM i quiz er at de spør om mange vonde vanskelige spørsmål slik at du føler deg absurd kunnskapsløs. Du føler deg dum inni hodet, som er en av de verste plassene å være dum.

Heldigvis publiserer quizforbundet også en resultatliste hvor de skiller ut den letteste halvdelen av spørsmålene, slik at man kan se hvem som er best på normale spørsmål, sånne som man faktisk kan få på pub-quiz og i den virkelige verden.

Så la oss gå igjennom de femti spørsmålene i den lette halvdelen av NM i parquiz, som om det var selve NM. Jeg stilte i par med den legendariske Espen Iversen. Espen og jeg har quizzet på lag hele quizkarrieren vår, nesten ti år, og har til en viss grad spesialisert oss på de områdene den andre ikke kan. Han tar film og TV og sånt som skjer på internett. Jeg tar geografi, kunst og sånt som skjer på universitetene. Begge er habile på sport, men han tar fotballen og jeg det andre.

Scroll forsiktig nedover og stopp hver gang du ser "SVAR", så kan du ta quizen selv. Det riktige svaret er i STORE bokstaver. ---

1.  Lyttespørsmål: Link til sangen. Hvem synger duett med Gram Parsons her? Bob Dylan, Neil Young og Dolly Parton er bare noen få av hennes andre musikalske samarbeidspartnere. Hun fylte 70 år i april og har vunnet 13 Grammy-priser, blant annet for albumene "Blue Kentucky Girl" (1980) og "Wrecking Ball" (1995).

SVAR:

Vi hørte en country-vibe, og ramset opp the usual suspects: Dolly Parton, Tammy Wynette, Loretta Lynn, og Patti Smith. Rutinerte quizzere svarer bare etternavn, så vi valgte Smith, sånn at hvis dette var Will Smith, Sam Smith eller vokalisten i Cure før eller etter kjønnsskifte ville vi også få rett. 
Men, akk. Musikk er vår akhilleshæl. Svaret var EMMILOU HARRIS.

Vi hadde 0 poeng og lå på 33.plass.

2. Hvilken norsk kaffebarkjede med 36 filialer over hele landet bruker denne logoen?  


SVAR:

Litt om hvordan par-NM foregår. Vi får utdelt quizen skriftlig, og vi får hvert vårt ark. Det er fire runder med pauser imellom. Måten Iversen og jeg jobber på er at han starter forfra og jeg starter bakfra på arket, så jobber vi hver for oss i starten. Med en gang et spørsmål smaker av film eller TV hopper jeg over det, vi svarer på det vi kan, og så møtes vi et sted rundt midten, og derfra snakker vi ut om problemene våre.

Dette spørsmlet var langt inne i Iversen sin del, og når jeg ser det har Iversen allerede klasket inn KAFFEBRENNERIET,  basert på at han ikke kommer på en annen kaffebar som matcher initialene Kb, som logoen ser ut til å være satt sammen av. Jeg aner ikke om jeg hadde greid det, men det spiller ingen rolle. Vi har scoret! Vi slipper null poeng!

1 poeng, 30.plass.

3. Begge de gjeldende verdensrekordene i friidrettsøvelsen tresteg ble satt under VM i friidrett 1995 av briten Jonathan Edwards og ukrainske Inessa Kravets. I hvilken by ble disse rekordene satt? 

SVAR:

"Hvor var VM i friidrett 1995", der altså. Jeg er fra Sør Trøndelag, født i 1972 og løp langdistanse, alt dette til felles med Vebjørn Rodal. Ja, han løp langdistanse da han var ung. Etter jeg ble feit og han ble god fulgte jeg tett med på karrieren til denne slitsomme konkurrenten. Han tok VM-bronse året før han tok OL-gull, og OL-gullet tok han i 1996, så bronsen må ha kommet i byen som var fasitsvaret. Jeg følte meg trygg på GÖTEBORG.

2 poeng, og vi klatrer til 19.plass. 18 par er altså prikkfrie så langt.

4. Hvilket land hadde koloniherredømme over Gullkysten (det nåværende Ghana) fra 1482 til 1642?

SVAR:

Iversen vil først ha britene her, og jeg tenker jo det jeg også, det var Storbritannia som Ghana løsrev seg fra da de ble selvstendige. Men det var på 1960-tallet. Dette er en stund før. Og i 1482 var det ikke så mange kolonimakter som seilte nedover afrikakysten. Men Portugal sendte ut Henrik sjøfareren fra 1460-tallet og utover,  og portugiseren Bartholomeus Diaz nåde Kapp det gode håp i 1488 som den første europeeren. Vi vet ikke noe om ghanesisk historie i denne tiden, men går for PORTUGAL.  Iversen prøver desperat å koste oss poeng med en Frankrike-offensiv i siste liten, men man skal aldri stole på Iversen når det gjelder Frankrike.

3 poeng, oppe på 14.plass

5. Merkur, Venus, Jorden og Mars regnes som terrestriske planeter. Hva er betegnelsen på de fire andre planetene? Flere mulige svar.

SVAR:

Jeg vil ha GASSPLANETER. Iversen vi ha GASSKJEMPER. Jeg vinner krangelen på min tyngde i spørsmål som dette, eller kanskje generell kroppstyngde, men det kunne jeg ha spart meg, for det viser seg at begge svar er godkjente.

4 poeng, men avanserer ikke, fortsatt 14.plass.

6. Hvilken profilert gründer og direktør for et internasjonalt selskap utga i 2010 selvbiografien "Losing my virginity"?

SVAR:

Iversen skriver inn RICHARD BRANSON. Han har nemlig fått med seg at Richard Branson mistet møydommen i godt voksen alder.


5 poeng, opp til 11.plass.

7. Edith Piaf, Molière, Frédéric Chopin og Oscar Wilde ligger alle begravet på den samme kirkegården i Paris. Hva heter den?

SVAR:

Jeg kan ikke fransk, så ord på dette tullespråket setter seg ikke, det kunne like gjerne vært kinesisk, jeg skriver ned diverse variasjoner over temaet "le perchaise", men ingen ser rett ut. Jeg tror de to ordene starter på L og P og tenker aldri på å bytte de om. Svaret er PÈRE LACHAISE.

Vi står fast på 5 poeng, og stuper ned til 24.plass. 6 lag er prikkfrie i tet.

8. Hvilken dyreorden hører løvetamarinen til? Den lever i Sør-Amerika og er utrydningstruet

SVAR:

Vi vet at tamariner er en slags aper, men problemet er at vi ikke vet hva dyreorden vil si i denne sammenhengen, vi er usikre på om vi skal skrive halvaper eller aper eller menneskeaper eller primater eller pattedyr. Vi går for APER. Det er et av flere godkjente svar.

6 poeng, opp til 20.plass.

9. Hvilken idrett har flest nasjonale forbund på verdensbasis, med 220? Basketball og friidrett ligger like bak med hhv 212 og 211 nasjonale forbund. BK Tromsø vant siste NM i januar 2017 da de slo TIF Viking.

SVAR:

Vanskelig, fotball er det jo ikke med de lagnavnene. Jeg mener å ha hørt at volleyball spilles i sjuke mengder land, men Iversen mener han i så fall skulle kjent igjen de norske topplagene. Han lanserer innebandy som høyaktuelt svar, men spørsmålet blir stående åpent, og i panikken før slutt fører jeg likevel inn VOLLEYBALL.  Iversen er rasende helt frem til fasiten leses opp.


7 poeng, opp til 17.plass. Fortsatt er de seks tetparene prikkfrie.

10. Hva heter revisorfirmaet som har vært ansvarlig for resultatene til Oscarutdelingen siden 1934? De slet litt med å holde orden på konvoluttene da prisen for beste film skulle deles ut i mars i år.

Iversen ener å ha hørt det, og bruker det meste av omgangen på å skulle dra det frem. Jeg sufflerer med å slenge ut revisorfirmaer, så som mckinsey, deloitte, andersen insulting, og PRICEWATERHOUSECOOPERS. Han liker det ikke, men kommer ikke på noe bedre, så vi svarer det. Fint for oss.  I etterkant forstår Iversen at Ernst & Young, som var det firmaet han egentlig prøvde å komme frem til, driver med Emmy-utdelingen. Igjen, fint for oss.


8 poeng, opp til 14.plass. Tre lag er igjen i tetfeltet som ligger to poeng foran oss. Det dreier seg om ekvipasjene Vegard Eikemo Sande / Odd Rune Heggheim, Erik Hatlø / Arild Holme og Knut Heggland / Brage Nordgård.

11. Hvilken tegneseriefigur er hovedpersonen i albumene Den blå lotus, Kong Ottokars septer og Faraos sigarer?

TINTIN, skriver Ivers, som ble flasket opp på belgiske tegneserier. Og Tintin er jo en quiztegneserie, så jeg krangler ikke.

9 poeng, stillingen er uendret, vi er på 14.plass.

12. Alle japanske ord slutter enten på en vokal eller hvilken konsonant?

Etter en mild forbauselse over opplysningen er det bare å kaste ut japanske ord man kan. Da jeg sier "shogun" er jobben over, og vi kan føre inn N. Jeg hører etterpå at andre har tatt det på Nippon, det japanske navnet på japan.

10 poeng, vi er fortsatt på 14.plass. Sande / Heggheim bommer og blir hentet av klynga som ligger mellom oss og teten. Der ligger alle landslagsparene og det meste av favoritter.

13. Hvilket programmeringsspråk ble først utviklet av dansken Bjarne Stroustrup i 1978? Svar presist.

Jeg er programmerer av profesjon. Men quiz om et yrke og det man lærer av et yrke er forskjellige verdener.

Språket det spørres om her har jeg studert da jeg tok siv.ing, jeg har programmert i det, jeg fikk A på eksamen. Men jeg har ikke filla snøring på hvem som laget det.

Jeg vet at en annen danske, som heter Hejlsberg, har skrevet det språket jeg jobber mest i, C#. Dette stammer fra C, så vi svarer C. Svaret er C++. Som er en annen videreutvikling av C, vi er for en gangs skyld ikke veldig langt ute på jordet, men vi skulle altså svare presist.

Vi står igjen på 10 poeng, og faller til 21.plass. Hatlø / Holme bommer, og Knut Heggland / Brage Nordgård er de eneste prikkfrie så langt.

14. Over 8000 soldatskulpturer ble trolig lagd til graven til Kinas første keiser, Qin Shi Huang, ca. 200 f. Kr. I hvilket materiale var skulpturene laget?

TERRAKOTTA. Alle i NM klarer dette. Quizforbundets hundepatrulje kan lukte folk som ikke har hørt om Terrakotta, for kunnskapen om terrakotta utskiller et eget enzym, og hundene går rett i strupen på de som mangler dette. Slik slipper vi at folk som ikke kan sånt kommer innenfor dørene i NM. Dessverre ble en kunnskapsløs bartender på hotellet drept og spist, men slike ulykker skjer.

11 poeng, 21.plass.

15. Hva heter Napoleons trofaste araberhest som fulgte ham gjennom flere slag? Den ble oppkalt etter et slag som sto i 1800.

Det fins noen quizgamper man må kunne, som Bukefalos til Alexander den store, og MARENGO til Napoleon.

12 poeng, opp til 18.plass. Her bommer Heggland / Nordgård. Ingen lag er feilfrie, med våre tre bom er vi to poeng bak en tetgruppe på 10 lag.

16. Hva heter romsonden som ble skutt opp i 2006 og passerte Pluto i juli 2015?

Dette har man også lært gjennom å quizze. Vi skriver New Horizon, fasiten sier NEW HORIZONS, men vi får poenget.

13 poeng, opp til 16.plass.

17. Hvem komponerte balletten "Romeo og Julie", som hadde premiere i 1935? Dette stykket fra første akt er kjent både som "Montague og Capulet" og "Riddernes dans".

Iversen vet at det er en russer, men klarer ikke dra frem navnet. Jeg har nada peil her, men russiske komponister har jeg pugget, for det høres så imponerende ut når man ramser dem opp i fleng.

Jeg ramser dem opp i fleng.

Jeg går helt glinkatsjaikovskirimskikorsakoffmussorgskischrabinrachmaninoffsjostakovski og når jeg kommer til PROKOFIEV kicker minnet til Iversen inn og vi er cool. Alt er lungt.

14 poeng, og vi er tilbake på den 14.plassen vi datt ned fra etter programmeringsspørsmålet.

18. I hvilken by ligger Ellis Island, hvor svært mange immigranter til USA gikk i land og registrerte seg på sent 1800- og tidlig 1900-tall?

NEW YORK. Alle kan dette. Du kommer ikke inn på quiz-NM hvis du ikke kan dette. Det står en mildt voldelig QM i døra og sjekker at minimumskunnskapen er på plass. Ett år snek det seg inn en fyr som ikke kunne hovedstaden i Moldova, han ble jaget ned av quizforbundets antiterrorgruppe og kastet ut, og NM det året var i sjette etasje, så det gikk ikke så bra, men nok om det.

Vi har fått 15 poeng, men resultatlisten er uendret.

19. Hvilket navn på en insektfamilie skal inn etter ordene kompost-, jord-, sukker- og stokk- for å få arter som lever i Norge?

Sukkermaur har faderen utkjempet lange kriger mot i takbjelken på hytta. Sukkermauren vant. Og stokkmaur fins også, sånne tok en psykopatisk anlagt Iversen livet av i hopetall som barn, joda, denne har vi, MAUR.

16 poeng,  fortsatt 14.plass.

20. 9. januar 1909 nådde medlemmer av Nimrod-ekspedisjonen 88° 23' S, som da var det sydligste noe menneske hadde vært. Hvem ledet ekspedisjonen?

Dette er rett før Amundsen versus Scott. Jeg tror ikke noen av de gutta tok turen nedover så rett før, da lå de nok hjemme og samlet spekk. Jeg mistenker Shackleton, men det fins også en fyr som heter Byrd som jeg ikke har kontroll på. Og hvor kommer alle Ross-navnene på Antarktis fra?
Ikke stålsikker, men vi ender heldigvis opp på blir SHACKLETON, det eneste svaret Iversen kunne gå med på. Iversens spesialitet er å utelukke ting.


17 poeng, stødig 14.plass.

21. En uke i juni 1986 lå to nesten like singletitler på VG-lista: "Nothing's gonna stop me now" og "Nothing's gonna stop us now". Skriv enten artisten som sang førstnevnte eller gruppa som sang sistnevnte. Tidligere navn på gruppa godtas også.

Etter først å ha lest spørsmålet for dårlig, svart Glenn Medeiros, og blitt vekket av hemningsløs trakassering fra Iversen, innser jeg hva vi har med å gjøre her. Dette er fra primærtiden min, da jeg akkurat hadde oppdaget musikk. Og store pupper. Jeg skriver ned begge svarene, SAMANTHA FOX og STARSHIP. Vi skal bare ha ett, så vi fører inn det sistnevnte da det siste hintet, som i klartekst betyr at svarene Jefferson Starship og Jefferson Airplane godtas, gjør oss ekstra trygge på det svaret.

18 poeng, opp til 11.plass. Fem lag har en bom, fem lag har to bom.

22. På begge disse bildene lurer Colin Firths rollefigur på om han er far til et barn. I den ene filmen er barnet ennå ikke født, i det andre dreier det seg om en voksen jente som om kort tid skal gifte seg. Nevn én av filmene bildene er hentet fra. Den ene filmen er fra 2008, den andre er fra 2016 og er en oppfølger, så her vil vi ha et så presist svar som mulig.




Film, registrerer jeg. La oss si at du har ballen, og din lagkamerat Lionel Messi er tre meter unna, da tenker du ikke mer på det, da sentrer du ballen videre.

MAMMA MIA, skriver Iversen ned, etter å ha tenkt unødvendig lenge på om han skulle gå for det svaret eller BRIDGET JONES. Godt er det, for spørsmålet ber om nøyaktig tittel på 2016-filmen, og da mangler en apostrof og ordet BABY fra det alternativet Iversen valgte bort.

19 poeng, 11.plass.

23. I april 2016 lanserte Orkla "Norges kjedeligste reklamefilm". En seks minutter lang film viste, i sin debut i beste sendetid på en fredag, hvordan en rå potetgullskive ble stekt til et flak potetgull. Hvilket merkenavn har dette potetgullet?


TV, det er Iversen det. Han mimrer tilbake til den kvelden de viste fullversjonen av denne reklamen, og midt i irritasjonen over seks minutter av livet man aldri får tilbake smetter TOTENFLAK opp.


20 poeng, opp til en tidelt 9.plass.

24. Far Charles vant fire Oscar-priser for dokumentarkortfilm og ble nominert ytterligere seks ganger i perioden 1956-1998. Han vant aldri Oscar i klassen for lang dokumentarfilm, men det gjorde sønnen Davis under utdelingen i 2007 for "An Inconvenient Truth" om Al Gores klimaaktivisme. Hvilket etternavn, som også er navnet på flere museer, har de begge?

Her er det film igjen, men Iversen er usikker. Blant andre svar vurderer han GUGGENHEIM, og det passer fint med at det er flere museer som heter det. Spørsmålet blir lenge stående åpent, men da vi må svare noe blir det heldigvis rett.

21 poeng, vi er fortsatt på 9.plass, men tetgruppen som bare har en bom desimeres ned til tre lag. Petter Kjær / Geir H. Kristiansen, Trine Aalborg / Lasse Midttun og Truls Flatberg / Arild Tørum.

25. Phil Keoghan har vært programleder for denne realityserien siden første sesong ble sendt i 2001. I Norge ble det laget en egen versjon av programmet, som gikk i to sesonger, begge gangene med Freddy Dos Santos om programleder. Hva heter realityserien? 




TV. Take it away, Ivers:
Iversen har sett det som er av tv-programmer. Kanskje ikke alt i sin helhet, men det finnes lite han ikke har fått med seg verdifulle minutter av. Med all verdens ynde og eleganse skribler han ned THE AMAZING RACE.



22 poeng, nidelt 8.plass. Kjær/ Kristiansen bommer, teten er nå Trine Aalborg / Lasse Midttun og Truls Flatberg / Arild Tørum.

26. Med to ord i navnet, hva heter millionbyen som er hovedstaden i Etiopia?

Alle lagene klarer denne. Det vet man på forhånd, for quizforbundets forhørskommisjon kjører stikkprøver av deltagerne for å sjekke at det ikke slipper inn noen som ikke kan hovedstaden i Etiopia, og stikkprøver betyr ikke at man bare sjekker noen få, nehei du, det betyr at de stikker nåler i deg mens de spør, kan du hovedstaden, og du svarer, men de fortsetter, kan du eeeegentlig hovedstaden, hvis du tenker deg godt om mens du ser inn i dette skarpe lyset, er du heeeeelt sikker.

Så derfor er det bare med folk som er helt sikre på ADDIS ABEBA.

23 poeng, nidelt 8.plass.

27. Hva var hovedinstrumentet til den amerikanske jazzmusikeren Chet Baker?

Jeg har en trompethunch. Iversen har en trompethunch. Vi går TROMPET.

24 poeng, åttedelt 8.plass.

28. Fra 1611 gikk Sverige inn i den såkalte Stormaktstiden, da både levestandarden ble høyere og svenske territorier ble betraktelig større. Hvem var konge fra 1611 til 1632 og regnes som grunnleggeren av stormaktstiden?




Denne duden er sentral i trettiårskrigen, og trettiårskrigen var sentral i historiestudiet mitt. Han heter GUSTAV ADOLF, dro nedover Tyskland i midtre fase av krigen og frigjorde protestaner fra katolikkers åk. Han ble en grisediger helt i nord-Tyskland, til han ved bortimot et uhell døde i slaget ved Lützen, trass i at svenskene vant.

Igjen kan jeg for mye, og vi får ikke poenget fordi vi skulle hatt med tall, GUSTAV 2 ADOLF. Det ville tatt meg tre sekunder å dra frem tallet, siden Gustav Vasa kriget mot Christian 2 et hundreår før dette, og Gustav 3 ble skutt i 1792. Men det er da for svingende Gustav Adolf han er kjent som, det kom riktignok flere Gustav Adolf etter ham, men han var den første av disse, og man sa ikke kong Sverre 1 om kong Sverre heller. Vi klager, og prosederer på at man ber om nummer eller tilnavn, at nummeret her henviser til antall Gustaver og at Adolf da er å regne som tilnavn.

Vi får poenget, men ikke alle er enige i det, og det oppstår tumulter og knufferi. Iversen forlater rommet for å spise herlige bagels og wraps som hotellet i nattens mulm og mørke har plassert ut til sultne quizzere.

Vi er på 25 poeng, opp til 6.plass. Fortsatt er de to tetparene Trine Aalborg / Lasse Midttun og Truls Flatberg / Arild Tørum to poeng foran oss. Lagene som er ett poeng foran er Tore Heliks Van Dahl / Jon Strøm, Ole Martin Halck / Toril Opsahl og Petter Kjær / Geir H. Kristiansen.

29. For hvilket parti sto Aisha Naz Bhatti på førsteplass på valglistene i Oslo i årets stortingsvalg? Hun lå an til å bli partiets første Oslo-representant på 20 år, men til slutt fikk hun ikke nok stemmer.









Ikke hørt om. Men de store er utelukket tvert, H og Ap og FrP kommer lett inn fra Oslo. Rødt er det ikke, der var Moxness på førsteplass. Vi skal ha et parti som gjorde det bra i år og bra for 24 år siden. Siden noen som går av for 20 år siden, altså 1997, er valgt i 1993.

Så, 1993, hva skjedde da, jo det var EU-valgtider, var ikke SP digert da, og det gikk ikke så ille år heller.  Vi går for SENTERPARTIET.

26 poeng, nidelt 6. plass.

30. Hvilket treslag er fylkesblomst for Vestfold og "landskapsblomma" for Skåne i Sverige?

Fylkesblomstene har jeg sett over. Vestfold sin er BØK, på grunn av bøkeskogen ved Larvik.

27 poeng, Petter Kjær / Geir H. Kristiansen bommer seg ned til oss og vi deler 5.plass med dem og seks andre par.

31. I hvilken kampsport betyr "Keung-nay" at man skal bukke, "Goon-bi" at man skal gjøre seg klar og "Shi-jak" at man skal sette i gang med utøvelsen?

Veldig usikre, men jeg tok et TAE-KWON-DO-kurs som unge, og husker at vi skulle si noen fraser, men husker ikke frasene. Tar sjansen likevel.

28 poeng, fortsatt 5.plass, men nå deler vi den bare med to andre par.

32. I hvilket land var Alberto Fujimori president fra 1990 til 2000?

Denne har jeg svart Japan på før, nå husker jeg det, han styrte PERU.

29 poeng, 5.plass.

33. Hvilket dyr i norsk fauna har en tam underart som kalles frett eller fritte? Underarten heter mustela putorius furo på latin.

Jeg vil ha oter og Ivers ler av meg, tam oter, that'll be the day, forslaget ILDER kommer opp, men han tviler veldig på at det fins vill ilder i Norge. Men når han husker at ilder heter ferret på engelsk må vi nesten svare det.

30 poeng, fortsatt 5.plass, men bare todelt nå. Foran oss bommer Flatberg / Tørum, og dermed er Trine Aalborg / Lasse Midttun alene i tet med sin ene bom.

34. Hvilken helt i gresk mytologi måtte utføre tolv storverk som botsøvelser for å ha drept sin kone og sine barn i et øyeblikks galskap? Han måtte blant annet drepe uhyret hydraen og gjøre rent i kong Augias' staller på én dag.

HERKULES utførte tolv storverk. Men er ikke dette mystisk snilt for NM? Kan da ikke være noen andre de mener?

31 poeng, fortsatt 5. plass, som vi deler med Knut Heggland / Brage Nordgård.

35. Hvilket spill? To små grisefigurer kastes som terninger og gir poeng for ulike kombinasjoner.


Her grisekrangler vi. Jeg mener det er KAST GRISENE, ikke at jeg noen gang har spilt det, men jeg har sett det på reklame.
Iversen vil ha «Griseflaks» og det er vanligvis han som er stjerna på laget på spillspørsmål. Iversen er ikke bare god til å utelukke høggærne svar, han er god til å vurdere hvor mye han skal stole på andre quizzere. Det tjener vi et poeng på her. «Griseflaks» er for øvrig en av posisjonene man kan kaste seg frem til, muligens den som er avbildet nede til høyre her.

32 poeng, stødig 5. plass

36. Hvilken by er det som på nordsamisk heter Hársttak?

Her står man fritt til å få galopperede panikkangst og tenke, vi kan da ikke samisk. Men etter en tid med disse konkurransene vet vi at vi er ikke forventet å kunne samisk. Vi er forventet å kunne resonnere. Etter å ha uttalt ordet noen ganger etter beste evne finner vi at det ligner litt på HARSTAD, og bare Harstad, vi har ikke noen alternativer.

33 poeng, 5. plass

37. Hva heter frisøren (bildet t.h.) som har vært flere runder i retten etter å ha nektet å klippe en kvinne i hijab?




Iversen kan av syke grunner sånne ting som dette.  Det kan være fordi han innimellom plukker opp en avis, men det kan også være fordi han annenhver måned får fagbladet «Frisøren» i posten på jobb. Merete HODNE er grei skuring. Helst skulle Iversen sett at spørsmålet dreide seg om fornærmede (Malika Bayan / Charlotte Antonsen / Malika Faviano), som kanskje færre andre kjenner til.


34 poeng, og firedelt 3. plass. Dette spørsmålet kvestet teten, og for første gang siden helt i starten er vi nå bare ett poeng bak. Teten består nå av Tore Heliks Van Dahl / Jon Strøm og Trine Aalborg / Lasse Midttun.

38. Denne operaen av Gaetano Donizetti hadde urpremiere i 1835. Handlingen er lagt til Skottland på 1600-tallet, og hovedpersonen er den emosjonelt skjøre Lucy Ashton. Hva heter operaen?

Jeg innså en dag at opera var det jeg kunne dårligst i verden, det er jo både en vederstyggelig musikkform og en håpløs fortellerform. Og når en allroundquizzer identifiserer sitt svakeste punkt nedkjemper han sin antipati og pugger seg noen operaer. Dette er en opera som vi kaller Lucia av Lammermoor, og det er nært nok LUCIA DI LAMMERMOOR til at vi får poenget.

35 poeng nå, og tredelt 3.plass. Truls Flatberg / Arild Tørum har katastrofeomgangen sin og bommer seg ut av pallen, både i planke-NM og voksen-NM. De ryker også på neste spørsmål. Vi deler bronseplassen med Knut Heggland / Brage Nordgård og OpHalck.

39. Hvilken norsk produsent av fritidsklær, etablert i 1929, har denne birkebeiner-figuren i logoen?



NORRØNA, sier Iversen, før jeg får tenkt. Det høres fint ut.

36 poeng, opp på 2.plass. Dahl / Strøm klarer ikke kjøret og slipper seg ned til oss. Aalborg / Midttun er igjen ensam i tet.

40. Hvilket av de røde feltene i den norske utgaven av Monopol er det dyreste? 

Jeg skriver ned de tre røde skjøtene, Bygdøy Alle, Skarpsno og Slemdal, sliter litt med å bli sikker på hvem av dem som er dyrest, men går for SLEMDAL.

37 poeng, 2.plass. Overraskende bommer Bohemenparet Halck / Opsahl på dette folkelige spørsmålet, og vi er bare tre lag på 2.plassen.

41. Hva heter kanadieren som vant fem-mila under årets VM i Lahti?

Alex Harvey.

38 poeng, fortsatt tredelt 2.plass.

42. Hva heter regionen midt i Italia uten kystlinje der Perugia er hovedstad?



Jeg har lagt en del innsats i å pugge regionene til Italia. Jeg er likevel usikker på en del av dem, og en del av de jeg er sikre på, er planker i dette selskapet. Dette tilhører den tredje, deilige kategorien. Den utrydningstruede kategorien "vanskelige spørsmål som Esquil har kontroll på". Det er UMBRIA.

39 poeng, Aalborg /Midttun ryker på en bom, og vi går opp i delt ledelse! Dahl / Strøm blir med oss opp i tet, mens Heggland/Nordgård, som vi har ligget likt med lenge, også bommer.

43. Hvilket større hav er Sargassohavet en del av?

Ligger ikke det et stykke utenfor østkysten av USA? Ihvertfall, Atlanterhavet.

40 poeng, tredelt ledelse.

44. Med kallenavnet Kyllingen fra Tølløse, hva heter den danske syklisten som ble kastet ut av Tour de France i 2007 på et tidspunkt hvor han satt med den gule ledertrøyen?


Tour de France pleide jeg å sette av tre uker hver sommer til å niglo på, og det året RASMUSSEN ble pælmet ut så jeg cirka hver etappe.

41 poeng, tredelt ledelse.

45. PNG er et filformat for å lagre bilder. Hva står bokstaven G for i forkortelsen?

Vi vet ikke. JPG, GIF, og de der, vi har en lengre prat om saken før vi finner ut at "graphic" er det mest sannsynlige. Det viser seg å stå for portable network GRAPHICS, men vi får poeng trass i at vi mangler en S.

42 poeng, tredelt ledelse.

46. Hva heter denne filosofen fra USA (1859-1952)? Han er mest kjent som pragmatisk filosof og for å ha hatt stor innvirkning på pedagogikken i amerikanske skoler. Men bibliotek er det en annen navnebror som har greie på. 




Vi kan ikke noe om filosofen, men hint til bibliotek passer oss bra når Iversen jobber i bibliotekforeningen. Forsåvidt kunne han dette før han begynte der. I flere år konkurrerte vi jevnt mot et quizlag som het DEWEY's, uten at jeg skjønte greia med lagnavnet. Til Ivers forklarte meg at laget bestod av bibliotekarer og Dewey's  desimalklassifikasjonssystem  er sorteringssystemet på bibliotekene. Det er kunnskapsrikt av Ivers, men jeg unner ingen å bli forklart noe av ham når han mener at dette burde du ha skjønt for noen år siden.

43 poeng, Dahl /Strøm bommer, og vi deler nå ledelsen med Aalborg / Midttun.

47. Hva heter denne argentinske fotballspilleren og treneren? Han har vært manager for Tottenham Hotspur siden 2014. Totalt 244 kamper spilte han for Espanyol i periodene 1994-2001 og 2004-2006. I tillegg var han manager for klubben fra 2009 til 2012.

Iversen kan fotball.  Han mimrer litt om straffesparket som MAURICIO POCHETTINO forårsaket ved å klønefelle Michael Owen i 2002.

44 poeng, fortsatt delt ledelse.

48. Emil, Ivar, Hilma og Elvira. Hvilket felles etternavn har artistsøsknene?

Elviraer fins det ikke så mange av. Tankene går til Elvira NICOLAISEN. Og familien. Iversen vet til og med at hun har søsken, og at minst en av dem driver med musikk.

45 poeng, fortsatt delt ledelse.

49. Oppkalt etter en fransk fysiker, hva kalles SI-enheten for elektrisk ladning?

Jeg må konse for å styre unna Ampere og Volt og alt det der, men jeg regnet en del på ladningen til elektroner i fysikken, og de ble da vitterlig målt i COULOMB. Veldig veldig lite coulomb, men dog, coulomb.

46 poeng. Trine Aalborg / Lasse Midttun bommer! Vi er alene i tet, ett spørsmål igjen. Matchball.

50. I norrøn mytologi, hva kalles de mennene som faller i kamp på jorden som blir tatt med til Åsgard av valkyriene etter at de er døde? De får hver kveld kjøtt fra galten Særimne og drikker mjød fra juret til geita Heidrun. Et norsk black metal-band med medlemmene Frode Glesnes, Gerhard Storesund og Aksel Herløe heter det samme. 

Jeg ramser opp det jeg kan av sortmetallband. Dimmu Borgir, Satyricon, Mayhem, Burzum. Iversen liker ikke noe av det. Ikke jeg heller, egentlig. Derimot har han nok koll på norrøn mytologi til å dra frem svaret uten hjelp, bare han får litt tid på seg. EINHERJER.

47 poeng, og vi er best i Norge, vi er best i Norge, TORE DAHL, OLE MARTIN HALCK, TRINE AALBORG, ALLE UTGAVER HEGGLAND, VI HAR SLÅTT DEN ALLE SAMMEN, THOMAS KOLÅSÆTER, KAN DU HØRE MEG? HVOR LETT MÅ BLANDINGEN VÆRE DA? HVOR LETT MÅ DEN VÆRE?

Kremt. De gruste oss i den egentlige konkurransen, den uggne greia som i tillegg til dette inneholdt 50 vanskelige spørsmål. I den konkurransen ble vi nr 11, en plass ned fra i fjor.

Resultatlisten finner du her, man må trykke to ganger på L-50 for å få resultatene i bimboklassen.

NM i år ble laget av det legendariske quizlaget Tryggve Grans Skiskole. Hilde Solbakken punchet nuller og enere slik at det ble mulig å se bak resultatene.




1 kommentar:

arildto sa...

"Don't you know the Dewey Decimal System?!"

https://www.youtube.com/watch?v=mZHoHaAYHq8