23. september 2008

En Hitler, takk. Med Quislingsmak.


Å drepe folk er ikke veldig god reklame. Du hører ikke markedsføringseksperter som anbefaler å skyte med skarpt på kundene. En greie er at kunder som dør får en markant nedgang i forbruk, en annen er at de som overlever ikke blir så veldig positivt innstilt til produktet.

Derfor, hvis Serbia skal eksportere en ny bilmodell i nabolandene, kommer de neppe til å kalle den Milosevic. USA pusher ikke Abu Graib pyramidesjokolade i Irak, Russland forsøker ikke å selge parfymen 'Eau de 1968' i Praha, og så videre.

Men et eller annet sted går krigene over i historien. Da Norge skulle arrangere vinter-OL ble maskotene to viking-unger. Vikingetiden er tusen år siden, så da spiller det ikke noen rolle at vikingene drepte og voldtok en del av OL-deltagernes forfedre. Vikinger anses nå for god markedsføring.

Det samme gjelder Napoleonskake, hvis tittel minner oss om en hærfører som slaktet ned for fote over halve Europa. Men kaken selger bra, napoleonskrigene er 200 år siden.

Spørsmålet jeg har lurt på er; hvor er punktet når krigen blir død historie? Når kan Serbia begynne å eksportere Milosevic'er? Jeg antok det måtte ta godt over hundre år. Men jeg kan ha tatt feil.

I dag oppdaget jeg kosmetikkmerket Vichy på apoteket. Vichy-regjeringen var Frankrikes Quislinger, en gjeng nazivennlige franske politikere som hjalp Hitler å styre det okkuperte landet. Bynavnet Vichy gir meg nazi-assosiasjoner. Likevel fungerer det tydeligvis nå også som eksportvare, 63 år etter krigen.

Ting tyder på at jeg i løpet av min levetid kan få gni inn håret med Mengelé, tørke klesvaksen i en Rommel og spille Sachsenhausenballaden på min Fender Holocauster.

--

Husk Gyldne Q-finale i kveld fra klokka 20.

15 kommentarer:

Anonym sa...

På 1990-tallet markedsførte Pripps-Ringnes et mineralvann, Farris-style, under navnet Vichy Nouveau, med forskjellige smakstilsetninger.

Det solgte visst ikke videre bra, men trolig av helt andre grunner enn man skulle anta.

Anonym sa...

Byen Vichy har vært spa-by med varme kildebad siden romertiden. I tillegg har kildevannet vært eksportvare i lang tid.

I det perspektivet blir 1940-45 en liten, forbigående historisk episode. Napoleons mor, Letitia, brukte for eksempel kildene aktivt for helsen. Hun bar frem 13 barn og overlevde sin mest berømte sønn med 15 år, så noe må det jo ha vært i vannet ...

Esquil sa...

jarle, det husker jeg nå når du sier det. den gangen tenkte jeg ikke over det, mulig "nouveau" tok bort effekten.

Det er sikkert riktig, Christopher, takk for info. Men for en nordmann, denne nordmannen ihvertfall, er Vichy et belastet ord.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at man kan måle historiske episoders avfarging til bynavn i tid, i perspektiv av byens totale levetid er 6.august 1945 sikkert en tusen ganger kortere episode for Hiroshima enn 1940-45 var for Vichy.

Napoleonskake er heller ikke oppkalt etter Bonaparte, men etter byen Napoli, poenget er assosiasjonene produktnavnet gir. Slike som fikk f.eks. Honda Fitta til å skifte navn da den skulle lanseres i Norge.

Anonym sa...

Merkenavnet Rommel kan du nok komme til å se. Den gode generalfeltmarskalk (var det ikke det han var ?) var jo beundret både av aksemaktenes OG allierte styrker. Kjent som en dyktig hærfører og for sin ridderlighet mot motstandere. Og han var også en stram kritiker av nazistenes ugjerninger.

Anonym sa...

Da vasket jeg håret med nazi-shampo i går. Oh no!

Synline sa...

Vichy-navnet hadde jeg ingen assosiasjoner til før jeg begynte å selge produktene på jobb. Ikke fulgt med i historietimen antagelig (hendte ofte det). Har aldri hørt kommentarer fra kundene heller, når jeg tenker meg om.

Men da jeg jobbet i Levanger, var det en episode med en historieløs (norsk historie) pizzaselger. Han ville bruke lokale stedsnavn på pizzaene sine, og skjønte ikke at Falstadskogen ikke var et egnet navn i så måte...

Ikke så greit å vite alt.

Anonym sa...

Hiroshima blir nok stående. Men jeg er overbevist om at Vichy-regimets assosiasjon til navnet er borte om en femti års tid.

Spør dagens 18-åringer om Weimar-republikken. Eller Paris-kommunen våren 1871.

To grunner til at Annen verdenskrig lever hos dagens tenåringer: Hollywood og spillindustrien.

Anonym sa...

Jeg innbiller meg at grensa for å spøke helt legitimt om ting passeres etter 62 år. Da kan du sikkert legge til 10 år før det er smart å bruke samme greia i markedsføring.

Anonym sa...

Eg trur det er ein stor skilnad på å bruka stadsnamn/bynamn eller namn på folkegrupper som er/har vore mindre hyggelege historisk sett og å bruka personnamn på folk som har vore mindre hyggelege historisk sett. Det er skjeldan slik at alle i ei folkegruppe/eit land/ein by er slemme, difor er det kanskje lettare å kome unda med å bruka dei i reklame enn det nok er med enkeltpersonar som utvilsamt har gjort stor skade.
Ikkje alle vikingar/amerikanarar/aztekarar/kommunsitar/religiøse er eller var valdteksforbrytarar, mordarar eller diktatorar. Difor kan ein framleis bruke desse gruppene som noko positivt i reklame. Kanskje.

Esquil sa...

anonym, ja, ørkenreven har fått et godt renomme, det hjelper nok bra på at historien skrives av vinnerne, og han post mortem på et vis endte på den siden ved å delta i det mislykkede mot kuppet mot hitler i 1944.

virr: fort gjort.
å vaske håret ditt, mener jeg.

synline, der ser du, det er sånn det skjer. du får stikke til ham og bestille en grinipizza med auschwitzsaus.

christopher: ja, om ikke dette er et tegn på at den assosiasjonen allerede er på vei ut.

iversen: høres bra ut. da blir det hitlerkaker på oss i livets aften.

guri, ja, den første er jeg med på. selv om et etternavn ikke alltid er veldig eksklusivt heller. Hussein, f.eks. Du minte meg forøvrig om at Mexico, begge gangene de hadde fotball-vm, valgte å arrangere finalen på Azteca Stadion. litt parallelt til viking-stoltheten vår.

men om man, selv om ikke alle innen en gruppe har gjort noe galt, tjener på å bruke belastede ord i markedsføring, når man kan velge nøytrale navn uten assosiasjoner, er jeg ikke sikker på.

ikke at jeg har noe problem med vichy kosmetikk altså. syns bare det var overraskende.

Kronos sa...

Heisan. Bare en kuriøs kommentar som ikke på noen måte ødelegger poenget i innlegget. Men pussig nok er napoleonskaka opprinnelig oppkalt etter byen Napoli og ikke Napoleon.

Dette står det i Wikipedia:

The name appears to come from napolitain, the French adjective for the Italian city of Naples, but altered by association with the name of Emperor Napoleon I of France. There is no evidence to connect the pastry to the emperor himself.

Anonym sa...

Eit minutt over åtte no, Eskil. *tromme med fingrane*

Milton Marx sa...

Advokattjenester er en tillitssak! Rådfør deg med Judas-advokatene

Noen merkenavn er dårlige veldig lenge. Andre ikke veldig lenge. Jeg har sett flere produkter som relaterer seg til vann, badelig og bølger som heter Tsunami.

Anonym sa...

He he, Mengelé - Får håret til å reise seg!

Anonym sa...

kronos, sant nok, jeg var innom det selv i en tidligere kommentar her.

avil, jeg var i gang.

judasadvokatene :) godt eksempel, milton. vi har jo også f.eks. 'drita albanian folk band'.

hehe
bra, dnort :)