7. mai 2007

Trøndere og samer

Hei, begge Esquil-lesere! Jeg heter Kent og har fått lov å gjesteblogge for dere. Siden Esquil rett og slett er for dannet. Sånn dannet-trønder. En av de få trønder typene. Kjennetegnes ved at de har veldig lyst til å være like kule som andre folk i landet, men så hemmes de av å være trøndere. Så de overkompenserer noe veldig. De andre typene er karsk-trønder, som kjennetegnes ved å spy på alle fester og skryting av sex med den 15 år gamle kusina si. Barte-trønder, som kjennetegnes ved å starte alle setninger med lange vokaler og klage mye over alt og alle, Spesielt utlendinger og Rosenborg. Og Politi-trønderen, godt kjent i resten av landet. For som kjent så består politistyrken i Norge av et overveldende flertall av trøndere. Kjennetegnes ved at de beskytter sine egne. De koser seg med å drepe afrikanere på sosialkontor, og saksøke blogger som skriver om det.

Men OK, det var samer jeg egentlig skulle snakke om. For jeg har ikke snakket om samer siden ti ting som aldri er blitt sagt i Kautokeino-posten min. Siden denne bloggen liksom er så litterær. Så har jeg skrevet et lite teaterstykke, bare for å vise at jeg kan hvis jeg vil. Denne må du lese to ganger føler jeg, din to-ganger-trønder. Nei, forresten, de finnes jo ikke.

HAN MATHIS OG HAN ANTE

(dialogen fremføres muntlig, på samefinnmarking, med tungt trøkk på førrste stavelse)

- Hør nu Matthis. Dæm sei du e dein einast på vidda som har tatt æksamen.

- Jo. Ja. Æ e kannskje det

- Kossen det gjekk, gjorrde du det bra?

- Ja. Jo. De må æ vel ha gjort. Førr seinnare blei æ buden om å ta han om igjæn.

- Ka du mein? Sto du ikkje?

- Jo. Ja. Sto, det må man vel, må man ikkje? Men æ husske ikkje reint. Æ va no så foill.

- Ka du mein, drakk du på æksamen?

- Neida. Neida.

- Å nei.

- Nei, du må ikkje drikke mens du e på æksamen.

- Nei, selvfølgelig.

- Da bli det kjæfting og læven.

- Ja.

- Så du må være grundig foill før du går inn for å ta han.

- Det ska æ huske. Ka du tok æksamen i førresten?

- Ja, Jo, det va nu vel i... ka e de du spør mæ om?

- Ka du tok æksamen i?

- De må æ sei.. æ synes nu du spør så personlig i dag, Ante.

- Det e jo fordi æ sjøll også kunne tænke mæ å prøve.

- Nu. Det e nu ikkje så mange alternative svar.

- Kor må æ fære hænne før å ta han?

- Det veit æ ikkje. Han har nu fløtta fra vidda. De e jo derfor han kalle sæ før ækssame.


6 kommentarer:

Tonita sa...

Du Kent, du Kent.
Jo da, jeg leste den to ganger, og lo jo mer andre gangen - helt aleine her i heimen.
Og det er helt sikkert helt ikke PK å le, selv ikke når en sitter aleine.

Anonym sa...

Hostfuskharkfanteri!

Esquil sa...

takk, tonemor. jeg får vel bryte sammen og tilstå at jeg kan ha hjulpet kent med den siste delen av innegget. pluss de to-tre første setningene.

iversen: what gave me off? *søren* alle tippeligatrenerne advarte mot iversen, de sa han var livsfarlig, de sa jeg burde sette en og helst to menn på ham. men jeg lyttet ikke. sukk.

men at det er noe særlig mer fuskharkfanteri enn å bytte blogg i en uke med storrusten uten å fortelle leserne, det er jeg ikke med på. 1-1 forresten.

Truls sa...

Hmm... jeg skjønte det allerede etter første setning som inneholdt ordet æksamen... så jeg trengte ikke lese det to ganger.

Spørsmålet som gnager litt i meg da er:
Betyr dette at jeg har en grovkornet skitten humor, eller betyr det at jeg er påvirket etter å ha delt kjøkken med to nordlendinger?

Vidar Theisen på TV: ...og vi forventer oss stiv kuling på vestlandet.. .

Flirende nordnorsk medstudent i sofaen: Satan, han sa "stiv"....!!

Tonita sa...

Ærlighet varer lengst vet du. Så det er fint at du vedkjenner deg det du har gjort, du skriver bra, - du og Kent sammen da.

Esquil sa...

takk, tonemor :)

truls: skriveriene dine var jo de siste i blækkahistorien som ville tålt offentlighetens søkelys. så det må ha skjedd etter det. eller kanskje du er normal og at du bare kjenner meg for godt.