11. september 2007

De viktige linjene i fremtidens kommune-Norge

Den høyt respekterte samfunnsviter Kent Høgseth trekker i sin blogg i dag frem en av de mer neglisjerte sakene fra det nylig avsluttede valget. Måten Akershus trenger seg inn i Oppland på.

Hvis du spør dagens norske politikere om å kommentere Høgseths artikkel, er mitt tips at de vil le overbærende. Men man skal ikke undervurdere de traumene Oppland har gjennomgått i årenes løp som følge av denne ufrivillige penetreringen. Det skjer en voldtekt på mikroplan hver eneste gang en innbygger i Oppland ser på fylkeskartet. En dag kan traumene kreve utløp og rasende horder fra nord invadere Romerike.

Det er nok å se på historien. I en mannsalder levde Europa i frykt under den såkalte "Kalde Krigen". Sovjetunionen hadde atombomber nok til å sprenge oss alle til pulver, missilene stod rettet inn mot oss, mister Krutsjov said "we will bury you", generasjoner måtte vokse opp i frykt for sopp:


Årsaken til den kalde krigen går opp for flere og flere av oss. Østersjøen.

13 kommentarer:

Anonym sa...

No har eg nettopp vorte traumatisert av gamlebloggen din, der eg vimsa meg inn og trudde du verkeleg hadde slutta med internett for alltid.

Dessutan spelar Austersjøen gitar. Meiner visst mor mi.

Esquil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Esquil sa...

det stemmer, damer og dårlig utstyrte menn ser gitar.

Anonym sa...

Eg kjenner det kan bli pinlig å sjå vermeldinga med familien i framtida. Eg har alltid trudd han har spelt gitar eg og. :)

Esquil sa...

beklager. men du er voksen nå og tåler å høre dette.

Anonym sa...

Eg har i grunnen mest tenkt at han har hengt ein paraply på kjempepikken sin berre for å briefe.

Anonym sa...

Haha. Eg ler. HØGT :)
Godt eg er vaksen no ja :)

Anonym sa...

Hohoho- Gitar, ja. Eller bass. Dette er... eh... kart-blasfemi? Moro lell.
bm

Esquil sa...

avil: paraply? nei, men inn mot st. petersburg kan man ane tuppen på hyggegummien. Godt å se at østersjøen tar ansvar.

kvitveis: ja det er godt å være voksen. jeg følte denne posten var et genialt karrieretrekk akkurat nå som litteraturkritikere og annen åndselite surfer innom for å vurdere hvilket budskap den nye forfatteren har til menneskene på jorden.

BM; denne gitarmisforståelsen stammer fra en mann, narkomane jarle i åpen post. og han var vitterlig narkoman.

Anonym sa...

Haha, sånn liksom for å dempa forventningane eller for å få alle til å lesa boka di med koffert-tankar? ;)

Nissemann sa...

Du er en småskurk, Esquil! Denne ideen var nesten klar for klekking på min blogg... Hvordan fikk du tak i den? Skal du stjele den om Italias geografiske form og legenden om de fantastiske italienske skoene? Eller Danmark som nisselandet? Hva med Middelhavet som en naken kvinne som slanger seg på stranden? Spar litt til meg da... :o)

Esquil sa...

nei kvitveis... når jeg beskriver meg selv som genial er jeg helst ironisk...

takk nissemann, det er godt å endelig få støtte på at sjøen ikke spiller gitar.

Anonym sa...

Jarle i "åpen post" har vært og stjålet fra mitt hode da, regner jeg med. Kanskje hanhar telepatiske evner. Min mor kan i alle fall bekrefte at jeg sa: "se! Værmeldinga spiller gitar!" En stund før Harald Eia satte sine føtter innenfor NRK-døra. Så.

Som åndselite ser jeg jo nå hva slags budskap du er ute etter å spre; det glade prevensjonsbudskap (det gladeste budskapet i forrige århundre, vil jeg anslå). Godt.