7. februar 2008

Test Of Logic as a Foreign Language

Skiskytteren Ole Einar Bjørndalen får en del kjeft av NRK-kommentator Kjell Kristian Rike fordi han har begynt med rem på stående skyting. Kjell Kristian mener at Ole skyter bedre uten. Jeg skal ikke ta stilling i saken, Rike røler jo iblant han også, det interessante er Bjørndalens svar:

“Jeg har holdt på med skiskyting i 20 år, og hvis jeg mener den remmen er bra, så er den det. Jeg er ikke dum i hodet heller.”

OK, Ole Einar, la oss se på sekunderingene.

“Jeg har kjørt båter i 25 år, og hvis jeg sier at det ikke er undervannsskjær her, så er det ikke det. Jeg er ikke dum i hodet heller.”
- Skipperen på “Rocknes.”

“Æ ha vorre ordførar i 30 år, og viss æ sei at vi ska investere heile kommunekassa hos Terra, så ska vi de. Æ e da ikkje dum i hodet heiller.”
- Anonym nordlandsordfører

“Jeg har holdt på med politikk i 40 år, og hvis jeg mener det er smart å invadere Irak, så er det det. Jeg er ikke dum i hodet heller.”
- George Bush.

“Jeg har snakket med folk i 60 år, og hvis jeg sier at Yssen er dum i hodet, så er hun det. Jeg er ikke dum i hodet heller.”
- Gerd Liv Valla

Sa du 20 år, Ole Einar? Du ligger et stykke bak.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe :-D

Pussycat

Anonym sa...

...men det er uansett ingen tvil om at Rike har drevet med TV i 20 år for lenge...

Esquil sa...

hehey, pussycat :)

beamer, jeg er helt på linje med deg i at mannen ikke skulle kommentert. Det er plagsomt å høre på mimring om været da han var i oberhof første gang i 1962, og den evige surmulingen hver gang producer ikke viser akkurat det han ville vist. Han burde vært sparket ut av bua og gjort til intervjuer, for det er han faktisk ikke så ille på.

Anonym sa...

Jeg er nok enda strengere med gamle mannen enn deg... Det eneste han egner seg til etter mitt skjønn, er landsskytterstemnet. Det er faktisk en sport han kan.

Syns det er utrolig sterkt å ha fulgt skiskyting/langrenn i så mange år uten å ha klart (giddet?) å sette seg bittelitt inn i skiteknikk. Han snakka feks stadig om det råsterke "skulderpartiet" til Bente Skari i årevis. Husker ekspertkommentatorer på sidelinja prøvde å få han til å forstå at styrke i mage/rygg er viktigere enn akkurat skuldrene i staking, men det gikk aldri inn...

Og når han så prøver seg på "nyere" ting som Golf etc, blir det enda værre. Hva blir det neste? Kanskje X-Games-kommentator om et par år?

...nei, vent. Det kunne faktisk ha blitt litt artig...

Milton Marx sa...

Jeg er ikke så voldsomt sportsinteressert, eller kanskjer rettere sagt har et par sportsidioter i familien gitt meg avsmak på alt av TV-sport. Så jeg er nok i utgangspunktet farget.

Det jeg alltid tenker på når jeg ser kommentatorer som klager, eller idrettsfeitninger som på død og liv skal administrere ett eller annet, og opphøye iderett til mye mer enn det reelt er, er at de kunne ha godt av å trene litt selv.

Det blir liksom for mye når programlederen stiller i smoking i studio bare fordi Norge har fått en OL-medalje. Det er sannsynligvis en flott prestasjon, men det er utøverens prestasjon - ikke landets. Hvis programlederen er en taper, blir han ikke bedre av at en annen person vinner gull, like lite som at han blir dårligere når norske utøvere ikke får tingene til å stemme.

Så jeg synes faktisk ikke at det tilkommer en kommentator å stille krav til idretten. Kanskje kan man glede seg på landets vegne når det går bra i store mesterskap - hvor ulogisk det enn måtte være - men å sutre når resultatene uteblir???

Esquil sa...

beamer, golf må han gjerne ta for meg, men det gjør vondt når han får kloa i en idrett jeg er glad i ... jeg omdøpte i sin tid sykkel-VM til "Kjell Kristian Rike gjør ting han ikke kan".

Milton, i mange idretter blir det feil å løsrive utøveren fra nasjonen. Lagidrett er en åpenbar sak, men norske skitriumfer henger f.eks. mye sammen med at Norge har ligget langt fremme på friksjonsforskning på snø. Sprintverdenscupvinner på langrenn Jan Jakob Verdenius og kombinertløper Jan Andreas Scmid kunne eksempelvis konkurrert for hhv Holland og Sveits, og vært sikret plass i alle mesterskap, men de foretrakk/foretrekker likevel Norge, mye fordi støtteapparatet gjør prestasjonene deres bedre.

Anonym sa...

"jeg omdøpte i sin tid sykkel-VM til "Kjell Kristian Rike gjør ting han ikke kan"."

Helt enig!