23. mai 2008

Rølerbloggen sensurert på Gardermoen


Dronningen av det aller meste, Sonja, var på Gardermoen sist uke. Mens hun ventet på den store stålfuglen tok hun en surfetur på en netterminal. Hun forteller selv:

Jeg tok en runde på yndlingsbloggene. Det gikk fint helt til jeg kom til din Rølerblogg. Den var nemlig sperret på flyplassen fordi innholdet var upassende for barn


Rølerbloggen så slik ut:



Sonja forteller videre:

Jeg som vet, ser at varselen er "forbidden keyword fucke", og i et lyst øyeblikk skjønte jeg nå at det ikke var snakk om noe keyword som var fucka, men det tydeligvis står "fucke" et sted i bloggen din, og det er forbudt.



Et raskt søk viste at det stemte. Ordet 'fucke' eksisterte på bloggens forside, i denne konteksten:
"Vi skulle snakke om det som forente oss, og fucke alt det andre. Vi skulle gi hverandre nye sjanser og nye dager. Som livet."

Dette ble skrevet av BloggeUngkaren-deltager Tara i den første runden av showet, og er for sterk lesning for norske barn, i følge hovedflyplassen vår.

Vi gir ordet til Sonja igjen:

Jeg var så skuffet! Her har jeg trodd at du var en skikkelig fyr, og så dette? Hva med de stakkars barna? Tenker du i det hele tatt på dem? Jeg gråt meg i søvn den kvelden og jeg skal aldri mer besøke bloggen din.


OK da. Akkurat det fant jeg på selv. Det ble for lite drama uten.

Spørsmålene som reiser seg er:

1. Er dette stappteit av Gardermoen, eller bare smålamt?

2. Hvis de gjør dette med min blogg, som på visse områder har strengere sensurregler enn avisene som selges på Gardermoen, hva gjør de da med LordX? Legger de bloggen hans i en sementsarkofag av typen som ble brukt ved Tsjernobyl?

3. Skjønner ikke Gardermoen at hvis de nekter folk å blogge smussord faller ryggraden ut av konseptet med blogging? Vet ikke Gardermoen hva folket vil ha? Dette er noen av de nyeste søkene som ledet gode lesere til denne bloggen:

rune rudberg + naked
hva skal man forvente date med thai dame sex
bilder av horer i oslo
tissefanten til david backham
jeg liker dametruse

4. men ikke minst: Hva er poenget med å sensurere en nettside på grunn av ordbruk, når man siterer det forbudte ordet i advarselen?

11 kommentarer:

Anonym sa...

OJ! Sorry, altså!

Vennligst aksepter min beklagelse (se kommentar til posten under denne.)

Anonym sa...

Det siste spørsmålet var mitt første. Hvem har laget dette filteret? Google? Mye tyder på at Microsoft burde glemme Yahoo og legge seg etter denne øyensynlig uhyre effektive søketeknologien.

Anonym sa...

Velkommen i klubben. Min sblogg er så vidt jeg vet ikke sensurert på flyplasser, men på kristne skoler i USA derimot.. En leser pleide å sjekke bloggen fra den kristne high schoolen hun gikk på her borte, helt til den havnet på svartelisten deres. Noen som ikke kan språket jeg skriver på en gang hadde bestemt at den var upassende.

Anonym sa...

Haha :-D Knallteit av OSL!

Men utrolig bra den kommentaren din om lordx!

Ha en fin helg :-)

Anonym sa...

Det ironiske og i høyeste grad bemerkelsesverdige i dette, er jo også at helheten i avsnittet fra Tara, faktisk har en utrolig vakker mening. Tanken hun uttrykker, er egentlig litt av en perle. Dette burde jo igrunn ALLE lese! Verden er rar.

Anonym sa...

Flyplasser og amerikanske skoler er dessverre ikke de beste i klassen når det gjelder logisk og effektiv sikkerhetskontroll.

Jeg har sittet fast i sikkerhetskontroll en halv time pga en usb-stick, mens jeg tidligere spaserte rett gjennom med peppersprayen min. Og på min amerikanske high-school var det ikke noe problem å kjøpe hasj i gangen, men å kline derimot, var fy-fy-fy :)

Men det er jo synd for Minneapolises elev!

På snakk om noe helt annet, jeg har litt beroligende musikk til en nervøs ungkar! ;) Enjoy

http://www.youtube.com/watch?v=SOHTS6SrkUQ

Esquil sa...

sorrye moria: det er no problemo, at du lager litt action er ikke noe å be om unnskyldning for. jeg har dessuten skrevet det samme ordet selv lenger bak i bloggen: "Norge pumper opp døde dinosaurer fra under havet, som bidrar til den internasjonale planen for å fucke opp jorda."
So I can't blame you.

Jeg antar at sensuren går bort når ordet er borte fra forsiden, men siden jeg repeterte ordet fucke usensurert i denne posten blir bloggens stengning på Gardermoen forlenget.

weinberg, det var også min første tanke, men jeg ville ha den som avslutning på posten.

minnea: det er merkelig. hadde ikke du noe utestående med noen kristenbloggere en vending? men det kan jo være en nordiske-ord-som-betyr- noe-annet-på-engelsk-effekt. som skjedde med hun svenske dama som var sliten på jobben og skrev "Jag är helt slut".

cat: takk :) ha en fin helg du også :)

anonym, helt sant.

sjempeberoligende, kamikaze.. men artig og relevant :)
Er det noe du prøver å si mellom linjene her (bortsett fra at usa er et av landene hvor du har personnummer)? quoting:

I går kväll ringte jag på en kontaktannons I tidningen,
Idag så fick jag träffa henne som jag ringt till (...)

Det stod at du var snygg,
Men du är ful, jag har blivit lurad
Du skrev nåt om ett slott,
Det här är ett skjul, jag har blivit lurad

Anonym sa...

Jeg trenger et bedre mobilkamera, spesielt hvis jeg skal fortsette å reise rundt i veredn og sjekke bloggsensurterskelen på diverse flyplasser.

Og "for lite drama"!? "FOR LITE DRAMA"!!??!?! Jeg skal gi deg drama, jeg:
*slenger fra meg servietten på gulvet, kaster en drink i ansiktet ditt, og slår igjen døra etter med i det jeg stormer ut*
(ikke det at jeg er sur eller sint på deg, jeg kan bare ikke ha det på meg at jeg ikke er dramatisk nok)

Anonym sa...

Hvis jeg hadde noe å skjule, hadde jeg nok ikke gitt deg den linken. Men tanken på en vettskremt ungkar morer meg litt :)

Esquil sa...

sonja: jeg ulmer i drittsinne så drinken koker på panna mi, men på overflaten holder jeg meg rolig. Jeg tar på meg jakka, kommer meg ned til byen, oppsøker byens hvitsnipp-kriminelle miljøer, finner den bedrageren som ligner mest på robbie williams, og tipser ham om at du har noen millioner på bok.

kamikaze: touché

Anonym sa...

Sensur på nett er nåtidens Tigertanks. Jeg tror storebror har begynt å se oss her i nord. Livet i Norge blir så mye mer spennende med alle disse fantastiske EU-direktivene.