8. juli 2009

Besøk nummer 500.000

Den elektroniske vinden puster daft gjennom en forlatt del av internettet. Det uler i sprekker og hull når bitsene passerer gjennom portene til det som en gang var en livskraftig blogg. Edderkoppweb blafrer og tykt støv virvles opp. Dypt inne i ruinene av 982 forlatte bloggposter trekker en ensom surfer kappen tettere rundt brystet og surfer sakte videre.

Han har vært her før. Mange ganger. Han hang her da dette nettstedet huset et aktivt miljø. Han kommer iblant innom for å se om noen av de gamle heltene har returnert. Han blir like skuffet hver gang. Minnene glir gjennom skallen hans.

Han kom innom Rølerbloggen første gang for over to år siden. De første gangen han kommenterte var i mars 2007, på posten Vår generasjon. Posten handlet om generasjonskløfter.

Han hang en del i bloggen de neste årene. I 2007 ble hans egen blogg nominert i den gyldne Q på denne måten, av HvaHunSa:

Han er den mest presise bloggeren jeg vet om.
Analysepresis altså. Om han rekker hjem til middag hver dag vet jeg intet om.


I 2008 tørnet han sammen med rølerbloggeren i saken om Muhammedtegninger. Han ble grovt sitert ut av sammenheng i bloggposten Unionen av Mobbere tar kampen for ytringsfriheten.

Likevel la han ikke Rølerbloggen for hat. Den trofaste leseren kom tilbake med jevne mellomrom. På kartet over bloggeliten i mars 2008 fikk han en plass ute i kanten.



Men Rølerbloggen postet sjeldnere og sjeldnere, det kom stadig færre poster som han kunne si noe fornuftig om. Den siste gangen han kommenterte ble i april 2009, under serien intimtyrannen.

Så ble han taus, mens han sammen med de andre leserne bivånte bloggens forfall.

Øynene hans mørknet mens han klokken 19.35.56 glir innom posten Quiz-Nyheter. Hva han tenkte i disse sekundene mens han var der inne og bloggens teller stod på 499.999, vet ingen. Men han så neppe det nesten-runde tallet, for sekundene tikket. Og historien viste at 44 sekunder senere skulle en kvasirsøker dundre inn i bloggen på jakt etter "nakne kjendiser".

Mens bloggen ventet på treff nummer fem hundre tusen hadde den altså to karer i nabolaget; vår helt, den faste leseren, og en av disse flyktige grisene med tastaturet under venstre hånds fingre, og høyre hånds fingre opptatt et annet sted, en av disse besøkende som ser på Rølerbloggen i ett sekund, tenker 'idiot' og surfer videre. Mens den kåte grisemannen taster ordet "nakne" står vår helt fortsatt musestille i ruinene av rølerbloggen. Han leser om quiz, men tenker på fordums dager, kanskje går tankene til da han fikk prisen Du lager min dag pris, dagen da bloggeren kalte ham "en av mine mest intelligente kommentatorer, som greier balansegangen mellom intelligens og å også være en behagelig person."

Den pesende mannen skriver ferdig 'nakne kjendiser'. Vår helt, den behagelige, intelligente mannen, ser seg rundt i ruinene, uten å gjøre noe trekk. Mens Kvasir anbefaler Rølerbloggen for den siklende grisen, mens telleren venter på treff 500.000, står vår helt fortsatt og lytter til knirkingen i råtne gamle bytes, mens lengselen etter fordums dager river og sliter i ham.

Så trekker han. Han klikker seg tilbake på Rølerbloggens forside.

Abre etterlot sitt fotavtrykk i denne bloggens historie, som besøkende nummer halv million. Fattige sju sekunder før runkemannen fra Kvasir valgte sin antatte leverandør av nakne kropper.

Deretter gled vår helt ut i skyggene, og forlot bloggruinene like folketomme som han fant dem.


Ut or soga:
17. desember 2006: Treff nr. 100.000
14. september 2007: Treff nr. 200.000
27. juli 2008: Treff nr. 350.000
I dag. Treff nummer halv million.

9 kommentarer:

abre sa...

Jøss. Og jeg som aldri pleier å vinne noe!

Jeg skjønner at det lønner seg å klikke innom en gang i blant, selv om det ikke skjer all verden her. Og joda, jeg håper jo på litt liv i ruinene igjen. Den ene etter den andre av mine yndlingsbloggere har enten redusert kraftig på bloggefrekvensen eller sluttet helt. Gitt seg hen til twitter eller hva vet jeg.

Det ender vel med at jeg må få meg et liv selv.

Men dette var jo inspirerende, da! Særlig det at jeg slo denne grisegutten fra Kvasir på målstreken!

Hester sa...

Nå teller han meg også.

Gratulerer til dere begge!

Tonita sa...

En halv million er meget respektabelt. Men ett spørsmål, har du gitt deg hen til Twitter, - uten at jeg har sett deg?

Esquil sa...

sant, abre, de gamle heltene er helt klart mer fraværende. for rølerbloggens del tror jeg dette er mer en downperiode enn slutten. jeg gikk blant annet rett fra 100% ufør til 100% jobb, det går ut over fritiden og hva jeg vil gjøre med den.

takk, hester, og takk, tonita

jeg har en twitterkonto med navnet escuile. men jeg kicka aldri på twitter. jeg trenger stort sett mer enn 140 tegn når jeg har noe å meddele verden.

Tonita sa...

Det er klart at med så mange faste besøkere som du har trenger du ikke noen høytaler ut.

Men - jeg er veldig glad for dem som bruker twitter både til korte tanker, og til varsel og lenke til de som trenger mer enn 140 tegn for å få budskapet fram. Det er dessuten et supert sted å få vite om all verdens rare nykomlinger - som Mac-oppdateringer, WolframAlpha og desslike.

Du skriver - fra 100% ufør til 100% jobb, - jeg har ikke fulgt med. Har du fått fulltidsjobb - i Oslo, - med noe som er ok?

Dnort sa...

Eskils ferd fra fabuleringer i kjellermørket til megasosialt storbyliv har vært en fryd å følge med på. Håper på mer. Kanskje en lovestory med happy ending...

Kim Arne sa...

Arrrr.
Dette er jo paradegrenen min, å være besøkende nummer rundt-tall. Jeg lover deg, jeg er det flere ganger i uken. Det er det eneste jeg er god på, og jeg bare venter på å få reisesjekken fra Nigeria som sender meg på tidagerscruise med fri bar og en trillebår med matbonger.

Den er rett rundt hjørnet.

Men for å forsikre meg om at jeg får besøk nummer en million skal jeg bruke resten av ferien min på å gå inn og ut av Rølerbloggen. For å befeste min posisjon som ekspert på runde tall.

Nissemann sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Nissemann sa...

En halv mill står det respekt av. Jeg var her da du var liten, jeg var her da du var stor. Jeg er fortsatt innom i ny og ne, selv i det du kaller "bloggens forfall". Kanksje jeg blir besøkende nr en mill?

Gratulerer med overstått! Fornøyelig lesning!