25. oktober 2006

Hvorfor vi har SUV

Det fins biler som tror de må svelge unna all bensinen før holdbarhetsdatoen. De kalles SUV, og de spyr ut nok møkk til å legge Maldivene under saltvann helt på egen hånd. Det er ikke lov å spytte på gata, ikke lov å pisse i en bakgård, men det er lov å kjøre SUV. I USA får du til og med skattelette hvis du gjør det.

Noen mennesker synes dette er ille, noen mennesker vil faktisk forby SUV. De har ikke skjønt hvorfor vi har disse bilene.

SUV er laget for SUV-mann, og han er det synd på, å ta fra SUV-mann bilen er som å ta respiratoren fra en livstruet. Og det vil du vel ikke?

For det første er det en kjent sak at mye ytre utstyr kompenserer for lite skikkelig utstyr på kroppen. SUV-mann har så liten tiss at horene iblant tar feil og suger av kjønnshår.

SUV-mann vokste opp som en redd liten gutt, pisset i senga hver natt, gjemte seg bak mora si første skoledag hvert år opp til sjuende, gikk gjennom tenåra med underbuksa klistret til huden som følge av ekstrem prematur ejakusjon.

Som voksen vil SUV-mann ha penger, masse penger. Men det krever bra jobb, til det trenger han skolekarakterer, til det trenger han hjerne, men når du bestiller en SUV-mann er hjerne ekstrautstyr. Derfor, når han ikke smugler metanol eller krangler med naboen, sitter han hjemme og ser på voldsfilmer mens han nærer sin drøm om å ta igjen på verden.

Vi tåler litt co2 og noen hjulspor i skogen, vi lar ham dampe rundt i SUV, alternativet er at han går på kjøpesenteret med AG-3.

SUV-mann formerer seg, overraskende nok, fortere enn oss andre. Mens smarte folk gjerne tar utdannelse og får unger rundt tredve-års-alderen, starter SUV-mann med å rote på seg lausunger i tenåra, gjerne gjennom semivoldtekter av sanseløst fulle psykisk utviklingshemmede. SUV-mann rekker tre generasjoner på den tiden skikkelige folk rekker to, slik at prosenten SUV-menn i et samfunn bare øker og øker. Og SUV-mann stemmer mørkeblått, han vil ha krig. Når det blir krig verver han seg, reiser avgårde og blir skutt. Slik reguleres bestanden av SUV-mann ned igjen, det blir flertall for fred, mer SUV-mann-formering, ny krig. Slik har planeten svingt mellom krig og fred gjennom hele verdenshistorien. Det er en naturlov vi ikke kan gjøre noe med.

Klimaproblemet trenger vi heller ikke gjøre noe med. Naturen ordner som alltid opp selv. Hvordan det skjer blir spennende å se, det er ihvertfall på tide at evolusjonen kommer opp med planter som kan gro på asfalt og betong, jeg mener, sopp kan jo gro mellom tærne dine, den burde leke med asfalt. Riksveiene lengter etter en griseglatt slimsopp som gror akkurat så dypt i veibanen at førerne av de lette bilene går fri mens de tunge dundrer rett ut i canvasen.

24 kommentarer:

Anonym sa...

I dag ble jeg stoppet av en person i gata som prøvde å frelse meg med masse halleluja greier. Dette må være dagens idiot! Feil, jeg fant bloggen din..

For det første, SUV bruker sjeldent bensin, dem bruker diesel. Det er en stor forskjell, men hadde du vært LITT smartere hadde du kanskje visst det.

Hvorfor har du slike fordommer mot SUV? Er det sjalusi? Foreldrene mine kjører SUV. En hummer for å være litt mer eksakt. Jeg vil tørre å påstå at foreldrene mine har hatt mer suksess i karrieren sin og har en større inntekt enn du noen gang kommer til å få, spesielt hvis det er slike ting som surrer rundt i det tette lille hodet ditt!

Anonym sa...

Kenneth: Pappan min er rikere enn Pappan din.
*æ-bæ buse*

Anonym sa...

Morsomt og provoserende. Jeg kjører SUV. Bensin-SUV på 2,2 tonn. At SUV-er forurenser mer enn mikrobebiler kan jeg være enig i, men...det er bare halve fakta. Fordi jeg har SUV, kjører jeg mindre. Jeg sykler til jobben, går til butikken også videre. Bilen bruker jeg når jeg trenger den. Hadde jeg hatt en liten mikrobebil så hadde jeg solgt sykkelen... Tomgangsturtall på bilen er ca 1000rpm. I 100km/t er turtallet 2000rpm. Hva er tilsvarende for en mikrobebil? I 60km/t ligger turtallet på 1500rpm, det er lite. Forbruket i snitt er ca 1l/mil. Langkjøring i 90km/t er ca 0,7l/mil ...men i 100 er det høyt. Kanskje 1,1l/mil. Jeg er derfor heller ikke i bresjen for høyere fartsgrenser. i 130km/t er forruket ca 1,3l/mil. Da er det ikke morsom lenger. Omtrent det samme for bykjøring, men start/stop køkjøring er verst; kansje 2l/mil *hater det*. At vi trenger asfalt for å komme frem er tull - det gjelder i større grad for mikrobebilene.

Mye morsom og interessant lesing i bloggen din. Ha en fin dag!

Anonym sa...

Ho-hoi! Jeg bare menger meg litt med testosteronet her, jeg...

Esquil sa...

Jeg tok i hardt denne gangen, og den siste setningen ble for drøy. Jeg vil ikke at mennesker skader seg. Men det er på tide å si fra. Det kan ikke fortsette å være kult med høyest mulig forbruk.

anonym: det virker i det minste som du har et reflektert forhold til bruken av bilen. og at du tåler kritikk. det er bra.

Hummer er bortimot det aller verste, kenneth. syns det er modig av deg å stå frem med fullt navn. tankegangen som habben tar tak i er kjernen her, det handler om å vise seg frem.

Problemet for meg er ikke først og fremst drivhuseffekten, men den økende energimangelen i vesten. Alle skjønner at oljeavhengighet av araberne er hovedårsaken til at USA har soldater i midt-østen, og det har ført med seg 11.september og kriger i irak og afghanistan. Folk dør nå fordi vi forbruker for mye, og det blir ikke bedre når energimangelen blir større.

hoi, RD :)

ballerina sa...

..og i tillegg til forbruket, er det neppe noe stas å kollidere med en SUV om man sitter i en "mikrobebil" selv.

Anonym sa...

Kenneth: Foreldrene dine kjører Hummer, ja? I rest my case.

Du kan fortelle foreldrene dine at Hummer er bygd med tanke på ørkenkrig, og fungerer sikkert derfor strålende i Irak. På den anen side fungerer den veldig dårlig på Majorstuen, selv om det er overraskende mange av dem der.

Esquil: Godt og viktig innlegg, selv om jeg er enig i at siste setning var unødvendig i en ellers god bloggpost.

Jon Söder sa...

Angående sista meningen (setning): Enligt statistik i Sverige råkar SUV:ar ut för fler olyckor än andra bilar vintertid. Det antas bero på att deras bredare hjulaxlar gör att de har svårare att följa andra bilars hjulspår när det är spårigt.

Börjar inte SUV:ar kännas lite mossiga nu? ENligt media går försäljning kraftigt ner i USA och särskilt i Californien på grund av hårdare miljölagar och högre bränslepriser. Toyota Prius ska vara den nya innebilen.

Förutom norska bloggtävlingar gillar jag bloggen din, fusköstersundare där. Hittade hit via Lemonad.

Esquil sa...

Godt poeng, Laila. Mikrobebil ja, hva er det, er det de som forurenser halvparten av en SUV, eller en tredel av en SUV? Er det bilene til de som tror at det holder med tusen kilo metall til å frakte seg selv og matpakka rundt i byen?

Per: Takk! Barberer bittelitt på slutten tror jeg.

Hemskt mycke hei jon! Östersund er jo Trondheims söster over grensen. Interessant det om ulykkene, ser ut som om naturen har begynt på jobben...

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Fyyy f***n, Kenneth. Hummer! Du er liiite heldig, azza. Koz & Klemz.

Å ha en god inntekt forplikter ingen til å miste all fornuft, selv om det ofte ser slik ut.

Anonym sa...

Vi kjører Th!nk, den ruler gata! Er lett å parkere, lager nesten ikke lyd, tar litt tid å lade, men da kan man bruke beina i mellomtiden, er av plast så riper kan fjernes med sandpapir, og er driiiitnuzzelig. Mye lekrere enn tusen rosa Hummere!

(Også har vi en stasjonsvogn som vi bruker om vi skal kjøre lenger enn 8 mil... )

Esquil sa...

Th!nk i trondheim? det er ganske sjeldent, er det ikke? hvordan er den opp bakker?

har tenkt i de baner selv, hvis jeg skal skaffe meg bil igjen.

og kenneth, snowboarder terje håkonsen kjører th!nk, så det er ikke noe man gjør fordi man har for lite penger til å kjøpe Hummer.

Anonym sa...

Th!nk i Trondheim er genialt, det :) Han som eier den (min sambo, bilen er desverre ikke min...) bodde tidligere oppe ved Granåsen og jobbet i byen, og hadde aldri noen problemer med å kjøre der, vi pleide faktisk å dra forbi andre biler oppover bakkene :)

Og det er jo supert å kunne parkere gratis de fleste steder, kjøre gratis i bomringene osv :)

Frem til ifjor var det enda bedre, for da parkerte og ladet man gratis på Vernes. Bilen klarte fint å kjøre dit, men det gikk ikke å kjøre tilbake igjen også på en lading, derfor hadde de satt opp gratis ladestasjoner på parkeringen på Vernes hvor man kunne stå gratis så lenge man ville med el-bil :) Grådige EuroPark har desverre sluttet med dette nå da...

BTW: Trondheim har en egen klubb for de med Th!nk, Trondheim Thinkers :)

Anonym sa...

Huff, så mye sjalusi det er ute å går!

*å - buhu!* " folk kjører rundt i millionglisene sine og jeg har knapt råd til en sykkel! Da er alle som har store fine biler idioter og en skade for samfunnet! Jeg er nemlig den smarte.

Esquil sa...

Jeg tror faktisk jeg elsker deg, kenneth :)

Esquil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Esquil sa...

Kenneth, dette byr meg imot, men hvis det kan hjelpe på verdensbildet ditt:

Tine er tannlege. Tannlegen min hadde eget fly. (Han gikk riktignok konk med 6 mill, men det er et tegn på inntekt at man kan gå konk med såpass.)

Jeg slettet forrige kommentar fordi jeg sa mer om egen økonomi enn jeg er komfortabel med. Men ligningstall er offentlig tilgjengelige, og i følge dem er jeg god for halvannen mill. Det er ikke der det ligger, Kenneth. Livet må ha en annen mening enn penger.

Anonym sa...

Hihi så digg å bli sammenlignet med en som har eget fly, selv om personen gikk skikkelig konk :D

Nå skal det nevnes at jeg jobber for fylkeskommunen, som offentlig tannlege, og derfor ikke er oppe på millionbeløp i lønn akkurat, men bare vent til jeg blir spesialist og tjener grovt. Da skal jeg gå tilbake hit og skryte dritmye av Th!nk'en igjen :D Det er nemlig den kuleste bilen jeg har kjørt noen sinne!

Anonym sa...

Det er forskjell forstår jeg. Ei jeg kjenner har en årsinntekt på rundt 20 mill i året. Allikevel kjører hun en 1997-modell Ford Mondeo. Ikke alle som har et like stort markeringsbehov som Dreyer-familien.

(Ser for øvrig at det står følgende under en kommentar fra meg: " This post has been removed by the blog administrator". Jeg har kun postet én kommentar tidligere i denne saken.)

Esquil sa...

Det skyldes at jeg pleier å sensurere visse ord, men siden du er en kvalitetskommentator la jeg kommentaren inn igjen med noen strategisk plasserte ***

Inntrykket ut fra det jeg vet om deg, laila, mfl, er vel at det er tynt med misunnelige ressurssvake som har kommentert denne posten ... det gjennomgående er vel heller evnen til å tenke litt forbi "fin bil. vil ha."

Men mange er som kenneth, og denne behandlingen gjør vel kanskje ikke kenneth mildere stemt overfor miljøsak og global ressursforvaltning. det er anti-intellektuelle som røkke og carl ivar hagen som lett blir forbilder i denne gruppen. men hva skal man gjøre dah.

Anonym sa...

Jeg tror Kenneth bløffer.
Her lukter det Wannabe.

Anonym sa...

Personlig tror jeg at Kenneth underskriver med fullt navn fordi det i hans hode tilsier at folk vet hvem familien hans er.

Akkurat som at du er såå viktig da azz! LIzzm. Hummer er det beste du kan bruke pengene dine på, jada.

radiohode sa...

Scenarie: Front-mot-front-kollisjon mellom en SUV og en Think. Hvem vinner?

"SUV - en sosial bil!"