15. mars 2008

Påskekrim. Episode 2: Hvem drepte Emelie?

Det var ikke noe vakkert syn som møtte meg en grytidlig lørdagsmorgen på Møkkablogger Highway. Misforstå meg rett… Emelie har alltid vært et vakkert syn. Men akkurat i dag… kuttet i 22 biter og lagt i en søppelsekk. Dumpet i grøftekanten og spredd utover et stort område av kråkene som i løpet av natten har hakket hull i plastsekken. Akkurat i dag var det noe med estetikken som var borte. Den eneste skjønnheten som var igjen var den indre.

Jeg hadde fått tips om at dette kunne være et mistenkelig dødsfall. I det minste var det et dødsfall under svært mistenkelige omstendigheter, siden Emelie selv hadde ringt vårt detektivkontor og sagt fra om udåden, kun kort tid før hun ble kuttet opp. Hun visste ganske nøyaktig hvordan og hvor liket hennes kom til å bli dumpet. Forhåndsannonseringen hennes hadde ført til at politiet arkiverte dødsfallet som selvmord. Bestialsk selvmord.

Det er en kjent sak at mange mennesker ønsker å få sin aske spredt utover havet etter at de dør. Politiet antok at Emelie i sitt testamente hadde bedt om at liket hennes ble kuttet opp og dumpet i en søppelsekk ved Møkkablogger Highway. Men de hadde gjort en prosedyrefeil, i det de ikke hadde sjekket testamentet for å verifisere teorien sin. Det er til og med uvisst om Emelie hadde et testamente. Slik jeg ser det, var hun trolig for ung til å ha begynt å tenke på sånt.

Dette var akkurat en slik sak jeg hadde ventet på. Dette var godt for karrieren min. Man blir ikke skikkelig detektiv før man har løst et mysterium, og dette var min mulighet til å gjøre nettopp det. Jeg tok på meg min nyinnkjøpte detektivhatt og stappet litt tobakk ned i en pipe. Jeg har aldri røyket pipe før, men hei, er man detektiv, så er man detektiv. Litt hosting og litt harking er offeret man må gjøre på veien. Jeg kikket i speilet. Lukket øynene halvt igjen og så alvorlig ut. ”Detektiv”, sa jeg til meg selv et par ganger. Snudde meg rundt litt. Nå i profil. ”Detektiv”, sa jeg igjen. Jepp… der satt den. ”Elementært, min kjære bloggeleser…” I’m on a roll.

Cecilium og Iversen var allerede på åstedet da jeg ankom. Mistenkelig tidlig? Jeg tok notater i en liten bok. Jeg hadde et håp om å kunne innkalle dem til avhør. Det er nemlig det detektiver gjør. Men først tok jeg en prat med dem på åstedet.

Dette er ikke det eneste mistenkelige som har skjedd, sa Cecilium. Rølerbloggeren Esquil forsvant for bare to dager siden. Siden har ingen sett ham, og den mystiske Truls har tatt plass i hans bolig. Tidligere har alltid Esquil selv annonsert på forhånd når Truls skulle komme på besøk, men denne gang forsvant Esquil ved et poff, og Truls annonserte seg selv. ”Aner jeg ugler i mosen?”, spurte Cecilium. Iversen sto og nikket, og fikk nå selskap av graylady og røverdatter, som nå var kommet til.

Jeg må innrømme at Cecilium hadde et poeng. Men jeg hadde ingen umiddelbare minner om å ha drept noen i det siste. På den annen side er jeg ganske distré, så det kan godt hende jeg har kuttet opp noen mennesker i ny og ne uten å ha tenkt så nøye over det. Men hadde jeg også drept Esquil? Hvor hadde jeg i så fall dumpet ham? Lå han der hvor bilnøklene mine pleide å ligge, hvor nå enn det var? Sukk… det er ikke lett å være distré.

En ting visste jeg dog… Jeg pleide aldri å legge bilnøklene mine i en plastpose i grøftekanten ved Møkkablogger Highway. I hvert fall kunne jeg ikke erindre å ha gjort det noen gang tidligere. Så selv om Iversen mente at Cecilium kanskje var inne på noe, valgte jeg å klassifisere meg selv kun som mistenkt foreløpig. Det var ingen gode bevis som kunne felle meg på dette tidspunktet. Men det sto klart for meg at jeg på en eller annen måte måtte bevise at Esquil fortsatt levde. Ellers hang min egen troverdighet i en tynn tråd.

En annen teori som plutselig slo meg var at kanskje Esquil hadde hatt baktanker med å trekke seg tilbake akkurat nå. Var det kanskje Esquil som hadde drept Emelie? Hadde han arrangert sitt forsvinningsnummer for å kunne komme seg vekk fra åstedet, fra byen og fra avhørene som han visste ville komme? Eller går han kanskje fortsatt rundt i stillhet i boligen sin med en diger kniv i hånden, og bare venter til jeg kommer hjem igjen?

Jeg trengte litt tid til å tenke. Og jeg trengte flere vitner. Kanskje også flere mistenkte. Det blir ingen god påskekrim uten et bredt utvalg av mistenkte, skumle bipersoner, teorier og potensielle nye ofre. Så jeg henvender meg til deg, kjære leser. Hvor var du mellom kl. 23.32 og 00.13 i går kveld? Har du kommet i skade for å drepe noen? Eller har du sett noe mistenkelig?

Kanskje du har sett en skummel person med kniv som lusker seg rundt i bloggerbyen? Eller en tilsynelatende uskyldig blogger som bare virker liiitt for uskyldig? En person med blod på genseren? Møkk på skoene? Sokker som ikke matcher kjolen? Et stivt glis om munnen? Eller har du rett og slett sett Esquil i live?

Jeg er takknemlig for alle tips som kommer inn. Vi må komme til bunns i denne stygge saken. Det ville vært så bra for karrieren min som detektiv.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Nå ser ikke jeg så mye, men hører desto mer. Og forresten, jeg har rød genser.
Men på det angivelige tidspunkt, hørte jeg en person hoste i det fjerne, og noen som løp...

ver1e sa...

Selv var jeg hjemme og vasket Norske Talenter og så på klær i går, men jeg vet at Lothiane var tom for penger, og at hun nå ikke er å få tak i i sitt hjem. Kanksje hun har rømt byen av en eller annen grunn...?

Anonym sa...

Vel, jeg var ihvertfall ikke i nærheten av noe drap. Jeg var trygt installert utenfor huset til Røverdatter med fotografiapparat og kikkert. Business as usual, med andre ord.

For øvrig tikket det inn en sms omtrent når Røvis gikk i dusjen, jeg tipper det var ca kvart på tolv. Fra ukjent nummer, om at jeg skulle passe på ryggen min hvis jeg hadde planer om å beskylde Truls for mer faenskap.

Anonym sa...

Jeg var hjemme i går. Vasket hybelen og så på tv før jeg gikk i dusjen. Det eneste som var litt merkelig var at det var noe som blinket ute, akkurat som blitz, da jeg kom ut av dusjen. Jeg hadde som vanlig glemt å trekke for gardinene mine...

Anonym sa...

Jeg synes Minneapolise er altfor-altfor uskyldig av seg. Hun har annonsert at hun har «eksamen» også forsvunnet ut av åsyn i bloggerbyen. Godt mulig hun står bak både Esquil og Emelie.

Ellers sov jeg helt umistenkelig i sengen min i det Jacksonske hjem da mordet ble begått. Meget uskyldig, og Mr. Jackson er vitne ^_^

Anonym sa...

Jeg var på butlermesse i går. Jeg vurderer å skifte yrke, og denne messen ga meg et innblikk i hva butlerlivet kan by på. Det ser artig ut.

Anonym sa...

På det nevnte tidspunktet har innehaveren av Tiqui Inn et svært godt alibi med over hundre vitner som kanskje kan bekrefte det. Jeg var på dansegulvet på Tangobar dypt inne i den argentinske melankolien.

På den annen side er det svært lett å forsvinne i mengden på et sted hvor de aller fleste lukker øynene og ikke enser resten av verden så lenge musikken spiller. Og hælene på tangosko er et beryktet våpen i de kretser...

Anonym sa...

I dagens utgave av Aftenposten står flere forfattere frem og forteller at de føler seg presset til å blogge av den store, stygge og mektige Bokklubben og de syter over at inntektene deres er styrt av det uhyggelige monsteret som heter markedskrefter…

Kanskje Bokklubben har noe med forsvinningen av Esquil å gjøre? Ble han for mektig for dem? Eller kanskje de har presset han til enda verre ting enn å blogge? Et mord gir masse medieomtale, og må da være et supert bidrag for å få fart på boksalget i påsketider? Har Esquil solgt sjela si for at Blodføre skal bli "månedens bok" i bokklubben?

Anonym sa...

Jeg var på date med Sturla, Jon, Harald og Johan i går, så jeg har alibi i fleng.

Anonym sa...

Dumt å si det anonymt, da. Det er meg, Lill, som var på date i går.

Anonym sa...

Aj, aj! Lills spaltede personlighet entret miksen?

Anonym sa...

Jeg har forresten vanntett alibi iom at jeg ikke har forlatt hjemmet på flere år, ei heller de siste dagene. Har nok heller ikke krefter nok til å gjøre jobben med å partere en kropp.

Men selfølgelig kunne jeg ha tydd til Orderud-metoden og leid inn noen mer eller mindre proffe mennesker... Får ta en omskrevet Truls: jeg kan ikke huske å ha leid inn noen for å drepe noen. Men på en annen side er ikke korttidsminnet det beste...


Sonjas butlermesse... Ved midnatt???

Med tidsforskjell og en privat concorde, så kunne Tiqui fint ha rukket både Bloggebydrap og Tango...

Anonym sa...

Jeg var hjemme og tenkte på om det er lurt å bryte seg inn en plass.

Anonym sa...

Jeg er i alle fall helt uskyldig! Selvfølgelig sov jeg på den tiden, ingen så meg, jeg hørte ingenting og har ikke noe med noe å gjøre. Kanskje Petter kunne bryte seg inn på Esquills data og finne noe?

Swazi sa...

Jeg var på post på vegne av Frelsesarmeen i Kjernen Park og ga bort næringsrik trøndersådd til slitne bloggetrøndere. Etterpå var jeg på nachspiel hos noen tvilsomme typer nederst i Manifest Antibloggrollgata. Det siste jeg husker er at noen anbefalte meg å gå tilbake til Blogspirit fordi der var alle de kule trønderrock-bloggerne. Nei, vent litt, det aller siste jeg husker var noe marerittaktig om en 7-11 på Bakklandet.

Anonym sa...

jeg kan ikke huske å ha drept noen i går, men jeg våknet opp i min egen seng neste morgen. jeg konkluderer med at jeg må ha vært beregnelig i gjerningsøyeblikket, men jeg vet altså ikke hvem som gjorde gjerningene.
jeg mener likevel å huske at jeg møtte en mistenkelig person nede i byen i går, like etter det nevnte tidspunktet. han hadde tysk aksent og sa noe om skitur og påskedisco, ganske mistenkelig spør du meg...

Sigurd sa...

Jeg lå og sov ut rusen i en container under Møkkablogg Highway.
Jeg var dessuten døv, blind, syk, svensk, følelseslamma, dum og fotballsupporter da hendelsen hendte.

Anonym sa...

beamer: Jeg hadde ikke trengt privat concorde, Tangobar ligger på Grünerløkka i Oslo. Men dermed hadde jeg ikke tidsforskjell heller, så dermed holder alibiet mitt fortsatt ;)

Vurderer forresten å arrangere milonga på Tiqui Inn med tiden, men foreløpig har jeg bare kartlagt to andre bloggere som danser tango, så det blir på laaaang sikt.

Anonym sa...

Kremt, se hvor kjapp Virrvarr var å peke på noen andre, det lukter skyldig lang vei. Og så Mr. Jackson som alibi da, den skyldige har alltid mannen eller kona som alibi, det har jeg sett på tv, så det!

Jeg mistenker forresten at det er en seriemorder løs i bloggerbyen, som dreper bloggere en etter en for så å ta over bloggen deres i form av Truls eller en elefant

Anonym sa...

tiqui: prøvde å få inn litt spektakulære effekter her, men det ble litt tammere med Grünerløkka enn Argentina, ja.

Hvor har det blitt av Truls? Har morderen tatt han også?

Anonym sa...

Mener du norsk tid her, eller amerikansk? For skikkelig skummel krim finner jo sted i Chicago og det er i samme tidssone som meg. Men jeg var tilfeldigvis ikke der i går kveld.
Men for sikkerhets skyld: Mellom 23:32 og 00:13 i går natt, norsk tid var jeg i mitt eget kjøkken og laget middag. Mistenkelig tidlig, ja, jeg vet det, men jeg glemte tilfeldigvis å spise lunsj...
Jeg hadde østers, i tilfelle noen lurer. Og de var allerede døde da jeg kjøpte dem en halvtime tidligere, så det har ikke jeg noe med, og de ble ikke kuttet opp.
Jeg observerte ingenting utenfor det normale, men jeg måtte stoppe et slagsmål mellom to av de gjenværende smurfeungene. De ville nok gjerne kuttet hverandre opp i biter men det er jo ikke dødelig for krepser, og jeg tviler på at de ville prøvd seg på bloggere. Altfor seige!
Mellom klokka 23:32 og 00:13, Central Daylight Time, sov jeg.

Tonita sa...

Hm... her er det alt for mange som instiserer på en uskyldighet uten å ha vært anklaget! Hmmm - jeg aner mange ugler i mosen.