21. september 2008

Vanskelige valg i enden av kloakksystemet

Livet går seg til, jeg er levende menneske igjen og faller inn i vanene mine fra før jeg fikk ME. Som å få parkeringsbøter. Jeg er en kunstner i å få bøter, jeg kan få bøter i mens jeg ligger, mens jeg står på ett ben, jeg kan hoppe opp og få bøter i luften. Jeg kan sitte helt i ro, du kan vokte meg nøye, du ser ikke en eneste bevegelse, og plutselig har jeg fått bot. Det er så god jeg er.

Noe annet jeg var god på i mitt forrige liv, var å vaske gulv. Jeg renset syke mengder linoleum i Middelstung Feltartilleribatajon Setermoen. Gulvvask er det norske soldater terper hardest på i militæret. Når den røde armé kommer nedlesset med kalasjnikov, ser jeg dem kaldt inn i øynene og fester vaskefilla til svaberen. Mens russeren trygler om nåde tar jeg de første takene, jeg skurer gulvet mens fienden går ned på kne, det blir kritthvitt mens han legger hendene på nakken og syter om Geneva Konvensjona, og by the time jeg har tatt gulvet så hardt at han kan skimte kjelleren gjennom det, har Moskva overgitt seg betingelsesløst.

Det er ihvertfall den norske forsvarsplanen. Tro meg.

Nå var det tid for comeback. I helgen har jeg vasket min brors hvite badegulv. Og ja, magien var ikke borte, gulvet ble så rent at jeg hørte det takke.

Når seieren var vunnet skulle det skitne vannet i vaskebøtta formidles til kloakken. Inne på et vanlig bad har man tre muligheter.
- servant
- dusj
- porselensgud

Rusten som jeg er valgte jeg ikke det opplagte svaralternativ C. Jeg gikk for dusjen. Når den grå gørra la seg over det hvite i kabinettet og likene av hybelkaniner tettet igjen avløpet, innså jeg at jeg hadde bommet. Jeg fyrte opp dusjhodet og forsøkte å spyle problemet ut av verden. Dermed ble det mye vann til sammen, en flodbølge veltet over kanten av kabinettet, grus og gørr fant veien hjem og badegulvet ble resatt til skittengrått.

Ikke send meg i krigen riktig ennå.

Nå skal jeg skrive klage på parkeringsbot. Der er rutinen bedre.

11 kommentarer:

2barnsMamman sa...

Jeg gir en stemme til støvsugeren! Blir så rent og fint at...

Esquil sa...

hører rykter om at Georgias soldater støvsuger gulvene sine, og se hvordan det gikk.

Anonym sa...

Nei, nei! I Georgia bruker de feiekost!
Russerne derimot har skurekjerring som tar seg av gulvvasken mens soldatene er på skytebanen...

Anonym sa...

Oh, minner! (Ikke nødvendigvis gode sådanne). Jeg kjenner meg igjen når det gjelder trening til kamp mot russerne, ja. Gulvet skulle skrubbes til det begynte å blø.

Nåvel, det faktum at du ikke valgte elgen som opplagt reservoar for mosedotter og myrullgrus tyder imidlertid på at det er leeenge siden sist du vasket gulv.

Du er ute av trening, soldat!
Gi meg armhevinger!
:-)

Anonym sa...

På den annen side; Du fikk muligheten til å vaske badet enda en gang og fikk rutinen inn i fingrene igjen?

Rigmor sa...

Dusjslukene nå til dags! Tåler ikke hybelkaniner en gang!

Anonym sa...

Hurra for alle ting du kan gjøre igjen!

Anonym sa...

urutinert.

Esquil sa...

marina: ja det kan forklare ting. og taliban står nok imot usa fordi hulene deres ikke har gulv som må vaskes.

IvarE: :)
skal ta en hel del armhevinger for deg når denne forkjølelsen har gitt seg

fr skavlan, ja, det er jo selve lykken.

rigmor: sant, og ikke er de festlige å rengjøre heller.

beamer: ja!

rd: du sparker inn åpne dører.

Anonym sa...

Hei! Så kjekt at du fant meg da ;) Jeg prøver å blogge, men det er ikke så lett... Målet er å bli med på den gyldne Q neste år :D
Jeg er nybegynt med både bilder og redigering, koselig at du likte de!!

Vi spilles ;) vib_eke.

Anonym sa...

Jeg har rykter om at man lærer av erfaring ...tiden vil vise om det stemmer ;-)