12. januar 2010

Hvordan straffe folk best?

I dag våknet jeg til nyheten om at en jusprofessor ville at fanger skulle straffes med fisking. Jeg syntes det lød merkelig, men jeg hørte det på klokkeradioen, to ganger, fangene skulle kunne velge fisking som straff. Og når jeg smakte på tanken vokste den på meg. Stå der i iskald sjøsprøyt og slepe slimete torsk over rekka, joda, det er straff god som noen. På en fiskebåt er man jo også isolert, slik at man både oppnår effekten av å ta de kriminelle vekk fra samfunnet, samtidig som man gir dem meningsfylt ærlig arbeid.

Så kan man differensiere straffer. Fyllekjøring? Noen kast med fluestag utenfor Hitra og Frøya. Innbrudd? Noen måneders snurpenot utenfor Jan Mayen. Mord? En del år med å pilke hai opp av hullene i Antarktis-isen. Og hvis keeperen på fotballandslaget slipper inn lette mål kan han få dorge utenfor Cabinda.

Men på vei til jobb så jeg avisforsidene og oppdaget den egentlige nyheten. Det er pisking forskeren vil ha. Kanskje på tide å vaske ørene.

Det er et dårlig tegn for samfunnet at jeg syns ideene er best når jeg hører feil.

5 kommentarer:

anderfo sa...

fisking var ikke så dumt, men hvis man er allergiker blir det imidlertid dødsstraff av det.
hvordan ville du behandlet de som faktisk liker å fiske? de ville naturligvis fyllekjørt så ofte som mulig, med ditt scenario..

Esquil sa...

du tror ikke de heller ville dratt på fisketur? :)

beamer sa...

Hehe, veldig bra. Jeg har samme feilkobling, og enig i at virkeligheten ofte kan bli skuffende kjedelig når man oppdager hva som faktisk er sagt/skrevet.

Var sikker på at vi hadde fått en Stieg Larson-parodi da jeg så reklame for filmen "Lutefiskslottet som sprengtes", syntes det passet bra sånn i julebordtider.

Anonym sa...

Bjarne Brøndbo sang "Det vart ein storm det æ trudd va ein bris". Jeg lyttet halvveis og var sikker på at han sang: "Det va ein Ford det æ trudd va en bil".

Men jeg håper rett instans leser om fiskinga. Det er god kriminalitetsforebygging. Helt sikkert.

Hvis livet ditt er kjedelig er det nok fordi du har vaska ørene dine.

Esquil sa...

Hehe


Ser og høyner. Lene Marlin sang:

unforgiveable sinner

jeg tolka ordene som:

you can give and receive love