6. mars 2008

Kart over Bloggeliten

Idol-Victoria har foreslått at vi kårer bloggeliten en gang for alle, for å få slutt på debatten. Og hun har tagget meg til å utføre matematikken.

Jeg vil først si at jeg er imot hele begrepet bloggelite, det norske bloggmiljøet er ikke verdens navle, og ingen av oss er samfunnselite i en penge- eller makt-sammenheng, ikke som følge av bloggingen. Jeg mener vi er likestilte individer.

Men matematikeren i meg er pirret av oppgaven. Så det blir noe dobbeltmoralsk over det som nå skal skje.

Utdrag av forslaget hennes:

Alle (..) lager hver sin liste. Sett opp hvem som er elite,


Jeg mener at 'alle' har laget slike lister, bloggrollene, jeg tror valget bloggerne tar i hvilke blogger de linker til ofte er sammenfallende med hvem de ville satt opp på en eliteliste. Når bloggere intervjues om hvem de liker best er det mange som henviser til blogrollen sin.

Videre vil jeg ta utgangspunkt i noe jeg tror Nicholas sa, at eliten defineres ut fra hvem som siteres av andre bloggere. I motsetning til hvem som drar flest googletreff eller topper bloggrevylistene. Jeg antar at de man gjerne siterer også fins i blogrollen.

Hvor stor eliten er aner jeg ikke. Jeg anerkjenner ikke begrepet, remember. Men jeg har valgt å gå ut fra tolv som det magiske tallet.

Metoden ble å gå igjennom blogrollene (altså linkelistene i margen) til en del aktive bloggere med en viss suksess og telle hvem som er mest linket til. Hvilke blogger man velger vil da ha mye å si. Jeg har tatt de tolv øverste bloggene på den nyeste utgaven av disse listene:

Tordenbloggen
Den Gyldne Q
Bloggidol
Technoratis liste
Mest plukket på Sonitus
Ratix.no, måned
Bloggrevyens populærliste, hele året
Størsta Wordpressblogger-listen
Forfatterbloggen populære blogger

VGBlogg mest kommenterte


Hjorthen står på seks av disse listene, Undre og Virrvarr på fire. Jeg teller selvfølgelig gjennom bloggrollene deres bare en gang uansett hvor mange lister de står på.

Metoden har noen svakheter; bloggroll er mer utbredt i noen bydeler av Bloggebyen enn andre. Bloggere som Glambibliotekaren, Hablog og Secular Blasphemy har enorme tall i telleren, men få innlinker fra andre store norske blogger. Men jeg kjørte på og telte linker. Det viser seg at Hjorthen, Virrvarr og Avil har flest. (Bortsett fra Rølerbloggen, som strykes fra undersøkelsen av statistiske hensyn. Hvis Bloggebob lager metoden vil Bloggebob ha større sannsynlighet for å havne i eliten.)

Jeg kom frem til følgende kart over Bloggebyen Sentrum.

65 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Esquil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

%¤%&*% kødd! Nøyaktig denne posten, med en lignende illustrasjon har jeg jobbet sporadisk med i flere omganger. Men siden jeg aldri har fått noe sving på illustrasjonen har det ikke blitt noe av. *%¤&#&#¤ også!

Esquil sa...

Det sa du da jeg dro igang Gyldne Q også. En måned senere kom du med Tordenbloggen. Bare innrøm det, dette er måten du stjeler ideene mine på.

Elisabeth sa...

WOAH! Jeg ELSKER denne posten! Bloggbildet skal kopieres, forstørres og printes ut. Vakkert, sier jeg, vakkert!

*swoon*

radiohode sa...

Det er vel strengt tatt bare månedslista hos Ratix som har noen verdi. *kremt*

Anonym sa...

Endeleg nokon som slår fast at eg er i blåggeliten. Nokon som ikkje er meg sjølv, altså.

Esquil sa...

Hyggelig å høre, Elisabeth. jeg ser av listen her at nabolaget ditt blant annet består av Mirakel, Abre, Bare Thomas, Lindkvist, Petter Sandven, Randiweb
og dessuten har dere Glamourbiblioteket like i nærheten.

heihei mainn :) Radiohospitalet ligger like utenfor kartkanten, i det fiine strøket hos Børge King, Tiqui, Fr. Makelele, Örn og Marina.

Esquil sa...

avil, bra du liker det :)

radio, er det ikke 17.plass du alltid havner på? Det var jaggu ikke langt unna her heller.

Nicolas sa...

Jeg kom ikke på kartet, men jeg ble i det minste sitert av noen som kan sies å være i bloggeliten. Jeg noterer det som en liten seier, jeg :P

Esquil sa...

takk for komplimentet, men du ble nok sitert av en møkkablogg langt ute i slummen. Men da antar jeg sitatet er noenlunde korrekt (fant det ikke igjen).

nabolaget ditt er forresten saccarina, emelie, fjordfitte, delirium. Meget fint strøk.

Nicolas sa...

Jeg skrev det i en elitediskusjon på "Martin's blogg" (som nå har flyttet til wordpress.com). Og du gjenga iaffal meningsinnholdet bra :)

Elisabeth sa...

Er jeg? Kan ikke se meg selv der. Kan du ikke utvide kartet litt? Pretty Please?

Anonym sa...

Jeg kan ikke fatte å begripe at mattisborg(en) ligger innenfor de fire strekene her/der. Jeg er da ikke SÅ mye linket til, er jeg det? Det er jo i så fall hyggelig (å bli linket til), men jeg ble overrasket.

Anonym sa...

...fatte OG begripe skulle det nok stå...

Esquil sa...

du er der ja, og du bodde enda mer sentralt da jeg bare hadde telt tordenbloggerne.

Huset som stikker inn i kartkanten ved siden av deg er Lothianes Stjerneobservatorium. Og de to så vidt synlige husene ved Storrusten Bærimport er Ordentligbygget og Taiwan House.

IC, regner med hjorthen fikser det, siden han nå blir nødt til å overgå meg hvis han vil poste et kart.

Frøken Makeløs sa...

Åh så gøy! Ikke at vi har kåret eliten men ideen om å lage et kart over Bloggebyen, med bydeler og sentrum og sånt.

Nå er jeg litt lei meg for at jeg ikke har ordentlig bloggrull, må kanskje gjøre noe med det..?

Og så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at Rølerbloggen ligger midt i bloggebyens kreative sentrum! :-D

Anonym sa...

... fitte og begrape, skulle det nok stå ...

Esquil sa...

det skulle det nok ikke.

Anonym sa...

Nei.

Esquil sa...

For nå har jeg begynt å skrive kommentarene dine.

Anonym sa...

Ja det har du.

Har jeg nevnt at jeg elsker deg?

Esquil sa...

RD: Alt for sjeldent.

takk, fr makeløs :) jeg telte bloggene som du har linket til enkeltposter fra.

Anonym sa...

Tror man blir sliten
av å være i eliten,
det holder vel
å bare være liten.

God helg :-)

radiohode sa...

Det stemmer, map-man; Immer siebzehn.

Anonym sa...

Imponerende kart! Godt jobba - Minner en smule om downtown her hos meg, vi har både et Tower, og en plaza med tilsvarende form! Og med Boulevard og avenue rundt - Men hvor fører Møkkablogger Highway??

Kanskje jeg finner utvidet versjon hos Hjorten.... Og er byen utsatt for stor grad av sanering tro?

Anonym sa...

Åh, Eskil! Du er så flink! Morsom er du :-)

Swazi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Haha, møkkablogger highway så jeg ikke før Randi nevnte den.

Jeg ser for meg at Storrusten kunne vært en veldig morsom nabo, så jeg er storfornøyd i hjørnet mitt :)

Anonym sa...

Wooooo! Jeg har fått stoooort hus!

Radiohode: Jeg har aldri fått til de ratix-greiene, WP bare spytter ut scriptet og jeg oooorker ikke dille med det. Jeg har knapt begynt å pinge bloggrevyen for forrige uke. Det er så masse jobb, altså! ^-^

Ellers- du må ikke gi meg sånne idéer, Esquil! Jeg har hatt drømmer før der jeg har besøkt bloggere, og alle bloggerne hadde hus i samme farve som utseendet på bloggen sin. Mihoe hadde et beige murstenshus med stor smigjerns-greier og røde roser, Minnea bodde i et grønt funkis-hus osv. Nå begynner jeg å se for meg livet på torget her og dere blir tegneseriefigurer alle sammen.

Oh well. Mr. Jackson gjør meg oppmerksom på ta jeg er parkeringshus? Jeg kan velge å tolke det på to måter, en snill og en slem. Enten er alle innom parkeringshuset fordi det er koselig, eller så..ja. Dere kan jo tenke selv?

Anonym sa...

Haha, dette var genialt!

Hadde vært moro å se resten av kartet også! Blogglandia fikk en helt ny klang når man også ser det for seg visuelt! Glimrende jobbet!

Esquil sa...

tor: fint dikt. tror man slipper en del stalkerblogger og drittslenging da ja.

randi, takk, og gratulerer med tv-innsats *sjekk bloggen til randi alle sammen!*
møkkablogger highway leder helt ut til slummen der de bloggene holder til som har bygd konseptet sitt rundt å kaste dritt på andre. En bydel i vekst, dessverre.
Ikke så rart bloggebyen ligner på din, den er inspirert av en by på omtrent samme breddegrad og i samme land.

vic: *bluss* takk, bra du er fornøyd :)

minnea: ja, det ser ut som et koselig hjørne.

virr: haha, sannelig er roteloftet blitt parkeringshus. det tenkte jeg ikke over. jeg har bare tilordnet hus etter listen, og ga deg eiendommen som så nest heftigst ut. du kan sikkert bytte ut bilene og bygge opera.

Anonym sa...

Jeg tenker dette fritar Sonitus fra eliteaggregatorstempelet en gang for alle? Hoho! Og jeg røyk på hue ut Tordenbloggen. Hva er Ratix, og hvordan finner man ut hvor mange som linker til en? Ikke svar, jeg trenger ikke vite det :-D

Sånn sett er posisjonen som underdog veldig lovely akkurat nå, jeg er med i eliten, men kan fremdeles sparke oppover :-D

Sigurd sa...

Jeg tror jeg ligger litt ute på Møkkablogger Highway, men på rett side av veien, og med direkte T-bane-kontakt med kjelleren til Virrvarr, Esquil, Iversen og Hjorten.

Jeg har antagelig en romslig pendlerleilighet i et rødt bygg jeg deler med de andre i Propagandakanalen og flere partikamerater. Leiligheten som leies av Mimir og er midlertidig forlatt, mens Jokke og Gud Budre har fireroms-leilighet og bedre utsikt.

Vi er muligens i skyggen av Virrvarrs Parkeringsbygg.

Vi har sendt mange naboklager på diverse store bygg i blått eller brunt som ligger å skygger for tilværelsen vår på konservativismens ås, men har ikke kommet noen vei.

Kan vi utvelge et byråd? Stiller du til ordfører Esquil?

Hvor langt skal man dra denne metaforen?

Anonym sa...

Fy flaten. Dette er den morsomste statistikkposten jeg har sett hos deg.

Selv om jeg er veldig sur og tverr for at du ikke har laget en bitteliten bloodymary-bule en gang. Well. You just did the math...

bm

Esquil sa...

HHS: begynner å bli få folk å sparke på da. kan fort bli mange spark på hver.
røyk du rett ut av tordenbloggen sier du? jøss. du må ha vært uheldig med trekningen.

sig: her på bruket rir vi alle metaforer for det de er verdt og en hel del mer.
Du bor i følge mine notater midt mellom jokke og elvis ja, med elvis nærmest sentrum. I det nærmeste nabolaget ser jeg at du har et krematorium. Og Guri og en hel del andre pene damer.

Takk mary :) Det er rett, jeg vil ikke ha skylden her. Nå er det jo sånn at forfatterbloggene ikke har særlig til personlige bloggroller. så det blir muligens litt unfair. Vil tro du bodde rimelig sentralt i den bydelen.

Esquil sa...

bloodymary må vel være en cocktailbar, antar jeg?

Anonym sa...

Cocktail og brun. Blandings. Jeg er allsidig sånn..

Anonym sa...

Esquile: Jeg håper da virkelig at jeg ikke mister posisjonen som underdog, siden sparking oppover er min hovedgesjeft. Du er der oppe på toppen, er du ikke? Hmmm?

Suss så lenge :-)

Esquil sa...

hæ? mener du at det ligger en 'min forakt for esquil' i lufta? skjer'a?

Anonym sa...

Esquil: Skjer'atte det kan hende jeg må tvangskose deg, i mangel på forakt. Jeg har da tvangskosa nok mannfolk til å vite at de hater det. Grr!

Esquil sa...

snakker vi virtuell softcore voldtekt?

Undre sa...

Jeg inviterer på grillfest bak Undrehuset til sommeren. Blir det fint vær i påsken kan vi sikkert tjuvstarte da.

(c;

Anonym sa...

Esquil er full av idéer. En dag skal jeg bli like kreativ. Forhåpentligvis.

Neida, er ikke misunnelig.

Anonym sa...

Kjenner at jeg er litt glad i dere elite-menneskene, jeg :-)

Anonym sa...

Esquil: Softcore?

Anonym sa...

hhs/esquil: get a room!

Nissemann sa...

Flott innlegg, det er alltid et godt tegn at Hjorthen har tenkt på det samme (mine tre første kommentarer fra Hjorthen var noe sånt som "der kom du meg i forkjøpet...")

Jeg vil forresten presisere at jeg ikke er småsur over å ikke bo i sentrum. Har aldri likt byer noe særlig, og trives godt på en låve langt ute i gokk. Der kan jeg sitte og lire av meg de merkeligste ting, og slippe alt oppstyret på disse popis-bloggene... Men jeg leser flere av "sentrumsbloggene" med glede!

Flopsy sa...

Stilig kart!

En smule overraskende å finne kiosk of driftwood i sentrum, men jeg kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd med å bo i et så hyggelig nabolag.

Anonym sa...

Dette var en glimrende idé og flott gjennomført! Du er så flink Eskil! Synes alle som har havnet på kartet bør ha det som en "diplom" på bloggen sin.

Nå må jeg dog minne deg om at jeg bare hadde tenkt å skli rett inn i eliten, det skulle da bare mangle. Kan du slenge inn en liten takleilighet et sted til meg tror du ;-) (Vi må jo ha et sted å nyte solnedgangen mens vi nipper litt champagne!!)

Sigurd sa...

Er det mulig å lage en liste over de bloggene med flest treff, gjennomsnittlig mange treff pr. dag og gjennomsnittelig treff pr. post.

Det kan jo være en annen måte å finne ut hvem som er bloggelite.
Kan ha et krav om å ha blogget i minst et halvt år.

Esquil sa...

tusen takk for mange hyggelige kommentarer, folkens :) med så mye skryt blir det faktisk aktuelt å utvide kartet.

sigurd: som jeg resonnerte meg frem til har jeg falt ned på at Nicholas' tankegang er den riktige, altså at det ikke handler om treff så mye som den respekten som ligger i en lenke. Treff kan man blogghore seg til.

Nissemann sa...

Enig med Sigurd, men jeg synes kravet bør være at man har blogget i minst 2 år - for å eliminere døgnfluene... :o)

Anonym sa...

Næh! Er jeg med altså? Er det grønne huset som så vidt stikker fram... mitt? Jeg som trodde jeg bodde langt ut i møkkablogger highway. ;) Hurra!

Denne dagen må bli bra. Jeg tror jeg elsker deg litt jeg også, Esquil!

Og Hurra 2: Jeg bor nære mange gode venner, nå er det bare å stikke innom kiosken og besøke Flopsy når jeg vil. Så kan jeg stå der på hjørnet og røyke og hilse på Bloggeliten som sikkert kommer tuslende forbi. :)

Anonym sa...

Ahhhh! :D Denne var veldig, veldig bra. Neste gang debatten kommer, er det bare å vise til denne posten.

*koster litt på Iskwews plass*

Esquil sa...

mannenisse: ja, og så stryker vi de som har blogget i mer enn tre år siden de har hatt sin sjanse.

hm. vanskelig å se deg rett i øya i dag. jeg skrev nettopp en kommentar hos vampus hvor jeg foreslo brann stadion jevnet med jorden.

lothiane, det var godt å høre :) når jeg tenker meg om var det en ganske ugunstig plassering av et stjerneobservatorium. De pleier å trives der det ellers ikke er så mye gatelys.

Esquil sa...

iskwew: bra du ser sånn på det. jeg syntes det var ille at du ikke fikk eget hus, så det skal jeg rette på i versjon to.

Anonym sa...

Jeg er kjempefornøyd med plassen, siden jeg jo ser meg selv som bare et Hjørne :o)

Anonym sa...

Iskwew kan selvsagt får campe i mattisborgen. Der er det husrom.
Ellers takker jeg ja til Undres grillinvitasjon, det er jo bare et par kvartaler å gå bortover Elite Boulevard. :D

Anonym sa...

Takk, Røverdatter :D

Nissemann sa...

Helt greit å jevne Brann Stadion med jorden, det er jo kun en bygningsmasse. Dessuten er Brann like gode borte som hjemme, i motsetning til Rema1000-laget ditt... Hehehe * småkrangler på en barnslig måte *

Nissemann sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Det gjør ingenting, Esquil! Jeg bygger bare et høyt tårn på toppen av huset og har observatoriet der. *tviholder på plassen sin*

:) :)

=Anja sa...

Holder en knapp på "Den Gyldne Ku"!

Sexy Sadie sa...

Ja, ja. Bloggeby er sannelig ikke mye greierne.