19. april 2009

Intimtyrannen 8

Velkommen til Rølerbloggens realityserie. De sju første delene av Intimtyrannen heter mandag 2009, tirsdag 2009, onsdag 2009, torsdag 2009, fredag 2009, lørdag 2009, og søndag 2009. Dette er del åtte, som handler om dagen i går.
Jeg har havnet på Fedon-kjøret. Jeg skal spise veldig lite karbohydrater i dagene som kommer. Derfor har jeg ikke brød i huset. Det betyr omelett til frokost.

Førstebuksa er inne på laget for tiden, dessuten min Choose Life t-skjorte.


Jeg tar trikk 12 til jobb. Det betyr at jeg må bytte trikk underveis, jeg må komme meg av på Kirkeristen, jeg må ta et valg, en kursendring, og slik er det for oss alle, livet består av retningsendringer, ønskede og uønskede ...
... som om det går en trikk gjennom våre liv, og iblant spraker det i høyttaleren, opptaket sier ikke Kirkeristen, det stedet, den muligheten, er forlengst passert, nei, opptaket sier Wessels Plass, og du vet at du har blitt med for langt, sporene fører deg feil vei, hver meter legger sten til byrden, og alt det handler om er å komme seg av før katastrofen eskalerer.


Tabben gir meg en ekstra lang gåtur til jobben. Underveis får jeg denne allergiske reaksjonen min, jeg får gåsehud, det går kaldt nedover ryggen, og jeg har en irrasjonell, udefinerbar følelse av at Siw Jensen er i nærheten.
I slottsparken er det vårstemning ...... man kunne blitt lett og ledig i kroppen ...
... hadde det ikke vært for at trekkspilleren presser ut de tyngste, dystreste, mest depressive tonefølgene som noensinne har lekket ut av Øst-Europa. Hver eneste dag sitter han rett utenfor litteraturhuset og spiller musikk som bare passer i de scenene i skrekkfilmene hvor tenåringsjenta blødende sleper seg langs en mørk korridor. I fremtiden vil litteraturviterne klø seg i hodet over hvordan en så koselig og lys tidsepoke som den vi er i nå kunne avføde så mye dyster norsk litteratur. De vil lete etter forklaringer i finanskrise og klimafrykt. Bare du og jeg vil vite svaret.
Lørdag, og praktisk talt tomt på Litteraturhuset.

Sakte. Så sakte. Svever Litteraturhusets trådløse nettverk gjennom luften. Ingen verdens ting skjer på PC-skjermen. Men du kan kjenne bitsene daske slapt mot kranieveggen. Du kan høre dem nå magesekken din, stoppe og puste ut, hvis det er stille kan du høre dem diskutere med de pipete digitale stemmene sine, "hva har han spist i dag", "tror det er omelett", "jeg hater omelett", "okey da, vi går rundt og gjennom skjoldbruskkjertelen".
Fedon han er viktig og han kræv oss. Jeg må pakke innpå med salat og tomat. Men det er noe livgivende over det å spise planter ...

... det er en lise for anatomien å endelig slippe unna de grusomme karbohydratene, det har jeg lært av Mihoe, jeg kan kjenne hvordan hver celle i kroppen fryder seg, jeg danser av lykke på alle nivåer ...

Jippi. Hurra. Weee hee...e..e.

(- Sonja?
- Ja.
- Seriøst. Jeg kan ikke legge ut dette bildet.
- Vel. Du er jo ikke så sexy der.
- Nei, det skal jeg ha.
- Men du er morsom. Og morsom er det nye sexy.
- Fakta?
- Fakta.)


Jeg skal treffe et par bloggere og må trekke ut på gaten igjen.

Det er valgår i år og jeg vurderer å stille stortingsliste. Det er for lite dramatikk og spenning når man er ute og spaserer i dette landet. Jeg vil at det skal stå en mann i romersk uniform ved hvert fotgjengerfelt i landet. Han skal ha en diger lærpisk, og dele ut rapp til alle som bommer på de hvite stripene.

Vi blir nok et smalt parti, men med et stort potensial. De fleste er med meg frem til og med den romerske uniformen.

I Slottsparken finner jeg Sonja, kjent fra ordentligbloggen, og Jannicke, kjent fra Cortex Feed. De deler interesse for filmer og TV-serier på et annet nivå enn oss andre.
President Obama har lagd krisepakke for å redde finanssektoren i USA. Denne krisepakken fins det demonstranter mot. Demonstrantene bruker begrepet Teabagging, og de sender teposer til senatet. Inspirert av Boston Tea Party i 1773, da amerikanerne demonstrerte mot urettmessige skatter ved å lempe te på sjøen. Jannicke mener at demonstrantene ikke har fått med seg den andre betydningen av Teabagging.

Jannicke mener at teabagging innebærer at ballene må inn i munnen. Sonjas linje er mer at teabagging handler om at penis skal inn i munnen mens ballene dasker fritt utenfor. Jeg stiller meg nøytral, pakker død kylling inn i munnen, og er glad jeg ikke vet hvordan baller smaker.

Det viser seg at Jannicke kan åpningsmonologen fra Trainspotting utenat. Den som starter og slutter med Choose life. Jeg stripper meg ned til t-skjorten og flekker Choose life.

Vi avtaler en tur på operaen. Men Sonja og Jannicke skal på Outland først. Jeg har en del argumenter for å stikke hjem istedet, og bruker det særeste. Batteriet i kameraet er tomt og jeg vil hjem og lade det. Sonja parerer:

- Nå må du velge, vil du leve livet, eller vil du dokumentere det?
Tilbake med ladet kamera og fit for fight, glir vår helt langs Oslo Spektrum.
Det tar nesten ti minutter å komme seg over brua til operaen. Folk står som sild i tønne der fremme.Endelig på plass hos Sonja og vennene hennes. Vi ser Carmen gratis på operataket. Jeg lar meg forbause over oppmøtet. Vi skravler en del under ariene, og får sinte blikk fra den hvithårede fruen foran oss som nipper hvitvin.
Carmen er en spansk sigøynerjente som synger på fransk. Jeg sliter med å følge handlingen. Men Sonja har et universaltriks for operaforståelse. I følge Sonja handler alle operaer om at tenoren vil ligge med sopranen, og til slutt dør begge.
Jeg savner en seriøs operahooliganisme. Hvor er bannerne og de brennende faklene? Hvor er engasjementet? Hvor er ballen?
Det er pause mellom første og andre omgang, og vi benytter sjansen til å stikke av. Mange følger vårt eksempel. Marmor er hardt å sitte på.

Vi havner på Cafe Fiasco ...

... hvor vi prøver å sjenke Sonja fullest i lokalet ...
... men konkurransen blir alt for hard.



Solnedgang og røykepause. Jeg er ikke røyker, men når jeg er ute med røykere tar jeg heller en røyk i kjeften selv enn å være passiv røyker. Dette fordi helsedirektoratet er soleklare på at passiv røyking er farlig for helsen.
Klokka er elleve en lørdags kveld, likevel rekker vi butikken på Oslo S. Fedon forlanger egg, og Sonja forlanger at eggene skal være fra frittgående høner.
Jeg er ikke tilhenger av unødige taxiturer, taxi er den mest forurensende måten å komme seg fra A til B på. Taxisjåførene i Oslo er dessuten stort sett krakilske lysttutere som opprettholder en menneskefiendtlig kjørekultur og samfunnsfiendtlig skattekultur. Men Sonja spanderer taxi, og dobbeltmoralsk som jeg er, blir jeg med.

Vi mikser en revolusjonerende ny karsk til Sonja, bestående av Baileys, Jägermeister, 60% sprit og kaffe. Den "smaker ikke så vondt som man skulle tro."
Dagen avsluttes som den startet, med omelett. Sonja overnatter.

10 kommentarer:

Anlaug sa...

Hm, nå ble jeg minnet på at det er alt for lenge siden jeg så Trainspotting. Takk for påminnelsen. En bedre åpning av en film skal du forresten lete lenge etter.

:)

At du låner ut sofaen min til hvemsomhelst tar jeg meget tungt.

Esquil sa...

Takk Jannicke.

Bra da at Sonja ikke er hvemsomhelst, hun er jo dronning :)

Mia&Mick sa...

Enig med Sonja. Morsom er det nye sexy, og vi ler og ler. :D

kamikaze sa...

jammen bra jeg oppgraderte meg selv til sopran

(eller, forresten, hvem er det bassen ligger med?)

Trine sa...

Jeg er sopran!! Hvem er tenoren?

Esquil sa...

det varmer & høre, mia & mick :)

kamikaze og trine, i disse moderne tider tror jeg det er helt i orden at dere ligger med hverandre.

Anonym sa...

Ahh, denne serien din er så kul. Den gjør at du sniker deg opp på førsteplassen.

Esquil røler => Eskil RULER

Det er morsomt, men det virker som det kommer så spontant - at det ikke virker kalkulert morsomt. Schenialt =)

Og den chattedama di, hun var det noe kjent med ^^ ;-)

Sonja Dadam! sa...

Jeg liker å tenke på det som min sofa, jeg da.

Litt overraskende oppdaget jeg at jeg savnet å stadig bli fotografert i dag. Spesielt da niese, etter x antall ganger å ha begynt å gråte 30 sekunder etter at jeg tok henne opp, endelig sovnet på skulderen min. Der var en matematikeronkel som tok bilde, da, men han visste ikke om reglene, så jeg tror ikke de kan brukes til noe.

Dnort sa...

Han trekkspilleren har mye å svare for!
Super start på del 2. Skal for første gang ever anbefale en blogg for andre. Gir meg jamnt katta i om folk leser blogger, men dette er for bra til å bare ende opp som forsteina bytes i internettets korallrev.

Esquil sa...

det er godt å høre, dnort :) og det siste året har det vært færre blogginnlegg som har linket til rølerbloggen, så slike bidrag setter jeg pris på :)