13. september 2007

Takk!

Jeg får mye mail og kommentarer og henvendelser for tiden, og det er hyggelig! Jeg greier ikke svare på alt, men ikke ta det personlig, jeg er bare litt sliten.

Merker at jeg savner noen å feire bokutgivelsen med, men jeg er ikke pigg nok til f.eks. å sitte i en restaurant og ete, feiringen ble en pizza fra grillkiosken på Heimdal som jeg spiste alene i bilen mens jeg frøs.

Men dele det kan jeg likevel, det er mange som er med på å forme en bok selv om det bare står ett navn på omslaget. Jeg vil takke Rambukk for et tresifret antall gode rettinger, Beach og Earl Grey for utmerket prøvelesning, min mor, far, bror og mine venner for gjennomlesninger av første utkast, heriblant Lanzetudor, Kristian Stensrud, Jørgen Tegdan, Leif Sigurd Hafskjold, Begardo, Rondesyn og faren; Piften og folka på poeten.no og Ms. Darcy og folka på dikt.no, forfatter Christopher Grøndahl og HB som har hatt mye å si for at jeg begynte å skrive bok, Ole Jacob Hoel og Cathrine Krøger for gode råd, Pia Larsen og Dagfinn Møller i Cappelen, den første forlagssjefen som antok boka og som fikk meg til å gå bananas (tillater meg å sitere: "meget velskrevet manus, av 300 mottatte manus de siste 23 år, det første jeg ikke har kunnet legge fra meg av en norsk forfatter"), Håkon Harket i Press som antok boka og har vært en drøm å ha med å gjøre, Helge Jordheim som var konsulent, Thomas Mala som organiserer salget, Thomas Mjølhus, de som leste korrektur og trykket, Ina Pedersen som har laget omslaget, og alle som har kommentert i denne bloggen for bidrag til min utvikling og litterære selvtillit.

63 kommentarer:

monica sa...

Gratulerer!!!!!!!!!!!

Rigmor sa...

Ja!
Endelig! Gratulerer. Når?!

Anonym sa...

Det var det jeg sa. Gratulerer så mye.

Elisabeth sa...

Ohmygod! !!!!!!oneone!!!! Eskil! WOW!!! Jeg har ikke ord! :D :D :D

Maren sa...

GRATULERER!
Det er jo bare helt utrolig!
KJEMPEKULT!!!!!
Ååå! Kake til Eskil! Hurrahurrahurra!

Esquil sa...

takk alle sammen :)

rigmor: vet ikke mye mer ennå, alt er i det blå. forleggeren ble far i dag, så han er litt opptatt...

men det normale er vel at det som antas nå kommer ut til høsten?

fortsatt litt redd for at noe skal skjære seg. har jo lest lottens og IC's historier.

Esquil sa...

hehe maren, det er det artigste profilbildet jeg har sett på lenge :)

Elisabeth sa...

Men jeg er fortsatt ung og har en haug med forlag foran meg! Bare vent, kan det skje med deg så kan det skje med meg også=). *konfetti*

mirakel sa...

Oi oi oi...! Blir det bok? Dette var utrolig spennende! Tenk å greie noe slik. Det er ganske utrolig. :) Og det han mannen fra forlaget sa er et helt utrolig kompliment..

Gratulerer!

Elisabeth sa...

Men jeg er fortsatt ung og har en haug med forlag foran meg! Bare vent, kan det skje med deg så kan det skje med meg også=). *konfetti*

Sif sa...

*glad*

Jeg kjøper!!!

Rambukk sa...

Jeg visste det!!! GRATULERER!!! Etter å ha lest manuset er jeg ikke veldig overrasket, for å si det sånn... Dette er deg så inni hampen vel unt, Eskil!

Swazi sa...

Gratulerer, som det blir sagt er dette helt fortjent! Ser fram til dette.

Anonym sa...

Kongratulerer!

Anonym sa...

Oioioi, nå kjenner jeg at jeg ble veldig nysgjerrig på hva denne boken handler om. Bestiller herved et signert eksemplar til høsten, navn og adresse har du sikkert kontroll på...

Gratulerer så mye! Gleder meg til å se youtube-klipp fra bokbadet.

Betty Boom sa...

stiller meg i køen: Gratulerer!

Betty

Anonym sa...

Åååå, for en utrolig god nyhet! Nå er jeg veldig glad på dine vegne og danser røverdansen bare for deg.
Dette unner vi deg, Esquil!

Anonym sa...

Dæven så utrolig bra, gratulerer så mye!! Vil også gjerne kjøpe et eksemplar :D

Esquil sa...

tusen takk alle sammen!

stress her nå, for jeg begynte å trekke manus for å spare de andre forlagene for tiden med å lese. men broren til morten harket forklarte meg at det ikke er sånn det gjøres, han ville ha en tidsfrist og en mulighet til å konkurrere. så nå har jeg tre forlag som virker interesserte. jeg er ikke akkurat skapt for business, jeg lager mer stress ut av ting enn jeg skal. tror jeg må ta en dags pause fra det hele og få gjort unna en del seriøs glising.

Rambukk sa...

Kast deg over glisingen. Is i magen, ballen er kastet, pasningen er avlevert, hoppkanten er passert!

ballerina sa...

Wow!! Gratulerer!! For en fantastisk kommentar å få fra et forlag!! Gleder meg virkelig til boken kommer!

Undre sa...

Åheisan! Gode nyheter, jo. :-D

Gratulerer så mye, Esquil!

(... og takk for invitasjon, den skal aktes høyt)

Anonym sa...

Utrolig bra og meget velfortjent.
Gratulerer så mye!

Marte sa...

Gratulerererererererererer!!:) Jeg gleder meg til å lese...

Hjorthen sa...

Kødd!

Anonym sa...

Jeg er så seint ute at jeg velger å gi DEG skylden for det (jeg er nemlig litt for lat til å fylle inn passord hver gang jeg il få en dose med vitamin E). Gratulerer!

Esquil sa...

ja. vi må få slutt på passordet når kontrakten er signert... da spiller det mindre rolle at de finner ut for en forvokst unge jeg er :)

tusen takk for gratulasjoner alle sammen! Du også ja hjorthen, du er bare ute etter å skille deg ut, inni deg danser engler og alver med stjerneskudd. For du vet at IC har rett, kan det skje meg, kan det skje deg.

vegard sa...

Gratulerer Eskil! Vanvittig bra. Gleder meg til å kjøpe boken:-D

Betty Boom sa...

Kanskje vi trønderbloggere kan få feire deg på bloggertreff
onsdag 18/4 kl 20 på kafe Stolt!

Betty

Anonym sa...

Jeg blir gjerne med på Stolt :)

Esquil sa...

betty: bloggetreff er absolutt et tiltak jeg støtter. samtidig er det for tidlig å si om jeg kan komme.

takk vegard!

Hjorthen sa...

Haha. Dobbeltkødd!

Vi holder på å pusse opp litt for tiden, og det medfører at man faktisk må rydde i sakene sine. Da fant jeg en konvolutt med manuset mitt i som jeg åpenbart har fått i retur fra Bladkompaniet og ikke giddet å åpne siden jeg neppe ville fått manuset i retur hvis de var hissige på å lage bok av det.

Så jeg åpnet konvolutten, og jaggu var det en refusjon, men skulle du ha sett. Jeg fikk skryt for historien, men den passet bare ikke inn i Bladkompaniets profil med seriebøker og kjærlighet fra gamle dagers bondesamfunn. Er nesten så man fikk lyst til å prøve seg igjen...

Esquil sa...

oi! åpner du ikke posten din? enn hvis du hadde vært antatt.

Det er bedre enn jeg fikk fra dem. Jeg fikk 'passer ikke inn i vår profil' og uten noen ord om boka.

Hilde sa...

Herlig! Vel fortjent!

Hjorthen sa...

Haha, jeg ble lei av å lese refusjonsbrev, så den gadd jeg ikke åpne nei. Det er mulig jeg faktisk var litt sur også, og etter Bladkompaniet har jeg bare sendt manuset til Juritzen, og det er leeeenge siden. Jeg har ikke fått det i retur derfra, muligens fordi Juritzen sparer strøm og bruker tilsendte manus til å fyre i peisen med.

Esquil sa...

takk, Hilde :)

hjorth: det er bedre enn hva bladkompaniet gjør med manusene, i følge pondus...

men du. åssen har det seg at de som vinner ukesavstemningen hos sonitus blir intervjuet, mens tordenbloggvinneren ble forbigått i ytterste stillhet? hmmm ... kanskje jeg burde intervjue taiwantine før jeg åpner kjeften for høyt forresten.

skal forresten vise folk den fine premien når vi er ute av passordbeskyttelse.

Hjorthen sa...

Nei jeg tenkte på det tidligere i uka faktisk, at vi jo absolutt burda ha kjørt et Tordenintervju. Men Tordenbloggen ble jo avslutta rett opp i fødsel og julestri, så der og da tenkte jeg ikke tanken i det hele tatt. Vi får gjøre det godt igjen seinere!

Esquil sa...

det er helt opp til deg, det var ikke meningen å sipe seg til et intervju. dessuten enig i sonituslinja med at det er mest interessant å intervjue nye bloggere, det er en politikk som øker omfanget på miljøet.

men nå blir det altså jobben min å skaffe PR. som om jeg ikke er hore nok fra før.

Esquil sa...

kommentarene t.o.m. hit stammer fra dagen i mars da boka ble antatt, i en periode bloggen var passordbeskyttet.

Esquil sa...

ikke t.o.m.
til.

Gretten sa...

Grattis unge mann!

Minneapolise sa...

Så jeg har ikke plutselig gått tilbake i tid? Jeg som gledet meg til å fortelle alt som kommer til å skje fremover...

Denne boka bringer ut fjortisen i meg merker jeg, for første gang på lenge, det er en fin følelse! Jeg som bare så ringenes herre fordi andre dro meg med kunne gjerne ligget i kø i sovepose for denne boka om det hadde vært nødvendig! Jeg gleder meg så innmari til å lese :D

Hjorthen sa...

See you in court!

http://hjorthen.org/?p=2328

Anonym sa...

Gratulerer (igjen) jeg har allerede bestillt og sitter bare å venter på boken nå.

Anonym sa...

Eg er også begynt å lese Blodføre, og er enig i at den er svært velskrive og med godt driv!

Om du skulle bli lei av å bli hylla på eigen blågg, kan du alltids stikke innom evakueringsblåggen min. Der driv eg og Bloody Mary og hyller deg heilt for oss sjølv.

(klikk på nicket her og ikkje i blåggrullen din)

Anonym sa...

Ja, og så må du ta vare på deg sjølv. No har du gitt ut boka. Det kjem til å bli bra. Du treng ikkje stille opp på alt og styre på. Hald deg oppe, pust med magen, ta omsyn til deg sjølv.

radiohode sa...

Kan jeg få lov til å late som om jeg kjenner deg?

Jeg kjenner noen forfattere, men ikke så veldig mange. Det er plass til en til.

Anonym sa...

Ja, ta vare på deg sjøl oppi alt oppstyret. Høyr på kloke Avil. :)
Eg trur gjerne eg har gløymd å gratulere oppi alle gratulasjonane. Men gjer altså det, gratulerer :)

Prinsesse Lea sa...

GRATULERER SÅ MYE! Har bestilt boka i dag, og håper det ikke gjør noe at jeg også har puttet den inn i reklamene på bloggen min:)

Anonym sa...

Fantastisk moro, Eskil! Gratulerer!

Venter i spenning på boka. Tror den innbyr til noe litt ekstra, spesielt for meg. Kommer med en anmeldelse straks den er lest. :-)

Petter Johan sa...

Grattis. Gleder meg til å lese den!

lotten sa...

Gratulerer så mye med boka!
Og flott intervju i Dagbladet:)

Anonym sa...

Jah, da tok det meg bare 90 minutter å anskaffe boka di her i Hovedstaden. Du må skjerpe inn salgsapparatet ditt. Tanum på CC Vest ante ikke hva jeg snakket om. Tanum på Karl Johan ble utsolgt igår, og får den ikke igjen før langt ute i neste uke. Norli i Universitetsgata hadde en søt eldre dame som sa "Men er ikke han debutant?" Der var det 8 stykker igjen i hylla. Men kassemannen trodde ikke sine egne øyne når det gjaldt prisen. Han sjekket tre ganger om 327,- var riktig. De er vel mer vant til å se 199,- eller til nød 299,- tenker jeg. Så da er helgens litterære utskeielse reddet....

Anonym sa...

Skjerpe salgsapparatet, ja! Oss som bor i eksil har visst ikke noe annet valg enn å kjøpe fra Haugen eller la være. Og Haugen er et av de mange norske online-sjapper som ikke gidder finne ut hva en amerikansk adresse ser ut som så pakker blir forsinket eller forsvinner eller blir sendt tilbake fordi adressaten ikke finnes.
Og mellom meg og Norli i Universitetsgata er det over 24 timer og en $2000 flybillett!

Anonym sa...

Hiver meg på gratulantlista jeg også. Boka lå i postkassa i dag, jeg gleder meg virkelig til å lese den.

Anonym sa...

Jess! Boka kom i dag og jeg er allerede et stykke inne i den. Den starter bra..
Grattis Eskil!

ballerina sa...

Æsj, jeg er den siste som kommenterer ja... Like helhjertet uansett: Gratulerer så mye mye!! Gleder meg masse til å lese boka! :-)

Esquil sa...

tusen takk for kommentarene og gratulasjonene allihopa, det varmer. stor ære, lea, takk. har sendt en del av salgskommentarene videre til forlaget.

bif? var det du som skrev dette?

godt å høre, anderfo :)

laila: enhver kommentar er den siste når den skrives :) takk!

Anonym sa...

Joda, Eskil, det var mine ord det der. Selv om det nærmest var som en billedtekst å regne, følte meg litt barnslig beæret når jeg så det dukket opp her.

Fungerer forresten epost-adressen du hadde i 1995 fortsatt?

Esquil sa...

heihei, ante ikke at du leste :) e-mailen er uforandret den... nærmer seg vel verdens eldste stud-adresse.

Anonym sa...

Bok mottat i posten i dag. Gratulerer nok en gang. Skamros kommer når jeg har lest den ferdig. Jeg regner med at det blir på søndag en gang.

Anonym sa...

Grattis Eskil! Ante at det gikk denne veien - veldig hyggelig :)

Esquil sa...

sonja, so it did. takk :)

hei christopher, så ikke denne før nå. takk skal du ha :)