19. mars 2006

Heia Regjeringa / idiotpolitikk # 2

Nå har regjeringen tatt til fornuft og begynt å snakke om å forby spilleautomatene. Det samme forslaget postet jeg for noen måneder siden på tredjeplassen i min idiotpolitikk-kåring . Spilleslaveri for automater er ikke det største problemet i Norge i dag, men det er det største problemet med en enkel løsning. Kjør på!

Nå tror jeg ikke at regjeringen legger opp politikken sin etter hva jeg skriver i bloggen. Jeg tror ikke Jens åpner neste møte med å si "Hva står det i rølarbloggen i dag, Karita", så melder Karita "Han røler om de dragløses forening", og så sier Jens "Bjarne Håkon, kan du se på saken?" Eh, OK da, så liker jeg å tro at det er sånn landet styres, men jeg sier det ikke høyt. Jeg vil ikke du skal tro at jeg er innbilsk.

Men dette minner meg på at jeg glemte å fortsette idiotpolitikkserien.

Topp tre, idiotpolitikk: nr. 2

Nummer to på lista er de amerikanske bilavgiftene. USA har lavere avgift hvis du kjøper bil over en viss tyngde, av samme grunn som Norge introduserte biler med grønne skilter; for å gjøre livet lettere for firma. Dette fører til at "alle" kjøper seg tung bil. Annenhver bil som selges i USA nå er en SUV. Det vil si svære flertonns beist av biler med V8-motorer som suger i seg bensin som ørkentørste kameler. Så frakter amerikanerne tre og et halvt tonn metall til butikken for å kjøpe melk, og saksøker Norge på grunn av de høye oljeprisene. Så fylles atmosfæren med co2 slik at drivhuseffekten øker, ekstremværet øker og New Orleans havner under vann. Så tømmes oljelagrene til USA slik at de snart blir avhengige av arabisk olje når de skal tanke opp bombeflyene som skal bombe arabere. Det går ikke det, vet du. Snakk om å skyte seg selv i foten. Dette avgiftssystemet er så himmelropende idiotisk politikk at ingen ville trodd det hvis det ikke kom fra the Bush administration.

Jeg så nettopp Andy Rooney på 60 Minutes. Han harselerte over at USA outsourcer mye arbeid til 3.verden. Han lurte på om de ikke likesågodt skulle sette ut jobbene i Det Hvite Hus og Kongressen på anbud også, så folk i Dubai og India kunne styre landet for en billig penge. Rooney mente vel at det var et skremselsbilde. Det låt som musikk i mine ører.

Ingen kommentarer: