12. desember 2005

Ide og temperaturskala

I kveld fikk jeg en sangide. Det er rart hvor fort det går, på et kvarter kom to vers, refereng og alle akkordene. Sangen heter Night, og det tar en uke før jeg vet om den er bra (alle ideer føles bra med en gang).

Føles ikke som det er jeg selv som lager sanger og historier, det føles mer som at jeg har en radiomottaker i hodet og at senderen er et annet sted. Jo dårligere livet elllers er jo flere ideer kommer det.

Over til noe helt annet, denne temperaturskalaen fant jeg på veven:

15°C / 59°F
This is as warm as it gets in Norway, so we'll start here.
People in Spain wear winter-coats and gloves.
The Norwegians are out in the sun, getting a tan.

+10°C / 50°F
The French are trying in vain to start their central heating.
The Norwegians plant flowers in their gardens.

+5°C / 41°F
Italian cars won't start.
The Norwegians are cruising in cabriolets.

0°C / 32°F
Distilled water freezes.
The water in Oslo Fjord gets a little thicker.

-5°C / 23°F
People in California almost freeze to death.
The Norwegians have their final barbeque before winter.

-20°C / -4°F
The Aussies flee from Mallorca.
The Norwegians end their Midsummer celebrations.
Autumn is here.

-40°C / -40°F
Paris start cracking in the cold.
The Norwegians stand in line at the hotdog stands.

-50°C / -58°F
Polar bears start evacuating the North Pole.
The Norwegian army postpones their winter survival training awaiting real winter weather.

-70°C / -94°F
Santa Claus moves south.
The Norwegian army goes out on winter survival training.

-183°C / -297.4°F
Microbes in food don't survive.
The Norwegian cows complain that the farmers' hands are cold.

-273°C / -459.4°F
ALL atom-based movent halts.
The Norwegians start saying "Jøssda, it's cold outside today."

-300°C / -508°F
Hell freezes over.
Norway becomes world champions in football.

3 kommentarer:

lanzetudor sa...

morsom temperatur skala. du har ikke skrevet den selv?

Esquil sa...

Nei, bare redigert den noe.

Se! anita skorgan setter seg ved det hvite flygelet og jahn teigen griper mikken:

Min første kommentar
gjorde mer for meg
enn du noengang kan forestille deg

Dnort sa...

Måtte bare sjekke begynnelsen på bloggen.
Ikke lest denne før. Men, morsomt lell!