28. desember 2007

Siv Jensen drømmer

Siv Jensen melder:
- Hvis Frp alene er større enn de tre andre borgerlige partiene til sammen og de ikke vil snakke med oss - da er det jo jeg og Frp som tar utfordringen. Vi er da det største alternativet til de rødgrønne, sier Jensen.

OK. La oss si at FrP er større enn H+V+KrF. Da har vi tre mulige situasjoner:

- Hvis de rødgrønne (Ap, Sp, SV) har over 50% er det fortsatt de som styrer.

- Hvis de rødgrønne har under 50%, og H+FrP har under 50% har vi situasjonen som brakte Bondevik til makta. Det er her de røde velger å legge de tross alt mange stemmene sine på det borgerlige alternativet de liker best, og det er ikke en FrP-regjering. Siv Jensen kommer aldri i verden til å bli statsminister i et sånt scenario.

- Hvis de rødgrønne har under 50%, og H+FrP har over 50%, har vi en ny situasjon på Stortinget. Det har skjedd i kommuner, og noen steder gitt FrP-ordfører. Men på Stortinget er det større skiller mellom FrP og de andre, blant annet fordi FrP ikke vil følge handlingsregelen, de vil bruke mer oljepenger, og det gir andre forutsetninger enn det de andre har bygd sine programmer og budsjettforslag over. Jeg tror Høyre i en slik situasjon får støtte til en ren Høyre-regjering, som styrer ved å søke vekselvis støtte fra sak til sak. De røde vil i valget mellom H og Frp velge H, og det er ganske åpenbart for meg at Høyre foretrekker å styre landet selv fremfor å være støtteparti for en ren FrP-regjering.

Med forutsetningen Siv Jensen legger i uttalelsen, at de borgerlige ikke vil snakke med henne, så er den eneste måten Siv Jensen kan bli statsminister på at over halve folket stemmer FrP. Drøm videre, Siv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg merker at jeg mister konsentrasjonen når det blir mange tall i en tekst (det er barnslig, jeg vet det).. Likevel: hovedbudskapet er godt, e.

bm