13. november 2006

Å bruke energi til ingen nytte

Nå som vi har satt en aktør i convenience bransjen i gapestokken, (hva er så convenient med hardt brød anyway?) har turen kommet til en av de mest velfortjent utskjelte bransjene på jordens overflate; energibransjen.

Energibransjen er som kjent full av kyniske spekulanter som selger unna strøm på billigsalg til reserveskandinaver i øst når vårbekkene kling så kløkt, slik at de ”uheldigvis” er tomme når vinteren kommer og gamlemor har kastet den siste flisen i peisen og har tatt på seg det trettende paret med raggsokker, men fortsatt fryser. Da koser strømspekulantene seg og tar ut feite bonuser som de kjøper seg SUV for og kanskje, hvis de føler seg ekstra snille, burner de når de kjører forbi gamlehjemmet slik at litt varme kan sive inn til de hutrende menneskene som bygde dette landet.

Derfor, i dag, i dette historiske øyeblikk skal vi sette dem på plass. Nedenunder følger en klage jeg skrev til en aktør i dette onde konglomeratet, og som jeg aldri har fått svar på. Sannsynligvis tok de klagebrevet mitt, kastet det i forbrenningsovnen sin, utvant energien av det og solgte energien tilbake til meg mens de sto i den glødende kullhaugen med neptungaffelen sin og lo sin hule latter.

Viken Energinett AS
0202 Oslo

Klage på ordning med tilbakebetaling på giroblankett

I oktober fikk jeg tilsendt en avregning som viste at jeg hadde betalt 17 kr for mye i nettleie i perioden. Med avregningen fulgte en giro utbetalingsblankett for heving av beløpet (17 kr) på bank eller post.

Dette oppfatter jeg som at Viken Energinett bevisst spekulerer i at folk ikke skal gidde å heve beløpet, da det ville vært mye enklere om beløpet hadde blitt trukket fra neste regning.

Jeg ville demonstrativt heve beløpet, men ønsket ikke å gå ens ærend for å gjøre det. Da jeg ikke er i banker eller postkontor så ofte, ble det januar 2001 før anledningene bød seg. På dette tidspunkt var utbetalingsblanketten ikke lenger gyldig, og jeg sitter med skjegget i postkassen, mens dere kan glede dere over 17 kr spart som er 17 kr tjent.


Med ønske om et fortjenestefullt nytt år
*Aksling*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Etter avregning i forfjor måtte jeg betale 25 kroner i strømregning! :P

Anonym sa...

Hihi jeg lurer på hvaslags svar du fikk. Syns du skal begynne å betale 1 kr for lite på hver regning, så kan du le godt når du vet at de må betale masse mer enn 1 kr for å sende deg purring :D Og om de ikke sender purring for 1kr, så kan du etter en stund tjene inn de 17 kr dine!

Anonym sa...

Jeg sier meg enig i din beskrivelse av energi AS - Jeg stoler like lite på disse selskapene som en full tannlege.

Anonym sa...

Det var også en måte å bruke energi på...