25. august 2006

Brann, VIF og Lyn: Norges skam

Brann spilte e-cup med et lag som bestod av sånn omtrent fysioterapeuten, kassereren og gamletanta til treneren. I går ble de derfor slått ut av et lag av snekkere og rørleggere fra de virkelig mørke dypene i det svenske divisjonssystemet, et lag som knapt ser solen bortsett fra når det kravler opp og banker den norske serielederen.

Lyn gjorde det samme i runden før og ble slått ut av Sleivsparkur FC fra Shetlandsk fjortendedivisjon, hvis jeg husker feil. Lyn er notoriske, de jagde også ut B-laget på banen for noen år siden i returkampen mot et godt gresk lag, selv om de først hadde vunnet bortekampen.

VIF lot 3.divisjonslaget sitt løpe rundt som blinde, oppskremte høns mot Steaua Bucuresti i fjor, siden det var viktigere for Rekdal å demonstrere at han er født uten hjerne enn å la klubben spille fotball.

De to siste kampene gikk på TV og var fullpatetisk reklame for VIF, Lyn og sporten.

I år tapte VIF mot Mlada Boreslav allerede ti minutter etter trekningen, da Rekdal redøpte dem til Hvada Borettslag. Hvilken motivator.

Det er et storbyfenomen. Start og Molde oppfører seg skikkelig i år, Viking og Tromsø bet bra fra seg i fjor. Det får de bedre ranking av. Bedre ranking er hemmeligheten bak Rosenborgs suksess i Champions League. Hvis Brann, Lyn og VIF eide en flik av ambisjoner ville de hatt dette i bakhodet, men neida, husmannsånden råder. Og dette ødelegger Norges ranking.

Når utøvere i annen idrett gjør fra seg på flagget kan de glemme å representere Norge flere ganger. Det burde selvfølgelig gjelde i fotball også. Steng VIF og Brann ute fra E-cup i fem sesonger. Ti for Lyn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har vært i Drogheda, og det minner på mange måter svært om Støren. De har nok ikke annet å gjøre der enn å spille fotball, så det kan godt tenkes de er gode. Uten at det skal si så mye om Start, selvfølgelig.

Og nå har jeg opplevd det også: Jeg diskuterer fotball (nesten da). Det må være midtlivskrisen som slår til for fullt.

Esquil sa...

God morgen, Ronde, etter det jeg hørte stilte Start med A-laget. Dessuten er det ikke lurt å flire av irene lenger, Bohemians banket større klubber enn Start i fjor. Jeg krever ikke at de skal vinne, jeg krever at de skal prøve.

en ære, saccarina, jeg trodde ikke du leste slike innlegg :)

Anonym sa...

Saccarina: Føler du deg ikke helt bra? Har du feber?
Verden vil bedras... ;)

Esquil sa...

Verden vil bedras, min tolkning:

Saccarina er en av disse hyper-fotballfansene som løper ned på gressmatta etter kampene og plukker opp små souvenirer som hun kan ha på peishylla. Hun bor i en stue prydet av Bent Skammelsruds lett blodige bandasje, bommulsdotten Steffen Iversen hadde i nesen da han scoret mot Feyenoord, og lignende klenodier.

Nei, jeg røler. Men det fins faktisk sånne folk, og det varmer mitt hjerte.