18. februar 2010

Hvordan bruke penger

Penger er problematiske for oss som holder til på venstresiden. Vi kan jo ikke forbruke lønna, slenge rundt oss med penger, kjøpe sekshundrepar sko og sånt, det er slikt man gjør i Høire. Men sparer man lønna blir man kapitalistsvin når neste ligning kommer på nett.

Fortvil ikke, det fins en tredje vei. I de siste dagene har jeg helt naturlig utviklet teknikker for hvordan man bruker penger uten å få noe igjen for det. Jeg tenkte å dele dem med deg.

1. Skaff deg en Kindle

En Kindle, altså et lesebrett, er en forbausende deilig ting. Du kjøper de nyeste romanene ultrabillig, du kan lese dem overalt, selv mens du går, det er faktisk lettere å lese overalt med en Kindle enn med en bok. Du kan for eksempel ta den med på T-banen, og stå der og nyte oppbyggingen mot spenningshøydepunktet i den aller første Kindleboken din, mens en fyr som står på venstre side av deg bestemmer seg for at det ser koseligere ut å stå på høyre side av deg. I forflytningsprosessen kroppstakler han Kindlen din så den klasker inn i ruta. Du redder Kindlen fra å falle, i noen sekunder ser Kindlen uskadd ut. Til du prøver å bla om til neste side og innser at alt det artige i verden er over, at dingsen er ødelagt og at du ikke får vite hvordan boka slutter..

Å ta med en Kindle på T-banen er genialt, forbruksmessig sett, selv et kolibriegg tåler hardere trøkker.



(Kindle, kr 2118,-. Føkk, som jeg elsket den tingen. Ondt, det gör ondt.)

2. Skaff deg en Iversen.

Avtal aktiviteter med din Iversen. Før du bestiller billetter til aktivitetene, spør Iversen hva du skal bestille. Iversen vil da helt naturlig og uanstrengt gi feil opplysninger. Slik kan du anskaffe bunker av ubrukbare billetter.

(Iversen, kr 1800,-)

3. Skaff deg en bil

Ja, selvfølgelig, tenker du, en bil er jo et pengesluk. Men vent. Du er raud, så du kan ikke kjøre bilen, du skal reise kollektivt. Selvfølgelig er det årsavgift og forsikring, men utover det?

Jo. Du kan parkere den.

I dette eksperimentet valgte jeg å bosette meg på Grønland, mellom Mandalls gate og Platous gate. Først parkerte jeg i Mandalls gate. Det tok de lokale kun noen få kvelder før de kylte en brustein inn gjennom ruta.

(Brostensblink av glass, 3.000,-)

Logisk nok skiftet jeg til Platous gate. En lørdag var bilen borte. Jeg tenkte jo at dette var biltjuveri, og var egentlig ganske lettet. Men nei, nærmere undersøkelser viste seg at den var tauet inn. Noen hadde bestemt seg for å måke gata. Siden jeg tar buss til jobb ser jeg ikke innom bilen i ukedagene. Og da er regelen at de har lov å ta den.

Borttauingen koster 643,-. Administrasjonsgebyret er på 1447,- per inntauet bil. Parkeringsgebyret er på 500,- første natta, 360,- til hvis du lar den stå der en dag til, og slik baller det på seg med hundrelapper per dag. I tillegg har de lagd en regel om at hvis regningen ikke betales innen tre uker, legger de på femti prosent.

Jeg nøyde meg med å svi av to og et halvt laken her. Men du kan lett klare bedre. Min venn Knut jobbet offshore i sju uker, og kom hjem til en femsifret regning.

(Borttauing 2.590,-)

4. Skaff deg et videokamera

De to første bildene i posten, og de fleste andre i bloggen, er tatt med videokameraet mitt. I tiden mellom posten ble skrevet og publisert, fant Atlanterhavet veien inn i kameraet mitt. Nå vil ikke kameraet gjøre noe, annet enn å bli veldig veldig varmt når jeg prøver å lade det.

(Videokamera, 4.499,-)

Sum: ca 14.000.
For det får man: Et hull i bilens bakskjerm (etter det første forsøket på brostenskast.)

Veldig radikalt korrekt.

PS: Det ser ut som at Amazon sender meg en ny Kindle gratis. Det er jeg veldig happy for akkurat nå.

21 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

Jeg burde sikkert ikke le, men det gjør jeg. Kan du ikke spille inn en versjon av We are the World for å generere penger? Hvis folk bare gir en promille av det de gir til den andre som ruler hitlistene nå, er du på rett vei.

Bjørn Stærk sa...

Enda godt jeg kunne spandere lunsjen på deg her om dagen!

kamikaze sa...

Jeg valgte en følelsesmessig mye enklere måte: Fylle ut skattekortet feil slik at skatteverket automagisk stikker i vei med 60% av inntekta.

Sånt som skjer når man "tror" man skal tjente 9 mill...

Dnort sa...

Pængskit har vi nok av. En lavtlønna i Norge e konge korsomhelst ellers.

Til Kamikaze: Om du blir trekt for mye i skatt får du jo alt som er for mye tilbake året etter...

Thomas Misund sa...

kaze: For mye betalt skatt er jo bare en måte å spare penger på. Du får de jo igjen (med gode renter) til neste år?

Sexy Sadie sa...

Takk for tips, kjære.

Marita sa...

Ah. Ordet "Kroppstakler" gjorde at jeg faktisk leste hele posten, til tross for at jeg er på Stumblekjøret :-)

Anonym sa...

Hoho, alt dette er notert til eg ein gong i framtida skal bli immaterialist.

Yoshimi sa...

Oioi.
Vel. Jeg har bare kommet til første punkt på listen, men hittil har kindle tålt overraskendes mye.

Jeg har en del å lære her, ja. Ikke har jeg en iversen, ikke bil og ikke videokamera. Jeg begynner å lure på om jeg bruker penger på mer enn øl og vin...

Rutha sa...

men alt i alt, Kindle er verdt pengene???
før den treffer ruta?

Esquil sa...

kindle var bare så verdt pengene og lesebrett kommer til å ta over bokmarkedet. det geniale er at skjermen ikke lyser selv. slår du av lyset og kindelen er på, er det helt mørkt i rommet.

anderfo sa...

Hvordan bruke penger
1. Flytt til Oslo

Esquil sa...

det er mye sant i det, anderfo...

Anonym sa...

Heisann,

Ser du har gått på LP for lenge siden og ble bedre - håper hele ME greiene er et tilbakelagt stadie for deg for lenge siden! Men hadde håpet du kunne si et par ord om formen din i dag - bruker du prosessen enda eller er kroppen tilbake der den var? Hilsen en som vurderer LP, men om blir litt usikker av alt man leser om folk som blir dårlige igjen og folk som aldri ble bedre. Jeg vil ikke være en av dem =)

Esquil sa...

prøvde å skrive et innlegg om det.

lykke til!

Zava sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Zava sa...

Et fint og venstresidevennlig forbrukstips er å skaffe seg el-bil. Lav års- og veiavgift, men det løses lett. Reis bare bort i noen uker uten at bilen har stabil strømtilførsel. Pris for nytt batteri; anslagsvis 15.000,-. En regning man betaler med den største fornøyelse.

Hei forresten! Hyggelig å se at Rølerbloggen fortsatt lever i beste velgående, og at du har en svært så oppadgående formkurve :-)

anderfo sa...

Enig, Elbil er en svært gunstig løsning på dette, ihvertfall dersom man har råd til å kjøpe en - de er ganske dyre i innkjøp og det er vanskelig å få dem brukt, ihvertfall sto moren min på venteliste i lang tid før hun fikk tak i en.
I drift er de veldig billige, bortsett fra at reparasjoner kan bli dyre etterhvert; man må til et spesielt verksted som kan slike, og disse har "monopol" på det.

Skal man kjøre ut av byen eller lengre distanser i byen per dag, er dessverre elbil utelukket. Men om det gjelder Esquil vet jeg ikke :) Å kjøpe to biler blir jo litt drøyt.

anderfo sa...

PS. Med "det er vanskelig å få dem brukt" mener jeg ikke at det er vanskelig å få brukt elbilene, men at det er vanskelig å få tak i en brukt elbil (de er populære).

Her i Canada er det knapt noen som vet at elbiler eksisterer. Her kjøres det i enorme biler med stor motor og lasteplan. Jeg tror de alle har plass til 2-3 elbiler på lasteplanet sitt...

Vixina sa...

Wtf? Låter ju som den typen av otur jag har. jag som trodde jag var ensam om det, men det finns alltså flera..

/Maggan, Sverige

Kredittkort sa...

Hybridbiler er på vej frem, der kører på en kombination af benzin og el.

http://nordicbanker.com/no/lan/opp-finans