3. mars 2006

Har du noen gang sett avisene anmelde aviser?


Avisene anmelder alt mulig, fra soveposer til reisemål. Men har du noen gang sett dem anmelde aviser? Eller har du sett dem trykke lister over hvor mye de mest kjente avisjournalistene tjener? Har du sett dem rulle terning og bedømme antrekket til journalistene i andre aviser? Se det for deg: "Harald Stanghelle i gårsdagens Holmgang: korrekt men kjedelig antrukket i sin nostalgiske lektorbrune dress, terningkast tre. Se og Hør-Nelvik i Tabloid: kledd som om han har trukket klær på måfå opp av en haug, terningkast to. Trygve Hegnar i Redaksjon 21: Som alltid elegant homoerotisk i sin rosa skjorte, terningkast fem."

Har du sett noe sånt? Det har ikke jeg. Avisene i Norge er for snille med hverandre. Et hederlig unntak er økonomipressen. Dagens Nærligsliv og Kapital spiller hardball, og det tjener begge på. Konflikt drar oppmerksomhet i seg selv. Og kanskje har det bidratt til at økonomipressen i Norge faktisk har meget høy kvalitet. Hvis jeg ble avisredaktør ville jeg øyeblikkelig grunnlagt en fast spalte for grov latterliggjøring av konkurrenten. Deretter ville jeg ringt konkurrenten og bedt ham gjøre det samme mot meg.

Men avisene gjør ikke det, og slik etterlater media en nisje for sånne som oss. Altså bloggerne. Hvis media er maktas vaktbikkje, kan vi være medias vaktbikkje.

I dag skal jeg være en hyggelig kjøter. Både fordi jeg har vært slem før, og fordi jeg har svoret å være god i år. Så her er min liste over

Norges ti beste avisjournalister

  1. Niels Chr. Geelmuyden, Kapital: Portrettør som ikke akkurat duller med intervjuobjektene. Har et digert ordforråd som han bruker kreativt.
  2. Arne Hole, Aftenposten: Mannen bak "Bak mål"-spalten. Artig og smart.
  3. Are Sende Osen, Adresseavisen: Har forlengst lagt opp som kulturjournalist, og var ujevn, men helt enorm på sitt beste.
  4. Trygve Hegnar, Kapital: Enig eller uenig, du kan ikke ta fra ham at han skriver geniale ledere
  5. Per Egil Hegge, Aftenposten: Har en fin kombinasjon av visdom og humor
  6. Gunnar Evensen, Adresseavisen: Morsom sportsjournalist, særegen stil
  7. Kristine Moody, Dagbladet: Geelmuydens arvtager
  8. Tom Stalsberg, Dagbladet: Enda en artig sportsjournalist
  9. Kari Hovde, Adresseavisen: Et friskt pust i nyhetsavdelingen
  10. Arild Sandven, Aftenposten: Smart mann som har stålkontroll på sportsrankingene


EDIT: Folk jeg nå husker at jeg glemte: Trine Eilertsen, Bergens Tidende, Svein Egil Omdal, Stavanger Aftenblad, Anders Giæver, VG. Marie Simonsen, Dagbladet har også sine stunder, samt flere i dagbladet fredag og kulturdelen til adressa.
Bilde: Trygve Hegnar, terningkast fem

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropos skikkelige journalister/redaktører: sjekk ut Norulv Øvrebotten!!