26. september 2007

Bite hodet av pikker

- Takk for kaffen. Det var et utmerket måltid, fru Johansen.
- Ta nå litt mer krumkake. Du ser jo så tynn ut.
- Nei, nå holder det.
- Bare forsyn deg. Ikke vær beskjeden.
- Jeg skal ikke være beskjeden, fru Johansen. Jeg tenkte å be deg om å ta en lite minutt og tenke igjennom dine holdninger til å bite hodet av pikker.
- Men nå har jeg aldri ...
- Det har du aldri tenkt over, nei. Så nå er det på høy tid.
- Men det kunne da aldri falle meg inn å bite hodet av en ... penis. Bare tanken frastøter meg.
- Greit nok. Men hva har du gjort som forebyggende arbeid for at dine venninner ikke skal bite hodet av pikker?
- Jeg har ingen venninner som biter hodet av den du vet. Hva har det med mine venninner å gjøre?
- Dine venninner er kvinner, ikke sant?
- Ja?
- Og statistikk viser at det praktisk talt BARE er kvinner som biter hodet av pikker.
- Men er ikke dette et voldsproblem? Bør det ikke tas tak i som man tar tak i mord og annen voldsproblematikk?
- Det også. Men det er kvinner som biter hodet av pikker. Ikke menn. Kvinner.
- Jo, men det er da virkelig ikke mange kvinnemiljøer som har feil holdninger rundt det å bite hodet av kjønnsorganer.
- Du tar det ikke alvorlig? Se på disse bildene av Arne. Han har fått bitt av halve penisen, du kan se bitemerkene lenger inne. Han lever hver dag, hver natt, med et åpent sår der manndommen hans har vært. Kan du tenke det hvordan dette føles?
- Jo, disse bildene opprører meg. Jeg føler med ham, men samtidig føler jeg at det er urettferdig at jeg skal ha mer ansvar for dette enn en gjennomsnitts mann. At du insinuerer det motsatte provoserer meg.
- Så SYND at du føler det på KROPPEN, så SYND at du synes det er URETTFERDIG, så SYND at du opplever KRENKELSE. *
- Hva mener du?
- Hva GJØR du for saken? Du føler deg krenket?
- Klart problemet skal bekjempes, men jeg mener at det er vold, og ikke en kamp kvinner mot menn.
- Og det tar seg heller ikke ut at du forsøker å vri pikkbiting ut av kjønnsdebatten. Dette er både en sak for likestillingen og en sak for alle.
- Så hva skal jeg gjøre da?
- Vi jobber med et forslag om at alle kvinner som jobber i offentlig sektor skal bære denne t-skjorten på arbeidsplassen sin. Jeg vil gjerne ha underskriften din til aksjonen.
- Bare kvinner? Hva med likestillingen?
- Men hører du ikke hva jeg sier? Dette er kjønnskamp! Det er dette som er likestilling!
- Hva står det?
- "Jeg biter IKKE hodet av pikker. Gjør du?"
- Men bare tanken på å bite hodet av en penis er jo helt fjern for meg og de jeg omgås.
- Nettopp. Så da burde det ikke være et problem å bære skjorten.

---

* en del av sitatene er inspirert fra debatten vår om voldtekt.

Jeg erkjenner at voldtekt er et større problem enn pikkhodebiting. Jeg er ikke ute etter å bagatellisere voldtektsproblemet. Dette var et siste velment forsøk fra på å formidle hvordan det oppleves for normale menn når kampen mot voldtekt gjøres til en kamp kvinner mot menn.

Kommentarer er avslått. Kommenter heller dette.