12. februar 2008

De har skutt José Ramos Horta

Noen har skutt José Ramos Horta, presidenten på Øst-Timor. Det liker jeg dårlig.

Jeg husker Ramos Horta fra før han ble president, jeg husker ham fra da han var i Oslo under Nobelprisens hundreårs-jubileum. NRK hadde samlet en del fredsprisvinnere rundt et bord for å la dem diskutere hvordan man skaper fred, på generelt grunnlag. (Og noen av fredsprisvinnerne ble så uenige at de ble hissige, noe som i seg selv var morsomt).

Men jeg husker hva Ramos Horta sa. Han sa at veien til fred er å tilgi. Tilgi de som prøvde å ødelegge deg.

Og jeg irriterte meg, for det er for lett å si.

For eksempel; hvordan skal palestinerne tilgi israelerne okkupasjonen, muren, tanksene, rakettene, utarmingen av folket, hvordan skal israelerne tilgi bombene fra palestinerne, alle drapene på uskyldige sivile, den utilslørte hatretorikken, partier som har som mål å utslette Israel?

Enhver krig skyldes en dyp konflikt, visse ting er ikke menneskelig mulig å tilgi. Det måtte da Ramos Horta også skjønne, der han satt ved et bord i et fredelig land.

Jeg lærte mer om Ramos Horta. Han er altså fra Øst-Timor, som var i krig med Indonesia. Han fikk fredsprisen fordi han var med og forhandlet frem fred med indoneserne, slik de fleste som får fredspriser har sittet ved et forhandlingsbord og avsluttet en krig.

Men Ramos Horta måtte reise fra forhandlingene underveis. De hadde funnet brødrene hans i en indonesisk massegrav. Fire av Ramos Horta s brødre ble drept av indoneserne i krigen. Ramos Horta ga brødrene verdige begravelser i egne graver, reiste tilbake, og forhandlet mer fred med morderne deres.

Du må tilgi de som prøvde å ødelegge deg
Det er den eneste veien til fred
gjentok Ramos Horta.

og jeg
holdt kjeft.

Lev.

4 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Etter at han overtok makten har han dog blitt enda et klassisk eksempel på at makt korrumperer, og hans ord tidligere i livet blir nokså hule.

Anonym sa...

Amos Det er forskjell på hvordan man fungerer som privatperson og hvordan man til syvende og sist gjør det som maktoverhode og politiker.

Å greie å forhandle fred selv om alle brødrene dine er drept av dem du slutter fred med er en bragd.

Og likevel- tilgivelse alene er ikke nok. Tilgivelsen leger ikke de konkrete sårene. Tilgivelse ble også brukt som det som skulle reparere skadene etter at Aphartheid ble opphevet. Idag sitter de fattige i Soweto med sorte politikere som skrur av strøm og vann i WTO's navn. Nelson Mandela har heller ikke greid å forbli ukorrumpert i maktposisjonen sin.

Hm, Virrvarr tenker høyt. Og muligens litt usammenhengende.

Esquil sa...

amos: så du liker ikke fredsprisvinnere heller, nei. vil du si han er bedre eller ondere enn radiohode?

virr: det ga sammenheng i mitt hode.

jeg skal ikke bedømme mandela eller hortas presidentgjerninger, men syns vi har lært i irak at en fæl fyr på toppen godt kan skyldes enorme underliggende konflikter som ikke kan holdes i tømme ved å bare være kosebamse. vår egen kulturs målestokker er dårlig redskap alene til å bedømme godt og ondt i andre kulturer.

Anonym sa...

Kjempepost, Esquil. Jeg var faktisk ikke klar over bakgrunnen til Horta. Takk for at du opplyste meg.