16. desember 2007

I morgen faller Norge en plass på FIFA-rankingen

Dette har hendt i tidligere episoder:

På nittitallet var jeg landslagets mann på FIFA-rankingen. Jeg hadde stålkontroll. Så inntraff tre hendelser.
I 1999 ble jeg for sjuk til å regne mer.
I 2000 ble rankingen gjort om fra en viktig sak til en kuriositet.
I 2006 ble formlene bak rankingen forandret.
Stålkontroll rustet, forvitret og havnet på skraphaugen.

I høst ble rankingen brått gyldig og viktig igjen. Avisene begynte å ringe meg. Det førte til en del hektisk hoderegning frem mot deadlines.

I dagens episode er jeg lei av å uttale meg på bakgrunn av hawaiimatematikk, og har besluttet å sikre meg en form for kontroll igjen. Total stålkontroll er, dessverre, en umulig oppgave. For det første må jeg lage en database med to hundre lands landkamper, og regne ut poengsummer for hvert resultat, det dreier seg om ca åtte tusen intrikate regnestykker som må regnes riktig. Sju inngangsverdier for hver kamp, femtiseks tusen tall.

Selv om jeg skriver inn de femtisekstusen tallene rett og regner rett er jeg dømt til å bomme på FIFAs tall. For blant faktorene som bestemmer hvor mye poeng man får for et resultat, er motstanderens nivå. Og her har ikke FIFA brukt den offisielle FIFA-rankingen, neida, for hver måned årene 1996-2006 har de regnet ut sine egne, hemmelige lister. Når jeg skal regne ut poengsum for en kamp fra denne epoken må jeg altså sitte og gjette hvordan landene var plassert på den hemmelige rankinglisten fra den aktuelle måneden.

Målet er å sakte øke og bedre databasen. Å blogge neste FIFA-ranking på forhånd så alle i etterkant kan se om og hvor mye jeg bommer burde være en fin motivasjon. Databasen min er liten ennå, men heldigvis går det an å flyte på rutinen, siden det spilles mindre kamper om vinteren.

FIFA-ranking 17.Desember 2007, stipulert

1 Argentina 1523
2 Brasil 1502
3 Italia 1498
4 Spania 1349
5 Tyskland 1298
6 Tsjekkia 1290
7 Frankrike 1243
8 Portugal 1241
9 Nederland 1170
10 Kroatia 1129

11 Hellas 1114
12 England 1113
13 Romania 1088
14 Skottland 990
15 Mexico 982
16 Tyrkia 924
17 Colombia 907
18 Bulgaria 882
19 Nigeria 880
20 USA 876

21 Paraguay 873
22 Polen 866
23 Russland 861
24 Sverige 853
24 Kamerun 853
26 Israel 852
27 Serbia 844
28 Uruguay 831
29 Norge 827
30 Ukraina 824

31 Danmark 797

Norge var på 28. plass i november, jeg spår 29. plass nå. Den offisielle rankingen skal komme på mandag. Da må vi ta en titt på hvordan det gikk. Bortsett fra det ruler Truls bloggen frem til jul.



Postpost: Min 15 år gamle mailadresse eskil@stud.ntnu.no avlives neste fredag. Hvis du ikke har fått den nye adressen, fås den på den gamle.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvordan kan England ligge såpass høyt etter å ikke ha klart å kvalifisere seg til EM?

Buster N sa...

Og akkurat i det jeg skulle til å kaste meg i havet i fortvilelse over min egen verdiløshet, så kom denne posten.

Det var akkurat det jeg trengte. Takk Eskil. Håper du har det greit nok.

:)

Esquil sa...

verdens sentrum, det som gir mest poeng er seier i en VM-kamp, gruppespill og VM-finale teller likt, og England hadde et bra gruppespill og vant tre kamper i forrige VM. Dessuten hadde de åtte strake seiere i perioden frem til VM. Dermed var de helt oppe på 4-5.plass på FIFA-rankingen da Svennis gikk av. Senere har de altså falt.

sjøl takk buster, joda det går greit nok :)

Nissemann sa...

Blir spennende å se da, skal følge med...