4. oktober 2007

Jobbsøknad

En kamerat av meg hadde for noen år siden en venninne som hadde begynt å jobbe i blomsterbutikk. Hun averterte på den tiden etter ny medarbeider til sin blomsterbutikk i Bremnes på vestlandet.

Kameraten min ville spille henne et puss, og ba meg sende inn en søknad. Jeg var ikke tung å be, og sendte inn en sterk søknad med både CV og attester. CV-en hadde opplisting av blant annet 8 års utdanning innen IT/Ledelse, mange års erfaring som konsulent, levering av patentsøknad og oppstart av eget firma. Adressen min var i Oslo.

Nå har det gått nesten ti år siden jeg søkte. Det er i grunnen litt skuffende at jeg ennå ikke har fått svar på søknaden min. Jeg vurderer å ta kontakt for å få vite om jeg fortsatt er aktuell for stillingen, eller om jeg kan begynne å søke på andre jobber. Det verste er å gå her og vente...


Søknad om stilling som medarbeider hos Sams Blomster
Jeg vil med dette søke på den utlyste stillingen som medarbeider hos Sams blomster. Jeg har verken allergi eller høysnue, og tror derfor at jeg ville passe i en slik stilling som dere beskriver. Jeg er en blid og positiv gutt fra Oslo. Jeg har tatt utdanning som sivilingeniør ved NTH (Nå NTNU) i Trondheim, og videreutdanner meg innen ledelsespsykologi på BI.

Som orienteringsløper har jeg gang på gang vært i kontakt med grønne vekster, og trives virkelig med dette. Og det er ikke bare gran, bjørk, furu, gran og bregner som står i hodet på meg. Interessene mine for botanikk har ledet meg inn i mang en studie av våre mer fargerike vekster. Opptil flere ganger har jeg kjøpt blomster på diverse blomsterbutikker i Oslo, og jeg mener selv at jeg kan se forskjell på roser og tulipaner.

Hjemmefra har jeg flere års erfaring med å slå plenen, og mange av mine nærmeste venner sier at jeg har grønne fingre. Ja faktisk sier de at jeg har ti grønne tommeltotter. Jeg har dessuten lang erfaring med å gro mose både i kjøleskapet og diverse kjøkkenskap. Det har også hendt at jeg har vannet naboens blomster mens han har vært på ferie.

VEDLEGG:
1. CV
2. Attest fra nabo
3. Attest fra mor


Attest
Jeg bekrefter med dette at Truls er en virkelig trivelig person. Han er flink og nevenyttig, og har alltid passet mine blåklokker og vannliljer med den største kjærlighet og omhu. Han har ved flere anledninger bemerket hvordan min petunia ser ut til å trenge litt frisk luft.

Alf Gundersen, nabo

Attest for Truls
Truls har slått plenen hjemme i hagen vår ved flere anledninger, og har hver gang gjort en strålende jobb. Sopp og ugress lever et farlig liv når denne kreative gartnerspiren får slippe løs i sitt rette element. Hans utpregede botaniske innsikt og intellekt har bidratt til at vi neste år kan håpe på bringebær i hagen vår. Videre er han en jordnær gutt, som ikke går av veien for å dekorere oppkjørselen med fargerike fioler og tulipaner. Han er også flink til å lage papirblomster. Det har han etter tante Agate. Både jeg og min mann er veldig stolte.

Mamma (Truls’ mor)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, slike påfunn er så enkle å gjera om ein først finn på dei, all æra til kreativiteten deka, og så fryktelig morsomt for dei som blir utsatt for det, samt oss som får høra om det etterpå :) Eg trur eg må skriva ein jobbsøknad snart :)

Anonym sa...

Har du et spesielt forhold til gran siden du nevner dette to ganger i søknaden?

Unknown sa...

kvitveis:
Ja, og eg vonar ho så humoren i det. Ein veit ikkje alltid korleis slikt blir motteke.

røverdatter:
Da jeg lagde søknaden tenkte jeg at det var prikken over i-en å nevne gran to ganger. Det var en del av karikeringen av meg selv som en litt skrullete fyr. Glad for at du var skarp nok til å oppdage det :)

Heidi Fleiss sa...

Overkvalifiserte søkere er et problem i dagens samfunn altså... Du skulle nok ha holdt deg unna akademia, og gått på Sogn i stedet ;P

Anonym sa...

Eg begrip ikkje at ho ikkje ansatte deg sporenstreks.
Ein som kan passe blåklokker og vannliljer må vere eit kupp for Sams blomster.

Anonym sa...

Du minner meg om Din Venn Ole (Løp og les i Iversen sin blogg). :D

Anonym sa...

Ja, mamma'n min sier at jeg er skarpere en karven i pultosten.

Anonym sa...

I neste jobbsøknad skal jeg legge ved CV fra bikkja mi.

Unknown sa...

heidi fleiss: Ja, kanskje det. Så kunne jeg også hatt Bjørnar som lærer. Et tankekors at utdanning kan fungere som en sperre mot å få jobb. Man brenner liksom alle broer den dagen man tar en eksamen.

avil: Eg synst og at eg er eit kupp for einkvar blomsterbutikk. Kven skal passe blåklokkene deira no?

elisabeth ice cream: Takk...tror jeg. På hvilken måte synes du jeg ligner?

røverdatter: Hvis karven er bare nesten like skarp som deg, må jeg huske å kjøpe plaster før jeg spiser pultost neste gang.

dorthe: God idé. Kan ikke skjønne annet enn at en potensiell arbeidsgiver blir imponert når du ramser opp: jaget postbud, markert 300 lyktestolper, røytet i sofaen, gnagd på en tøffel og har lang erfaring med å tigge ved bordet.