6. april 2008

Preposisjonspult Top 9

Da HvaHunSa nylig krevde opphavsretten til ordet "underpult", fikk jeg flashbacks til barneskolen, da kompisen min proklamerte opphav til ordet "forpult". Jeg aner et mønster. Og mønsteret er preposisjon + "pult".

La oss se på hitlisten over slike ord per nu ifølge Google. Forpult er fortsatt trygt i tet, men Underpult ser ut til å ha klatret tre plasser som følge av HvaHunSa's aksjon:

Preposisjonspult Top 9


1. Forpult 4580
"Livet er så forpult bra"

2. Utpult 1570
"Nå ser den ut som en utpult russerhore"

3. Gjennompult 46
"Jeg følte meg som om jeg hadde blitt grundig gjennompult av en stikkontakt"

4. Underpult 23
"Han er nok hakket mer underpult enn han later som"

5. Innpult 14
"Det tok vel nesten 3 uker før huset vårt var innpult"

6. Bakpult 8
"SV er kjent for å ha fullstendig bakpult den norske skolen"

7. Sidepult 7
"Samme skrog kan leveres med sidepult "

8. Avpult 1 (pluss 40 russiske)
"Det er ingenting som kan få deg avpult igjen."

9. Påpult 1 (pluss 2 finske)
"Barna var lausunger som ble påpult i fra håndverkeren."


De påfølgende ordene hadde inntil nå ingen googletreff og er ord jeg tar ut patent på:

Nedpult
"Når dere er ferdig nedpult, noe som er viktig etter en hard økt, for å unngå melkesyre...."

Frapult
"Han ble frapult hus og bil"

Vedpult
"Vedpult følger to unger fra tidligere ekteskap"

samt tilpult, motpult, medpult, mellompult, ompult, og av ugrammatikalske grunner, knusepult.

Nesepult, derimot, er Jarles ord.

Alle disse var altså inntil nylig ugooglebare TM (c)

36 kommentarer:

Anonym sa...

Her har du fart litt lettvint frem, altså. Gode gamle utpult har du helt glemt.

Jeg kunne tenke meg patent på viderepult (Han ble viderepult til venninnen hennes) og forbipult (Da det egentlig var hans tur ble han fullstendig forbipult). Hva tror du?

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Esquil sa...

Jeg legger meg fullstendig flat for kritikken og har endret innlegget i henhold til dine korreksjoner.

Ser ut som om tysken min må ha blitt rusten. Jeg fant ikke noen norske preposisjonslister da jeg skulle lage innlegget, så jeg brukte de tyske reglene jeg kan fra ungdomsskolen (an auf hinter in neben über unter vor zu zwischen, durch für gegen ohne um, aus bei mit nach von zu). Burde luktet lunta da jeg for tredje gang oversatte et av ordene til 'til'.

Ellers, gratulerer med dine egne ord. Føles godt, ikke sant?

Esquil sa...

truls, godt forsøk, men

hvor er truls?
han er kata huset sitt.
hvor da?
kata stuen.

går ikke det vettu. kata var aldri en preposisjon.

Anonym sa...

Frapult hus og bil?? Genialt.

Esquil sa...

forøvrig er det min oppfatning at seigpult burde være et ord.

Esquil sa...

takk, maria :) det er dessverre et kjent fenomen i omgangskretsen.

Anonym sa...

..og den seigpulte blir ofte frapult. Det gir en halvpult følelse...

Anonym sa...

Her passer det vel å nevne en intern omskrivning i min vennekrets: nemlig "halvsugd" istedenfor "halshugd". Ikke fullt så strengt, liksom.

Anonym sa...

Gamle ord får ny betydning.
Skolepult: Mer en beskrivelse av hvor man ble pult.

Fingerpult: Håndlagd pult

Betty Boom sa...

Pultost
Upult
Forpult
Postpult
Nypult

Paal Christian sa...

Prepult - den som venter på noe godt venter ikke forgjeves...

Anonym sa...

*fnis*

Unknown sa...

Ser ut som du rakk å lese kommentaren min før jeg slettet den, Esquil...
...men fortjener ikke katapult med sine 1500000 treff å få hederlig omtale? Kata er jo like mye preposisjon som nese, knuse og seig. For alt vi vet kan kata være en preposisjon på ny-ugrisk etter deres 2.språknorm av 1933.

Forresten har ipult 324 treff, og suser inn på pallen, siden i er en preposisjon. Sæddonørens bidrag var ipult i et norgesglass...

For ikke å snakke om überpult som gir 897 treff. Riktignok drar den fordel av at google ikke ser forskjell på ü og u....

Feilstavingen rundtpult har også nok treff (30) til en hederlig plass på listen, hvis juryen tillater feilstavelser.

Anonym sa...

overpult?

Esquil sa...

oh you naughty filthy dirty people *host*

Anonym sa...

Du glemte tungpult og lettpult. Dette er ord som er i bruk. Tungpulte bruker lang tid på å få orgasme (mye jobbing). Etc.

Anonym sa...

Truls: ipult? Hmmm...

"Vårens store gadgetnyhet fra Apple er iPult, en videreføring av iPhone. Vekten er fortsatt imponerene lett, og iPult er som forgjengeren blankpolert og sort. Men det overraskende denne gangen er formen; Apple har gått bort fra sin lille flate firkant og denne gangen valgt en høyreist, rund form. Alle funksjoner, inkludert telefon og mp3 er beholdt, men i produktbeskrivelsen nevnes det flere vibreringsprogrammer som kan brukes både alene og i kombinasjon med andre funksjoner."

Unknown sa...

Blankpolert, høyreist rund form med flere vibreringsprogrammer...? Hm... høres ut som Apple vil innta et litt mer lugubert marked, ja.

Hvorfor satt den Apple-dingsen seg fast på det mest private stedet ditt? Ble den ikke riktig iPult?

:-)

Anonym sa...

:-)

...og dermed fikk begrepet telefonsex en helt ny mening...

=Anja sa...

Hei Esquil!
Trenger bare å vite om du har lest posten min "Tøff bak tastaturet"
Trenger å komme meg videre
That`s all

Mvh AohAnja

Slutt

Anonym sa...

Prefix mener du vel, når du skriver preposisjoner?

http://en.wikipedia.org/wiki/Prefix

Esquil sa...

nei, jeg mener forhåpentligvis preposisjoner når jeg skriver preposisjoner. men så opphevet jeg gramatikkbegrensningen på slutten, da jeg tok med knuse- og nesepult, for å få et påskudd til å linke til jarle. og dette har jo ført til at det kommer mye forslag som passer i den store boksen prefix+pult (som kata- og lettpult), men ikke i den mer marginale subklassen preposisjon+pult. og det er helt greit for meg.

Anonym sa...

Når det gjelder iPult, så har jeg allerede sett en penisformet mobiltelefon omtalt på flere nettsteder, så dette er ikke noen ny ide. Det verste er vel at det var ikke på første april jeg så de omtalene?

Guri sa...

No er jo snart ikkje bloggen din jobbsikker lenger!

Per Esben sa...

Fleire av fyrsteleda er ikkje preposisjonar; "bak" og "ned" er adverb, medan "side" er eit nomen.

Kata, derimot, er ein gresk preposisjon, som tyder "ned" - som i sin tur altso ikkje er ein preposisjon på norsk.

Språk er jaggu artig.

Esquil sa...

guri: was it ever?

eteren: at ned ikke er preposisjon skjønner jeg når jeg tenker meg om. det er vel nedenfor eller under man skal bruke. som jeg var inne på i kommentar to skyldes dette mer min dårlige tyskkunnskaper enn mine norskkunnskaper.

at bak kan være adverb, eller for den saks skyld et rævva substantiv, den er grei. men at bak ikke er preposisjon kjøper jeg ikke.

Esquil sa...

"dette mer min dårlige tyskkunnskaper enn mine norskkunnskaper."

nettopp. for min norsk kunskaper er sjempe god.

aus die reihe dårlige steder å plassere skrivefeil på.

Guri sa...

Kanskje ikkje. Det er vel ikkje lordx heller, forresten. For ikkje å snakka om at eg og M og MT i alle fall ikkje er jobbsikre, og me sit jo midt i landskapet, så, det er vel eigentleg ikkje så viktig.

Esquil sa...

kven er M og MT? hm. Du er commie. Snakker vi om Mao og Marchus Thrane?

Guri sa...

Me snakkar om kolegaar av meg... :)

Anonym sa...

Jeg har lagt min elsk på ordet "preposisjonspult". Det tok meg bare en uke å skjønne det. Gi meg en uke til, så har jeg funnet en sammenheng hvor jeg kan bruke det også.

Esquil sa...

Marx og Martin Tranmæl?

det varmer å høre, sonja, og hvis du må gi opp kan du jo gå ned en level og prøve med presisjonspult.

Anonym sa...

Eller enda enklere: prepult. Som blir fancyspråk for forpult. Evt. førpult. Er ikke "før" også en preposisjon? Det irriterer meg at den norske gramatikken er så lite ryddig.

Anonym sa...

Jupp. Og Martin Tranmæl er gravid!
Det visste du ikkje det :p

bbzett sa...

rangpult (vrangpult)