18. januar 2009

Trenger du noe?

For hvis du trenger noe, står det en afrikaner utenfor porten min som kan fikse det. Jeg går forbi ham noen ganger per dag, og hver gang kommer han etter meg og spør

- Do you need any?

Det står faktisk afrikanere på nesten hvert gatehjørne her, fra Olav Ryes Plass og ned til Akerselva. Alle vil vite om jeg trenger noe.

Det er en tøff jobb å finne ut om folk trenger noe. Gutta står ute i all slags møkkavær. Akkurat nå snør det kjøtere og kattepuser, men likevel er gutta der for å dekke mine behov. Det står en full backrekke av afrikanere, fire mann på geledd, utenfor porten min og hutrer.

Det fins flere trivelige folk på Grünerløkka. Naboen min, for eksempel, som kom innom på Halloween. Han hadde med seg en venn, og vennen likte meg så godt at han kom tilbake to netter senere. Jeg ble riktignok småredd da jeg lå i senga klokka to om natta, og lyttet til at noen åpnet døra mi og gikk inn i leiligheten. Men den stakkars mannen var bare tom for øl, og ville vite hvordan situasjonen var i kjøleskapet mitt. Da jeg hadde forsynt ham med øl, tipset han meg om at jeg burde låse døra mi om natta.

Kjernekar. Jeg har fulgt rådet.

Låsen på naboens dør, derimot, ser ikke lenger lett ut å låse. Den ble brutt opp. Naboen er søkk borte. I den første tiden lurte vennene hans på hvor han var. Videre undersøkelser avdekket at de som brøt opp døra hadde blå uniformer og jobbet i staten. Nå bor en av vennene i leiligheten, og han sier at naboen er tilbake i september.

Jeg trenger en genial start på boka mi, jeg trenger gardiner som ikke dekker til ovnen, og snart trenger jeg en jobb. Men noe sier meg at det ikke er det afrikanerne utenfor døra mi vil hjelpe meg med.



29 kommentarer:

Anonym sa...

Skal du leve av renter?!
Du kan trygt regne med renteoppgang. Men, det vil ta noen måneder. Regjeringa må bare prøve om det hjelper å hive mer bensin på bålet. Eller om det å tisse i buksa kanskje hjelper likevel...

Anonym sa...

hihi :p

Esquil sa...

oi, den setningen falt ut i siste redigering. jeg redigerer postene online fordi forhåndsvisningen juger. men joa, jeg lurte meg selv litt da jeg flytta inn her.

jeg håper jo du har rett, men kom på at de som ikke håper du har rett kan bli litt irriterte.

Esquil sa...

klemz, anonym. kan jeg kalle deg anne?

Anonym sa...

Er ikke forfatter yrke nok? ;)

Esquil sa...

joa, men det blir ensomt til tider. pluss at jeg ikke selger nok til å leve av det alene.

så det går mot lønnsarbeid, særlig hvis det lar seg oppdrive en ok skrivejobb der ute.

Anonym sa...

Hvis jeg hadde vært avisredaktør kunne du gjerne fått fast spalte hver uke og en tjukk bunke med tusenlapper. Men det er jeg ikke desverre.

Noe annet du kunne tenke deg å jobbe med?

Sikkert mye man kan engasjere seg i i nærmiljøet høres det ut som.

Anonym sa...

Tjihi. Annepanne.. ja, det er irriterende med anonyme kommentarer- ikke sant? ^o^

AstridVU sa...

God historie! Jeg innbilder meg at om dette hadde hendt meg, så hadde dramatikknivået vært en anelse høyere, så godt det var hos deg og ikke hos meg :)

Fjeldstad sa...

Skjønner ikke hvorfor alle utenbys folk aldri har lært seg å låse døra. Merkelig?

Anonym sa...

Du bor ikke tilfeldigvis i de litt slitne bygårdene rett over Kontoret pub? Jeg har nemlig bodd der en del. Er gulvet konkavt hos deg også?

Unknown sa...

hehe, dem spurte meg også da jeg var i oslo. Lurer på hvor mye 'any' koster, og om det kun fås kjøpt på gata av afrikanere.

Anonym sa...

Jobb? Hva med denne inngangsporten: http://www.nrk.no/dennorskehumor/

Her bør Kari Pekka Kyrö bør bli gitt en sjangs for noen ekstra minutter of fame, syns jeg.

(jeg gir meg ikke - du skal til nrk!)

Anonym sa...

Hehe genial lesing Esquil...
:-D

Anonym sa...

Jeg var litt nysgjerrig overfor disse Afrikanerne engang, men tror det er andre som har hvert det før meg, ble spurt om jeg var journalist eller politi, også fikk jeg en laaang regle om at hasj egentlig var medisin.
Men utholdenheten deres inponerer meg. Kan ikke skjønne at de tjener nok til at det er verdt å stå der og stå der og stå der.

Ragne Rognebær sa...

Tusen takk til Srenedipitycat som ga deg en award og la ut en link til din blogg. Fantastisk morsom! Gleder meg til å følge med videre.

Anonym sa...

Har du tenkt på alle mulighetene en jobb som giggolo vil gi, Eskil?

Slik begynner boken din:
"Nå hadde jeg bestemt meg. Jeg skulle bli giggolo. Kjøleskapet ble tømt for mat av en uteligger i natt, det sto fire arbeidsledige halliker nede i gata og ventet på meg, og jeg skulle endelig få brukt kroppen til noe. Åndsarbeid var ikke noe for meg - det ville nok ikke bli noen forfatter av meg likevel- det er nok kroppsarbeid jeg skal satse på. Alternativt kan jeg bruke ledige stunder som yrkesdemonstrant, men her tar jeg nå en ting om gangen...."

Anonym sa...

...Giggolo, ja det var schwung over den titlen. Men, pga. den nye loven mot kjøp av sex, gjaldt det nok å gi "stillingen" et noe mer raffinert innhold.
Gigolo for kvinner som er lei sexpress? Hmm...

Thea Sofie sa...

Det med gardinene kan la seg løse rimelig greit med en saks og godt øyemål. Hadde nemlig samme problemet her hjemme, men løste det ved hjelp av saksa.

Ikke hør på dem som sier at du må sy opp og slikt etterpå. Det er for det meste bare tull. Selv satte jeg tv'n foran det ene vinduet og en lenestol foran det andre. Nå er alt fryd og gammen. Gardinene tar ikke fyr, ommøbleringen er en suksess og alle hjerter fryder seg.

Har du ikke saks som egner seg kan du jo spørre han karen utenfor?

Anonym sa...

Jeg synes det virker som du trenger et annet sted å bo enn på Grünerløkka... Det er tross alt en grunn eller tretten til at ingen fra Oslo bor der.

Tonita sa...

Jeg synes du skal satse litt mindre radikalt mht gardinene enn det Sofie foreslår. Hør nå på en erfaren husmor - knappenåler er tingen. Med knappenåler kan du justere gardinlengden fra vindu til vindu - enkelt, greit, tilfredsstillende.

(Det anbefales ikke å vaske gardinene i vaskemaskin med knappenålene i - da risikerer du å ødelegge mye tøy - i lange tider. Hilsen en som aldri lærer).

Anonym sa...

Jeg tror de afrikanerne dine har noen lyshudete fettere rundtom i Midtvesten. Mange av dem.
Men så langt har de visst ikke funnet veien til Los Angeles. Stor overraskelse, det!
En fyr spurte meg riktignok om "how long since you got any?" men det er vel ikke riktig det samme?

Lilly Craft sa...

Du skuffer aldri, Esquil! Kan ikke forstå annet enn at du blir rik på skrivinga di snart. Sånne genier burde ha vært fredet og fått appanasje!

Tonita sa...

Jeg bare må - jeg hadde tenkt i samme baner som Marina's folk, dine sa: 'do you need any', jeg tenkte som hos Marina 'how long since you go any?'

Skal se det er noe annet en dop gutta vil selge deg.

Men så er jo jeg en gammel dame med helt andre tankebaner enn deg, - men kanskje lik afrikanernes.

Anonym sa...

Så på sporten i dag at Drillo hadde satt igang en gang en gjeng tallknusere på toppidrettsenteret til å telle pasninger og analysere. Jeg stemmer for at du får deg en jobb der og blir senior sjefsanalytiker.

Anonym sa...

Jeg har sånne gardiner jeg kan trekke i for at de skal bli lengre eller kortere, men ingen afrikanere. Afrikanerne er muligens penere, men neppe like praktiske.

Esquil sa...

hei godtfolk!

tusen takk for mange hyggelige kommentarer! jeg har lest underveis, men trygdesnylterboka tar all tiden min for tiden. i det minste gjør jeg ikke som avil og stenger bloggen i bokfinishen, men det er kanskje ikke langt unna.

sigvei, nei, ikke sikker på hvor kontoret pub er, og gulvene er flate her...

emily, jeg er blogghore, det får være gigolo nok.

arachne, men de kommer levert med deler som fungerer etter samme prinsipp.

Anonym sa...

Wow, du har noen hyggelige naboer!

Trylle sa...

Kan du ikke bare skrive om afrikanerne? Eller tenkte du mer sånn literary fiction..