21. april 2015

Bak scenen på gameshow


Jeg har vært med og mekket sesong to av Jaget. 


Det er et spørreprogram som sendes på TV2, men konseptet er fra ITV i England, og det er de som produserer. Vi lagde 14 programmer med norske kjendiser, som forhåpentligvis kommer utover våren.


Ole Martin Halck tester jegerstolen. Ole Martin lager spørsmålene (sammen med Ingrid Sande Larsen og meg), så dette ville vært en suksessformel. Ingen ville vunnet fem øre. Men TV2 gikk i stedet for jegere som ikke har sett spørsmålene.


Her sitter jeg og trykker. Jeg holder til mellom den grafiske teknikeren og lydmannen, godt skjult bak tribunen. Jeg er hoveddommer, og skal avgjøre om deltagere og jegere har svart rett eller galt. Da trykker jeg på knappene foran meg. Det må skje fort, for programleder Sturla Berg Johansen skal lese flest mulig spørsmål på ett minutt, og neste spørsmål kommer ikke opp på skjermen før dommeren har dømt det forrige. Det er brukbart med press på gutta bak scenen, gjør noen av oss en blemme stopper hele opptaket. Enhver feildømming er min skyld, enhver faktafeil i et spørsmål er min skyld, og det er min skyld hvis programlederen uttaler et spørsmål feil. Det er en sånn jobb som du har gjort bra hvis ingen legger merke til deg.


Når man jobber med TV må man gå kledd som prøvebildet, slik at hvis noen trenger å kalibrere et kamera kan de bare stille det mot nærmeste crew-medlem.


Jeg har mikrofonene til deltagerne på øret, så jeg får med meg mye av internsnakket deres når kamera ikke går også. Når programmet er over føler jeg at jeg kjenner deltagerne godt, mens de har ikke sett meg i det hele tatt. Jeg beveger meg i skyggene, vet alt, ser alt, hører alt, sier ikke et ord.



Jaget er et kult program, konseptet er helt genialt, det føles som om vi kan gjøre hva vi vil og det blir spennende uansett. Norsk quizsport ligger langt fremme, så et par av jegerne våre er quizzere i verdensklasse, og for meg personlig er det aller best underholdning når disse prikker inn lange rekker med grisevanskelige spørsmål fra ryggmargen. Det er stor idrett.

Ingen kommentarer: