1. januar 2008

Hvor går grensen mellom klining og kyssing?

Hvor kort man kan ha kysset, og fortsatt kalle det klining; er lepper-møtes-tunge-inn-tunge-ut-ferdig! klining?

(Spørsmål fra Dronning Sonja Av Alt)


Israelerne har kanskje mest erfaring med spørsmålet*, de bøtelegger offentlig tungekyssing, mens vanlig kyssing er lov. Et vanlig kyss består bare av leppeberøring. Et tungekyss, eller french kiss, defineres av berøring mellom tunge og den andres tunge eller lepper.

Spørsmålet er om et kort tungekyss teller som klining. Ekspertene strides:

Røde Kors svarer benektende på dette og mener klining er at man "kysser lenge".

Zava Palmer: så lenge det er skikkelig med tunge involvert så synes jeg vi skal kalle det klining.

Klara Kloks helsesøster: Tror de fleste mener klining og tungekyss er det samme.

Både Erotikknett og ABC-nyheter skiller mellom lette tungekyss og klining.

Konklusjonen er at klining ikke er et stramt definert begrep, nordmenn legger forskjellig innhold i dette ordet. Brorparten av kildene mener et lynraskt tungekyss ikke er klining.

Jeg føler vel også at klining inneholder noe mer innsats enn en kort leppe-tunge-berøring. Går tungen inn i munnen er det fort klining, men en tungetur begrenset til leppedistriktet er også klining hvis det dreier seg om mer enn en rask berøring. Settingen spiller også inn, det er noe annet om luften dirrer av seksuell spenning enn om den ene parten 'stjeler' en tunge-leppe-berøring i noe den andre planla som et reservert leppekyss.

Definisjonsproblemet oppstår når folk skal konkurrere om hvem som har klint med flest, eller f.eks. om hvem som har klint med flest bokstaver i alfabetet, hvor "bokstaver" er forbokstavene i fornavnene til de man har klint med. (Siste noteringer: Sonja 10 bokstaver, Kristin 5, Virrvarr 20.)

Hvor grensen går mellom kyss og klining, om det handler om tid, intensitet eller distansen mellom tungespissen og den andres drøvel, virker å være et av de uoppklarte spørsmålene vår sivilisasjon sliter med.


* kilde wikipedia, men jeg har ikke funnet annen bekreftelse.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Godt nytt år, Esquil!

Anonym sa...

Klining er digg. Me want more klining!

Anonym sa...

Jeg er så glad for at noen endelig har tatt seg tid til å drøfte denne vanskelige problemstillingen. Jeg liker også at du lar meg telle med X.

Jeg antar jeg skylder deg et svar også nå, og uten at jeg egentlig har peiling, så tror jeg at jeg vil si at 3-5 ganger burde være nok, og at alt etter det kan antas gjort for egen gledes skyld, heller enn at det har noen nytteverdi.

Anonym sa...

Etter en kjapp diskusjon med gutta i stua har man nå kommet frem til at alt over 4 sekunder defineres som klining.

Esquil sa...

4 sek? hva om man går inn og herjer verre med drøvelen i 3 1/2 sek?

jeg lærte klining av en av betaltelefonene hvor konseptet er å lure unger til å bruke pappas penger på crap. stemmen sa at jeg skulle la tunga løpe på baksiden av tannrekkene. så når sjansen bød seg første gang bedrev jeg egentlig bare tannpuss med tunge der inne. jeg husker hun ga meg et overrasket blikk og fortsatte til neste fyr.

Esquil sa...

godt nytt år, rd :)

3-5, jo, ja, litt streng der kanskje? men du bor jo nesten i bibelbeltet.

Anonym sa...

Med all respekt for din intelligens, Esquil, det er jo litt teit å stille ei jente et sånt spørsmål - jeg vet jo ikke hva som er nødvendig. Og jeg sier jo heller ikke at man ikke kan mer enn 5 ganger, bare at da bør man kalle det for hva det er. Tror jeg.

Anonym sa...

Klining er når man får mer enn "ett" kyss, synes jeg. Trekke seg litt tilbake, så på'n igjen.

Nå skal jeg kline med mannen min :D

Godt nyttår, Eskil! Hva er nyttårsforsettene dine?

Esquil sa...

jojo, sonja, men det var altså denne viktige grensesettingsdebatten jeg assosierte med problemstillingen du selv reiste, og det føler jeg var en riktig og naturlig assosiasjon. at det er vanskeligere for deg å svare fordi du tilfeldigvis er dame kan jeg ikke ta hensyn til, det ville jo vært et stygt brudd på likestillingsidealene. vi vil jo ikke ha kjeft av feministene, vil vi? :)

goda nya året, virr :)
hm, nyttårsforsetter ... prøve å være snillere mot verden enn verden er mot meg?

og så vil jeg leve et mer variert år enn jeg har hatt til nå dette årtusenet.

Anonym sa...

Hoi, nå fikk jeg klining på hjernen :-D
*går for å kline*

Godt nytt år!

Anonym sa...

Eg og fekk klining på hjernen no. Men eg har jo ingen å klina med. Konklusjon: du må ikkje skriva om klining, eg kan få dumme ideer om at eg treng ein mann igjen :)