25. november 2021

Quizolympiaden II

For fire år siden blogget jeg fra geografi-quizen i den første quizolympiaden.

Jeg har lovt meg selv å følge opp denne langsomme føljetongen. Selv om det er vondt. Så her kommer mine svar fra geo-quizzen i den andre quizolympiaden, som nylig inntraff i Krakow. 

Spørsmålene kommer på bilder som dette. For å ta quizen selv, scroll forsiktig nedover og klikk på hvert bilde når de dukker opp. 

Område sør i Argentina der altså, og tankene gikk til Pampas og Patagonia. Følte meg ganske sikker på at Patagonia er sør for pampasen, så jeg gikk for Patagonia.

Svar: PATAGONIA (1/1)





Denne eksplosjonen har jeg hørt om, ved å lese konspi-teorier, den gangen konspi-teorier var bare moro, og teorien her er at dette aldri var en meteor, men romvesener som sprengte UFOen sin og at myndighetene, de rakkerne, dekker over, slik myndigheter alltid gjør. Elvene med etternavn Tunguska vet jeg også om, den nedre og den steinete Tunguska, herlig gjeng, dette er dønn Russland.

Svar: RUSSLAND (2/2)



Jernporten har jeg bommet på nok ganger til å lære meg.  

Bildene lå til slutt i spørsmålssettet, og jeg var for nedsnødd til å oppdage dem, selv om det står [image] først i spørsmålet. Så jeg tok alle bildespørsmålene uten å se bilder. Det er altså det nivået av profesjonalitet man finner på reservebenken til det norske quizlandslaget. Her må folk holde seg friske.

Svar: IRON GATE (3/3)






Høyeste fjell i USA utenfor Alaska, det er en artig konkurranse, vanligvis når man spør om det høyeste fjellet i XXX ligger de ørten høyeste fjellene i samme fjellkjede, men her er det grisejevnt mellom tre fjellkjeder, Elbert i Rocky Mountains og Rainier i Kaskadene er bare tjue-tredve meter lavere. Men Mount Whitney er høyest. 

Det ligger i Sierra Nevada i California. En annen Sierra Nevada ligger i Spania, og også denne Sierra Nevadaen har det høyeste fjellet i landet sitt, Mulhacen, og også der er det grisejevnnt i toppen, Aneto i Pyreneene er bare litt lavere. Er ikke det rart?

Svar: MOUNT WHITNEY (4/4)

Fin start. Jeg ledet OL etter fire spørsmål. Men jeg var ikke kul, jeg var ikke i nærheten av zen, for ett sekund før quizen startet oppdaget jeg at vi ikke skulle svare på spørsmålsarket, alle andre satt med egne svarark, og da var jeg blåst nok til å spørre Tore Dahl om hvor jeg kunne få tak i disse. 

Jeg hadde en utmerket mann til venstre, men nei da, jeg skulle absolutt rote meg borti Dahl. Mannen er olympisk mester fra forrige mesterskap og en rutinert hasa, da gir man ikke ved dørene, da hjelper man ikke en konkurrent, skulle tatt seg ut, nei, da drar man heller en spøk på andres bekostning mens klokken tikker ubønnhørlig.
 
Jeg hadde lemenaggresjon etter dette, skallen var full av blod, jeg måtte jobbe med å komme i sonen. 



Tyrkertrappen, du. Artig at du skulle spørre om den. Ikke så artig forresten. Cirka like artig som Tore Dahls ett-sekund-før-quiz-vitser. Ikke gøy i det hele tatt.

Realmonte hørtes litt ut som Piedmonte, men Piedmonte preges ikke av kyst, og det var nok heller ikke svaret når det står Realmonte i spørsmålet. Jeg gikk for naboregionen Liguria, siden den nesten bare er kyststripe.

Hadde jeg sett bildet hadde jeg ikke nødvendigvis svart Liguria, som er frodigere. Men jeg så ikke bildet.

Svar: SICILIA. 
 



Gujarat, det er helt vest i India. Jeg følte i følelsene mine at det inneholder en storby som slutter på -bad. Jeg svarte Hyderabad. 

Som er midt inni India, så du kan si det er kjempebom, men i Pakistan ligger også en stor Hyderabad, og tar du midtpunktet på linja mellom de to Hyderabadene ender du cirka i Gujarat, og det er sånn det foregår i smørja inni kraniet mitt.

Svar: AHMEDABAD 






Mellom Sør-Filippinene og Borneo, det kan vel kanskje passe med Celebessjøen, tenkte jeg.

Og det er vel ikke helt idiot svart, for slik ser det ut på kartet:



















Mellom Sørfilippinene og Borneo har du Celebessjøen, men så har du selvfølgelig en annen teit møkkasjø, bestående av fotsvette og trøndertårer, Sulusjøen, som de har klemt inn mellom Midt-Filippinene og Borneo, og denne møkkasjøen har den fordelen at den klasker mot Palawan, som er den lange tarmen av en øy som er nevnt i spørsmålet, og den opplysningen gjør at jeg får like mange poeng for å plassere Celebessjøen mellom Sør-Filippinene og Borneo som jeg ville fått for å plassere Mjøsa eller Rennebu der. Føkkings upresise noldusspørsmål. Hva skjer her da. Er vi på OL eller er vi på Døla Bar i gokkeste gokk. Hvilket norsk fylke grenser til Sør-Sverige og Troms, men så SVAR DA! Hvilket lite, grønt land med rosa prikker grenser til Sør-Kazakstan og Zambia-Herzegovina!?! Kan du ikke NOE?

Svar: SULUsjøen.





Argh, latin, dette kan jeg ikke, neste spørsmål, men vent, et annet navn for Midt-Østen, Islamske staten i Syria og ... Levanten da kanskje.

Jadda.

Svar LEVANTEN (5/8)




Nova Scotia, der har jeg hengt en del, men det hjelper fint lite, ingen av stedsnavnene jeg kan derfra passer, så den byen er åpenbart liten. Spørsmålet handler i praksis om storbyer på andre siden av Jorden sett fra Nova Scotia. En by der det skal bo flere millioner folk. Det må være i Australia, kan ikke være New Zealand vel, Auckland kan ha en mill, men flere, høres mye ut, nei, må gå for Australia.

Australske byer med flere mill folk, vi flenger i nevn Sydney. 

Jeg skriver Sydney. 

Men vent. Melbourne, det var en politiker, var det ikke. (Jo). Og Melbourne kan være på flere mill folk. (Ja). Og var denne Sydney egentlig politiker, han kan jo ha vært oppdager, for er det ikke et fjell på sydpolen som heter noe sånt, Mount Sydney? (Close but no cigar). Hvis han Sydney har både en by i Australia og et fjell på sydpolen er kisen sikkert oppdager.

Jeg stryker ut Sydney og skriver Melbourne.

Svar: SYDNEY 

Det er så vondt.




Jeg skal ikke si at dette er en planke. Ikke rett ut. Men quizolympiaden har en hundepatrulje som lukter seg frem til folk som ikke kan sånt. Hundene er trent til å lukte etter urin når spørsmålet blir presentert, urinhunder kalles de, og finner de noen undermålere som besudler arrangementet ved å ikke ha oversikt over de selvstendige øyene i Middelhavet, blir de tygd på av hundene og deretter defenestert, for de har ikke noe som helst i OL å gjøre, de er ikke verdige å puste inn de samme coronavirusene som verdenseliten, sånn er det bare. 

Hundene setter blikket i meg og flekker tennene, og jeg vet det, de lukter frykten min, jeg er en sjarlatan, kledt meg ut som quizzer og lurt meg inn, har jeg. Arrangøren åpner vinduene, bikkjene uler, men i panikken spyr hjernen ut et gyldig svar. 

Svar: KYPROS (6/10)





Stredet mellom de to største japanske øyene, jo, det skulle man kunnet. Jeg er enig i det. Det er rimelig å kreve av folk som reiser såpass langt gjennom et pandemiherjet Europa for å delta i geografiquiz. Fullstendig legitimt. 

Det var cirka her jeg skjønte at dette kom til å gå galt.

Svar: TSUGARU




Plitvice, heter den eneste nasjonalparken jeg kan i Kroatia, så jeg svarte det, men med en knugende følelse av at den passer dårlig inn i det sentrale Dalmatia, som er kystområdet.

Plitvice blir bare et feilsvar som ser pent ut, som får han som retter meg til å tenke, ok, duden er kanskje ikke komplett utrensket selv om han knapt har poeng. 

Men det er jo ikke det OL skal handle om. Jeg trenger poeng. Jeg får ikke.

Svar: KRKA






Dette lærer man ikke av å lese kart, dette er fra faget geografi. Jeg ser at kategorien heter geografi og at dette er geografi, men, gah, jeg makter ikke å interessere meg for det. Uten interesse, ingen læring.

Svar: POLYNYA




Endelig noe jeg har hørt om. Usikker på om det dreier seg om Tsjekkia eller Slovakia, men jeg husker at det dreide seg om landområdene til fyrstefamilien i Liechtenstein, som ble beslaglagt under krigen. Familien er tysktalende, og i Tsjekkia er det en del ex-tyske områder, Böhmen og sånt, så jeg svarer det.

Svar: TSJEKKIA (7/14)






Jeg kienner igjen navnet på de øyene, og at de ble spurt om i forrige olympiade. Men husker jeg noe om dem? Har det gått inn så mye som et snev av kunnskap? Neida neida neida. 

Svar: MEXICO



Dette er en woke sjanger av spørsmål som er populær i internasjonal quiz og knapt brukt i norsk. Det byttes i vår tid ut en del stedsnavn rundt omkring i verden, som i Canada, USA, Australia og New Zealand, man fjerner hvite manns navn og børster støvet av urbefolkningens navn på den samme tingen.

Og det er kjempefint. 

Og det er noe sabla herk. Urbefolkningsnavnene er slitsomme å lære seg, de følger ikke de lingvistiske mønstrene jeg kjenner, jeg kan sikkert banke inn fem engelske navn på harddisk for hvert aboriginerord jeg greier å lære meg. Det bare går ikke like lett inn i nøtta som de undertrykkende kolonimaktnavnene. Læringsevnen min er tydeligvis blodrasist og jeg må holde den i tømmene daglig så den ikke bryter ut og melder seg inn i vitt ariskt motstånd og barberer av meg håret mitt og sleper meg rundt bygatene med banner med runetegn på bare for å få døpt om den største innsjøen i Finnmark fra Iešjávri til noe leselig. Så ræva kjip er læringsevnen min. 

Men det er kjempefint. Det ER det!

Svar: BURRINGURRAH




Verdens lengste sideelv der altså. Først tenker jeg at det er noe kinesisk. Men jeg kommer ikke på noen kjent sideelv til hverken Yangtze eller Huang He. Derimot har de to lengste elvene i Sibir skikkelige sideelver, Jenitsej har Angara og Ob har Irtysj. Og de renner jo nordover, så de kommer fort fra området som beskrives i spørsmålet.

Jeg innbiller meg at Irtysj er en mer dominerende elv enn Angara, føler jeg har hørt litt mer om den. Så prøver jeg å skrive Irtysj, men blander inn elementer fra sibirbyen Irkutsk, jeg produserer diverse elvenavn som starter på Irk, og det ser virkelig ikke bra ut.  

Jeg er sikrere på hvordan Angara skrives enn Irtysj. Dessuten overtaler jeg meg selv til at den passer bedre siden den er lengre øst. Jeg mener Ob er et stykke vest for Mongolia. Så jeg svarer Angara.

Svar: IRTYSJ

Slik ser det ut:


Og det vi ser her må vi faktisk snakke om i en egen bloggpost. To be continued.






Sånne spørsmål liker jeg.

Jeg tenkte, den tettest befolkede må være en av de fem små statene mellom New York og Maine. Der bor det mye folk på lite plass. Jeg utelukket Vermont og New Hampshire, som går lengre nord og er tildels glissent bebodd. 

Så da satt jeg igjen med tre kandidater. Rhode Island unngikk jeg fordi jeg ikke så for meg at de er ni mill. Deretter skiftet jeg svar frem og tilbake mellom Massachusetts og Connecticut.

Disse tre statene er nummer 2, 3 og 4 på listen. 

Jeg har stått på Manhattan og sett inn i pakk tett bebyggelse på den andre siden av elven, og vært klar over at Hudson River er grenseelv mellom New York og den lille nabostaten, og at dermed solide deler av New York Metropolitan Area ligger i den staten. Men tror du det streifet meg da det gjaldt? Nei, det tror du ikke. 

Grusom prosess.

Svar: NEW JERSEY


Aldri hørt om noe platå i Angola. De begynner å bli slemme nå, spørsmålene, det var aldri dette nivået jeg skulle hente poengene mine på.

Svar: BIÉ



Jeg vet om bare en fjellkjede i det området, Kaskadene, og det pleier holde for praktisk bruk, det tar meg gjennom hverdagen, men det er ikke nok her, og jeg vet at det ikke er Kaskadene fordi de både er høyere, de drar seg over 4000 meter, og de går lenger nord, de fortsetter opp i Canada. Men jeg svarer det, kaster bort tid på nok et habilt feilsvar, slik at han som retter ikke skal forkomme av hånlatter, slik at den synkende båten har ihvertfall heist et slags flagg.

Svar: KLAMATH







Enda et spørsmål fra Japansk geografi som er helt legitimt og som jeg bare ikke vet. Jeg klarer ikke å oppdrive en eneste by på vestkysten av Honshu, så jeg svarer Hiroshima, for det er sånn jeg føler meg nå.

Svar: NIIGATA






Dette har jeg i mine velmaktsdager kunnet, jeg hadde byen med da jeg tegnet Amerika fra hodet på Frokost-TV i 2016. Jeg kommer opp med San, men greier ikke å oppdrive fortsettelsen. Jeg svarer Mexicali, som er hovedstad i delstaten Baja California. Bare enda et hederlig feilsvar, det er ikke latterlig, men jeg vet godt at den ikke ligger på tuppen.

Svar: SAN LUCAS






Gate i Moskva. Og dette er ikke engang hovedgata. Jeg vet fra Geoguessr at de store gatene i Moskva ofte slutter på Prospekt, og får det for meg at det er noe som heter Nimskij Prospekt. Jeg har trolig tenkt på Nevski Prospekt i St Petersburg. Helt på feil jorde, altså. 

Svar: ARBAT 


Å ja da, Aqaba.

Svar: AQABA (8/24)



Jeg tenker at det ikke er Po, som renner i Podeltaet, så prøver jeg å komme på navnet på den der lange elven i Toscana, den skal begynne på A, jeg kommer til at ordet ligner på Adigo, men kommer ikke lenger. 

Spørsmålet utelater en by, og når de vifter med den utelatte foran nesen din er den nok mer kjent enn Pisa og Empoli. Jeg satser på at det er Roma de har utelatt, og svarer Tiber.

Svar: ARNO

... og den utelatte byen er Firenze.


Åtte poeng. Det er en lang tur for åtte skarve poeng.

Andre omgang følger muligens senere.

Trøsten min i OL er at alle medforfatterne mine ble olympiske mestere i spesialistkonkurransene, Jeg har skrevet én quizbok, med Ole Martin Halck, og i 2022 skal jeg utgi en ny quizbok med Espen Iversen. Ole Martin vant i litteratur og Espen i TV. De fikk på kjøpet med en sølv med Norge i lagkonkurransen. Dette viser at trikset for å lykkes i livet er å skrive bok med meg.


Ingen kommentarer: