21. oktober 2021

Internettsvindel fra innsiden

Som tidligere nevnt driver jeg en Wordfeudliga. Derfor har jeg en server, aasmul.net. Den sliter nå med at mailene vi sender ut, ikke kommer frem. Vi er svartelistet sønder og sammen. Aasmul.net, tenker robotene som mottar mailene, de er noe av de ekleste svina som finnes på nettet, den mailen kaster vi i trash.  

Det startet for noen dager siden, da fikk jeg en storm av mail. 

De var svar på en mail som var sendt fra postmaster æt aasmul.net,  en adresse jeg aldri har brukt. Men som likevel bare er der, tydeligvis. 

Det var ikke noen tegn til innbrudd i mailboksen, sa de som drifter serveren min. Men man trenger ikke bryte seg inn i mailen til noen for å gjøre dette. Man kan sette hvilken som helst adresse som avsender hvis man har en server og litt skillz. 

Mailene som var sendt ut i hopetall fra min adresse så sånn ut:

Subject: DONATION FOR YOU

May the peace of God be with you and your family. I know it will be a great surprise reading from me today but consider this a divine intervention as a Priest explained to my understanding. My name is Mrs Kathleen Coloma a widow from Oklahoma USA and I am writing to you from my sickbed because I have been fighting cancer and the doctors say I have only a few weeks left. I want to entrust my $8.5 million USD to your care for charity purposes to help the less privileged as my late husband's relatives want me dead so that they will claim all my late husband and I worked for. I will tell you more about myself and what you need to do with the money once you receive it. Please write to me soon as my health is pretty bad and my doctors say I will be moved to the intensive care unit anytime soon.

Have a blessed day and please do pray for me.

God bless you

Mrs Kathleen Coloma

mrskathleencoloma@gmail.com

Standard internettsvindel der altså, men det nye for meg var at jeg nå satt i mottakerenden. Selv om "Kathleen" ber folk svare til en annen adresse, er det ikke alle som får med seg det. 

Den ene ytterkanten av reaksjon er slik:

Do people fall for your lame fucking scam.  Hopefully you drop dead real fucking soon from "cancer " or better yet  your karma that coming to you.  Scumbag

Så har du de som ber om mer informasjon. Noen vil kanskje late som de har gått på bløffen for å narre svindleren tilbake. Jeg håper det, men er ikke så sikker på damen som skrev dette:

I know how family can be at a time like this specially when money is involved ...I'm widow myself unfortunately he left me nothing I have been struggling to make ends meet the last five years it's been really hard for me ...yes I would like to give to the poor also ...would love helping you with your request .

Noen timer senere la hun til:

 I'm so sorry to hear about your health prayers 🙏 May God Bless you 💟 I will keep you in my prayers .

Jeg kommer ikke til å forwarde de mailene til "Kathleen".

Men jeg kontaktet "Kathleen" direkte og spør hvorfor hun spammer folk fra min adresse. Jeg holdt det høflig. Svaret var:

That must have been a error or computer Bug

The email i sent was from my email account to few of people that i wanted to help donate my fund to charity due to been critically down with Cancer

Im so sorry for the inconvenience this might have cause you eskil


Det er vel begrenset hvor mye man skal stole på internettsvindlere. Men dette med at hun ikke brukte min adresse stoler jeg faktisk på. For her virker motivet å være penger, og da skjønner jeg ikke hvilke beveggrunner hun skulle ha for å sende det fra mailadressen min. Det fører bare til ekstra krøll, som det at hun går glipp av offerlammet over.

Jeg tror at en av de hun har sendt svindelmail til, og jeg tviler på at det dreier seg om "few of people", har kopiert mailen og pumpet den ut fra mailadressen til aasmul.net. Ikke for å svindle til seg penger, men for å ødelegge kredibiliteten til serveren.

Jeg er, så vidt jeg har fått med meg, en mann med få fiender. Så listen over mistenkte er kort. Jeg tipper at dette er det nyeste stuntet fra spilleren som anmeldte oss til datatilsynet, Jetinterdire aka James Sexton

Ingen kommentarer: