21. mai 2008

Roseseremoni 7->8

(Dette er en fortsettelse på dette)

And then they were seven...


Jeg planla først å spørre damene "hva er kjærlighet", men syntes det ble et for stort og diffust spørsmål (spooky at Mirakel besvarte akkurat det spørsmålet den kvelden jeg tenkte å legge det ut).

Jeg spurte altså etter det nye symbolet for kjærligheten. En del mente at det ikke trengs noe nytt symbol, og det er selvfølgelig et poeng. Jeg tror ikke at kjærlighet og andre sjelelige ting kan strengt lokaliseres i hjernen, jeg tror bildet er mer sammensatt. Etter hjertetransplantasjoner hender det at den nye mottakeren får en del av den opprinnelige hjerte-eierens interesser eller egenskaper.

Men formålet var å få en diskusjon om temaet kjærlighet, og det fikk vi jo. Blant annet med gullkorn som denne observasjonen fra Kamikaze, som foreslo Mandelbrots fraktal (bildet).

Kjærlighet og vitenskap ses ofte som motsetninger til hverandre (..) og i så måte blir jo et matematisk symbol for kjærlighet toppen av ufølsomhet. Men (...) den vakreste matematikken er ikke den man kan programmere frem, steg for steg -- men den geniale løsningen, den som bare dukker opp fra ingensteder, litt på samme måte som en forelskelse man ikke hadde regnet med. Kanskje er ikke matematikk og kjærlighet motsetninger av hverandre likevel?
Det andre spørsmålet var: "Ta alderen på den eldste du har ligget med. Trekk fra alderen på den yngste. Gang svaret med antall partnere du har hatt," kom det en rekke tall, fra 0 og opp til 680. Askepott var den første som nektet å svare:
Jeg gjør mye for å sjarmere deg, Esquil. Mye. Men det er enkelte ting jeg ikke vil gjøre.

Jan Åge Fjørtoft spurte en gang Meatloaf hva "that" var i sangen "I would do anything for love, but I wont do that". Meatloaf køddet bort spørsmålet. Men nå er vi kanskje inne på svaret?

Og Askepotts svar fungerte bra. Å være vrang og vanskelig er neppe noe sjekketriks, men litt motstand kan være tiltrekkende, hvis man har et godt utgangspunkt. Som med flørting og det meste annet er det en balansegang.

Jeg deler ut de seks første rosene som på TV, uten dueller.

Kamikaze, vil du ha en rose?

Kamikazes svar på oppgave 1 er allerede sitert. Herfra siterer jeg først svarene til de som får rose:
Svaret må bli en sol. Kjærligheten sitter i hjernen, på toppen av oss. Det gjør sola også. Samtidig er den midt i universet, akkurat som kjærligheten. At sola gir liv, varme og lys i tilværelsen (omtrent som rølerbloggen) trenger jeg vel nesten ikke å trekke frem som argumenter.
Mona, vil du ha en rose?

Der er jo så mye som gir hjertebank. Redsel, spenning, for mye kaffein, og så videre. Sommerfuglene i magen derimot forbinder jeg mer med forelskelse, og bare det. (..)
Så jeg holder på sommerfuglen, klisje eller ikke. Den representerer det fine med kjærligheten, den gode følelsen og gleden. Jeg ønsker meg en mann som får frem sommerfuglene, og etter å ha smuglest bloggen din en stund mistenker jeg at du kan være en sånn :)
Talicia, vil du ha en rose?

Jeg velger månen. Fordi den er der hele tiden, med ansiktet mot oss, men blir usynlig for oss når den ikke blir opplyst. Fordi den ikke lyser selv, men skinner strålende i lyset av en annen.
Fordi den betingelsesløst er der, og fordi aldri blir borte.
Og fordi du og jeg ser den samme fullmånen i natt.
Linda, vil du ha en rose?

Det med hjertesymboler er så innarbeida allerede, at jeg syns vi kan fortsette å bruke det. Jeg syns egentlig ikke at de fluffy røde eller rosa illustrasjonene ligner så veldig på den muskuløse blodpumpa uansett...
Marilyn, vil du ha en rose?

Vel, jeg har tenkt på dette i hele dag. Jeg har vært innom sommerfugler, gifteringer, navler og øyne. Jeg har prøvd å tenke nytt, men jeg er en klisjèjente. Og da må det bli lys. (..) lys betyr også varme og trygghet. Lyktestolpene viser oss vei i mørket, det samme gjør kjærligheten. Vi kan føle oss sikre når vi elsker og blir elsket.

Så jeg tenker at et stearinlys kan være et godt symbol.
Askepott, vil du ha en rose?


Kort oppsummering av svarene til de seks som har vært med hele veien. Kjærlighetens symbol, og svaret på regnestykket:

Mona: Sola/27
Askepott: Lys/-
Kamikaze: Fraktal/ca. 60?
Talicia: Sommerfugl/84
Linda Å: Månen/684
Marilyn: Hjerte/0

Så til den vanskelige oppgaven med å ta inn to nye. Det kom igjen inn mange svar, og det som skjer etterhvert er at man blir nummen og vanskeligere å imponere, man håper nesten ikke det skal komme flere gode slik at man kan ta med de man har likt til nå. Men jeg skal forsøke å gi en rettferdig behandling.

Svarene jeg har registrert var:

Alexandra: Hjerte/0
Anastasia: Hjerte/0
Scarlett: Hjerte/460
Maria: Hypofysen/48
Theodora: Rose/-
Lilja: To ringer/0,12
Virgo: Leveren/104,184
Ariel: Ringblomst/57
Rose: Lepper/85
Ylva: Jordtegnet/72
Iamyourpeach: Serotin/6
H: Vandrestav (utenfor konk.)
Evangeline Lilly: Smiley-pille/100
Dolly Duck: Ring/52
Thea: Smil/24
Shakira: Uendelighetstegnet/-
Bellatrix: Diamant/36
Soria Moria: Regnbuen/-
Silenia: Sjelen/66
Marija: Hånden/60
Madonnan i hagen: Forglemmeiei/0
Juno: X/60
Fruktfat: Navlen/-
Sola di: &/-
Lille Persille: Sko/592

De to siste rosene skal gå til to av disse. Nivået var høyt og etter å ha grublet en del følte jeg nesten at jeg kunne trukket lodd mellom sjuåtte stykker om den siste rosen. Men jeg har tatt et valg.

Jeg ser på kjærligheten som noe som binder sammen, noe som holder fast, noe trygt og sikkert. Noe som holder deg så hardt at du trygler om å ikke bli sluppet. Kjærlighet er ikke kun forelskelse, det er noe mer og annet enn det. Kjærlighet finnes både i familierelasjoner, i vennskap og i kjæresteforhold. Slik jeg ser det kunne de to ringene som man tradisjonelt forbinder med bryllup gjerne symbolisert kjærligheten i stedet for hjertet. Noen vil kanskje si at ringene illustrerer stengsler og hindre heller enn muligheter - men er det ikke kjærlighet nettopp når du oppdager at du handler annerledes enn du ellers ville gjort? Når dine valg ikke lenger nødvendigvis kan forklares ved hjelp av de referansene du har med deg fra tidligere?

Jeg merker at jeg ikke legger så mye vekt på om dere svarer blindtarm eller flystreik, null eller tusen, det jeg legger merke til er mest følelsen jeg får av teksten. Altså, ikke så mye hva du sier som måten du sier det på. Og jeg liker måten Lilja skriver på, setningene faller godt på plass i hodet.

Lilja hadde plusspoeng med seg fra første runde, og har vært aktiv og ivrig i kommentarfeltet. Hun virker mer gira på å delta enn jeg tror en mann ville vært.

Lilja, vil du ha en rose?

Den andre rosen kunne fort ha gått til for eksempel Ylva, som hadde plusser med seg og et svar jeg likte godt. Men hvis Ylva vinner dette og vi blir gift kan hun i de neste femiti årene minne meg på at hun først ble kastet ut. Så jeg vil også ta med noen som tilsynelatene ikke har vært inne i turneringen før.
For meg er kjærligheten en stor, spennende og fargerik bukett, av utfyllende og berikende falsetter. (..) Mitt nye symbol for kjærligheten er derfor selvsagt regnbuen.

Soria Moria ga meg en lang, intelligent tekst og to kommentarer. Jeg liker jo ellers at man formulerer seg kort og konsist, men det er nok lurt å gi meg en del lyd i startfasen, fordi jeg har så lite å bedømme ut fra. Dessuten flørter hun jo big time:
Mitt liv så langt var en lang og ensom forberedelse til å møte deg. Derfor blir mine tidligere romanser sekundære. De blekner ganske enkelt bort i den kraftige, blendende utstrålingen fra vår kjærlighet. Så enkelt og likevel så sant.

Soria Moria, vil du ha en rose?

---

Lilja og Soria Moria: Hvis dere vil ha roser, er det også fint om dere finner dere ansikter. Dere kan velge blant de som ble til overs i forrige runde, eller dere kan tråle nettet etter et bilde av en utenlandsk girl-next-door (dvs. ikke kjendis).

Og så oppfordrer jeg dere til å fortelle deres egentlige nick hos Virrvarr.

Tusen takk for innsatsen til alle som har deltatt. Dere er en imponerende gjeng.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tar selvsagt i mot rosen!

Anonym sa...

Så koselig! Jeg sier også tusen takk. Ah, nå blir det lenge å vente til tirsdag!

Anonym sa...

*bryter sammen i krampegråt*

Hvordan kunne du ikke velge meg? Vi er perfekte for hverandre. Jeg kommer aldri til å tilgi deg!

Esquil sa...

linda&mona, ser frem til å se dere igjen da :)

maria: det er fordi skjebnen vil legge hindringer i veien for oss. Alle virkelig store kjærlighetshistorier, som romeo&julie, tritan&isolde, monica&bill, bygde sine mektige reisverk på en grunnmur av motbør.

Anonym sa...

kamikaze vil selvfølgelig ha en rose!

60 ligger en bit utenfor akseptable feilgrenser, hvordan landet du på den?

Esquil sa...

(antall land kamikaze har personnummer i)*(antall satser i en dødsmesse + antall kaffekopper i dag)

jeg gjettet 2*15*2.

Nå ser jeg at den siste * skal være +. Altså 34, ikke 60.

Anonym sa...

Fy flaten. Jaja. Det gjenstår bare å ønske ungkaren lykke til med resten av opplegget. Måtte det bringe både glede, lykke, mat, hygge, underholdning, latter og. Ja. Kjærlighet.

Toolate/Virgo

(kan jeg avsløre identiteten min nå?)

Anonym sa...

Åh! Tusen takk, Esquil! :-) Jeg tar gjerne i mot rosen, både den verbale og den som er rød (i alle fall dersom du følger seriens opplegg slavisk).

Her er jeg, eller min AKA eller hva vi skal kalle henne: http://hotornot.com/r/?eid=RYNYAYH-YKF

Anonym sa...

*Hurra! Dagdrømmen er komplett! Det var virkelig en rose han hadde i munnen. Og den var virkelig til meg! Nå tar han den ut og gir den til meg mens han løfter meg opp i de sterke armene sine. Svinger meg rundt og rundt mens lener meg tilbake og kjenner lykkerusen strømme gjennom kroppen. En bølge river oss over ende, og vi blir liggende og le hjertelig mens det skummer av sand og saltvann rundt oss. Vi enser det ikke, har kun øyne for hverandre. Øynene blir mer alvorlige og leppene hans nærmer seg. Jeg kan kjenne den varme pusten hans… Ehm, må rive meg løs fra dagdrømmen og komme tilbake til Ungkarenvirkeligheten:*

- Ja, jeg vil ha en rose. Jeg vil alltid ha en rose av deg!

*hvisker så stille at ingen andre enn Ungkaren hører det*: "jeg vil bli å finne alene på stranden ved solnedgang. Om du har mulighet til å møte meg der, er vi ganske nær å gjøre en drøm til virkelighet for meg."

*Blinker forsiktig med det ene øyet og rødmer lett mens jeg beveger meg bort mot de andre jentene. Hjertet banker. Hvor skal dette ende?*

Esquil sa...

Takk, Toolate/virgo :) Hvis du ikke ligger i speed-dial-linkelisten min (de 21 øverste linkene), er det greit at du sier hvem du er.

(Det viktige er at jeg ikke må vite hvem som fortsatt er med, for skjønner jeg det må de kastes ut, og det er en del halvmistenkte i den listen.)

Og takk for fine bidrag, selv om det ikke gikk helt hjem husker jeg begge.

hyggelig at dere liker blomster, lilja og marilyn :)

Anonym sa...

Å, jatakk! Nå ble jeg glad! :)

Begynner å tenke på hvordan det ville være å spise middag med deg, jeg. Tror vi hadde fått det kjempe hyggelig sammen. Avslappende, flørtende og morsomt. Forhåpentligvis et kyss eller ti sånn underveis.

Hm. Premien frister med andre ord..

Anonym sa...

toolate/virgo var bare meg. Lykke til!

Anonym sa...

Som om ikke jeg liker blomster. Jeg ELSKER blomster...

mirakel sa...

Jammen var det litt tankeoverføring der, gitt. Spørs om det blir meg og deg til slutt, uansett hvem som vinner denne konkurransen. ;)

Anonym sa...

Det er morsomt at du (etter å ha regnet rett) fikk et svar som i hvert fall havner innenfor feilmarginene, selv om du har gjettet fullstendig feil. Men det later også til at antall satser i et requiem er mer variabelt enn jeg ante så jeg klager ikke.

Anonym sa...

det er ikke som om den rosen betyr noe uansett og jeg bryr meg ikke for han er åpenbart en fyr som ikke setter pris på bra damer og dessuten er jeg ikke så interessert i en kjæreste for gutter er stort sett bare slitsomme og jeg er en moderne kvinne og sånne konkurranser er egentlig langt under min verdighet og jeg skjønner ikke de jentene som er med altså de er jo liksom bare helt...helt... ehm.. buhuuu.. *løper ut*

Anonym sa...

Så mye for å gøtse på å bruke samme gamle navn. Gråter noen tapre tårer over at du tror jeg er en sånn en som lever i fortiden, men ønsker deg likevel alt godt i jakten videre! :)

(Hvis alt annet feiler, kan jeg være comeback-bitchen som inviterer deg med på middag selv, etter at alt dette er over, og som dermed sørger for å få oss rett inn på forsiden av Se&Hør...)

Anonym sa...

Hi Honey!

You bet I will!! :)

Svaret er selvsagt JA, i høøøy potens! ;)


- Et kyss, sa hun,
er kun en annens munn
mot min;
og likevel -
den rette når min sjel
med sin -


Watch Out, Pussycat...


Eventyrlig kjærlighet fra Soria Moria

Esquil sa...

takk for dikt, soria, finner du et bilde av en tilfeldig dame også?

Anonym sa...

Jada masa. ;o)

Anonym sa...

God morgen, Kjære.

Selvsagt. Jeg har så langt ikke funnet det rette bildet, men fortsetter letingen.

HELT tilfeldig skal det vel tross alt ikke være...

;)

(Den anonyme kommentaren over her kan kanskje se ut som den er fra meg. Det er den selvsagt ikke.)

Your wish is my command. Anytime, baby. Anytime.




Dagens heiteste klem fra S.M.

Anonym sa...

Jeg vil alltid ha rose fra deg, hvor som helst, når som helst :)

Anonym sa...

Kjære Eskil.

Mitt valg er bilde nr 1. :)

Hvorfor? Jeg tror jeg velger henne fordi hun ser ganske gal ut. litt sånn "over the edge". Så langt tilbake jeg kan huske, har jeg blitt tiltrukket av det som er annerledes. Det grensesprengende. Det som bringer oss videre. Nye tanker. Nye perspektiver. Nye idèer. Jeg tror på kreativ galskap. Jeg tror den er uløselig knyttet til det vi mennesker kaller genialitet.

(Nevner i forbifarten at mine venninner sikkert ville være uenig i det med kviser (vedr. bildet :). I alle fall klager de over at jeg har "beibi-hud" når de er på druen. :)

Jeg beklager forøvrig det med ordet "f***e". Ja, det var meg som var Tara i første omgang. Jeg trakk meg den gang, men det kan være gode grunner for det. Som for eksempel at jeg ville teste din tro, og din evne og vilje til å velge meg igjen. Og kanskje så jeg mitt snitt til å prøve skjebnens kraft. For hvis det virkelig var meninga, så måtte det jo komme en ny sjanse til å delta. Hvilket det gjorde. ;)

Kjære, vakre Eskil. Jeg tror du trenger noen som både inspirerer og utfordrer deg. Jeg tror du vet at jeg aldri kommer til å la deg gå, og at du egentlig syns det er litt...søtt. ;)

Det er også min overbevisning at det ikke kun er snakk om å finne den rette. Man skal også VÆRE den rette.

Nå håper jeg på spørsmålet "Hvorfor skal jeg velge deg?" Det pleier høre med i denne typen konkurranser, og svarene kan fortelle deg mye.

Denne er spesielt til deg :) :

http://www.youtube.com/watch?v=R4DqS4MhfM8


La oss sammen bygge en hage rundt universet.



In Peace & Love

~ Underveis ~ sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Sweetest Honeybee..

Selv om dette har vært utrolig underholdende og girende å delta i, velger jeg å slenge inn håndkleet mens "leken er god". Det får være grenser for hva jeg kan tillate meg selv å lire av meg, av sentimentalt klisj og überromantiske floskler. ;)

Tror det får holde nå. Regner med du er "metta" og vel så det.

Anyway, denne typen kreative utspill kan være fascinerende et godt stykke på veg. Men selv om mange forstår og aksepterer at dette kun dreier seg om fiksjon, vet man jo aldri om det kan dukke opp noen som faktisk "tar leken på alvor".

Takk for meg, og godt spill videre!



Mvh Soria The Only Moria :)

Anonym sa...

Hei!

Dette er sikkert unødvendig å si, men jeg nevner likevel at mine ord og tanker i kommentarene til de fiksjonsbaserte rollefigurene "Tara" og "Soria Moria" / "Soria The Only Moria", selvsagt er under min copyright.

Ha en god dag.


Mvh Jorunn