24. mai 2006

Gode innlegg og undervurderte blogger

Den utmerkede Lasse Dahl reklamerte for et innlegg i min blogg. Det minner meg på at jeg alt for sjelden gjør sånt selv.

Det er to grunner til det. For det første må man forbigå langt fler enn man nevner, slik at du nå blir bitter og innful fordi du er glemt. Dessuten, når jeg finner en god blogg som er lite besøkt frister det å holde hemmeligheten for seg selv, fordi det er lettere å få oppmerksomhet i kommentarfeltet når det er få som kommenterer.

Laila Frotjold blir for eksempel ikke rent ned, men skrive kan hun. Her er en fin historie fra Italia. Jeg likte i1277s sak om dårlig teknisk design, kanskje også fordi jeg har slekt som driver i faget. Hvis vi ser på metastoffet synes jeg Hjortens intervju av Lorden og Mihoes intervju av Espen Iversen var fine å lese. Alpeluens politiske kart over bloggosfæren er en god og gjennomarbeidet bloggpost. Paal Leveraas' innlegg om utviklingen i bloggebyen har vi også godt av å lese.

Lorden har blant annet dette innlegget, sekvensen om valg i Høyre er slem men de gode poengene kommer så tett at man får latterens ekvivalens til serieorgasmer. Ikke bare kunne Lorden skrevet bedre stand-up-tekster enn de som fremføres fra scenene i Norge, han kunne gjort det i søvne, med tærne. Og her ser du VamPus få mye artig ut av en liten hendelse. Det er på tide flere får øynene opp for dette ukjente talentet.

Jeg har en følelse av å ha glemt mye. Mange blogger holder så jevnt høyt nivå at man knapt tenker over at innleggene er gode. Du finner mange sånne blant bloggene jeg har linket til i høyre marg. Enjoy!

6 kommentarer:

Alpeluen sa...

Får nesten takke for positiv omtale!

ballerina sa...

Oj, det var uventet PR! Hoppet i stolen jeg. Takker for den! :)

VamPus sa...

Takk for kompliment. Har også tenkt på at jeg burde bli flinkere til å trekke frem andre. Men jeg har blitt dårligere til å finne nye etterhvert - man blir så vant med de faste daglige stedene.. Desto bedre når andre gjør det da!

Rigmor sa...

Jøss da, som ikke er med i den norske bloggsirkelen en gang (for da blir alle disse ikke-norske leserne sure).

Bukker og takker den.

Som Vampus skriver, jeg har også vært heller dårlig i å lete etter nye blogger. Men jeg skylder på jobben. Jeg skylder ALT på jobben.

Esquil sa...

Takk dere selv, godtfolk. Quality never goes out of style. (Og nå kan dere takke for den, og så kan vi leke skikkelig frimurerlosje :)

Det aner meg vagt hvorfor du ikke surfer mye rundt, vampus. Hvis du skal lese alle kommentarene i din egen blogg.

Anonym sa...

Takk for hyggelig omtale og lenke til min bloggeby-sak, Eskil.

Jeg har postet en sak som er svakt beslektet, men egentlig ganske malapropos til denne på min egen blogg, www.leveraas.no. Jeg tillater meg å nevne den likevel.

Som journalist følger jeg bloggsfæren og har blant annet dristet meg til å starte en intervjuserie hvor jeg presenterer "Mennesket bak bloggen". Det som forundrer meg, og gjør at jeg nøler med å lage flere slike intervjuer, er at responsen er så mikroskopisk. Det virker ikke som om dette er interessant stoff for bloggere. Men jeg tror ikke helt på det. Derfor spør jeg: Er bloggere blyge, eller er selvjustisen så sterk i bloggebyen at det er best å ikke stikke hodet fram? Eller er det andre grunner?