2. januar 2008

Vegetarmat i Trondheim I


Dette er bloggens nye matspalte, jeg tester ut vegetarmulighetene i byen. Og siden døgnrytmen min er fucked var det i dag bare døgnåpne bensinstasjoner som var aktuelle. Valget falt på S h e l l T i l l e r, min barndoms bensinstasjon.

Bensinstasjonen ligger uidyllisk til mellom firefeltsveiene Østre Rosten og E6, i omgivelser preget av lagerbygninger, skitten snø og grått asfaltstøv. Menyen forteller historien om bestialske dyredrap, det er bare kjøttmat på varmrettmenyen. Vi lander på en "Fresh salat m/pasta og kylling" som det minst kjøttbaserte, og en smoothie som drikke.

Salaten nytes i bilen, og begge er iskalde. Pastaen er dvask, salaten er dvask, vegetarretten min har kjøtt og kjøttet er ekkelt. Jeg har kratere inne i munnen som maten faller ned i og legger seg rundt de åpne nervene, og siden temperaturen er så lav og restauranten mangler tannpirkere blir det ville tilstander i kjeven og mye smerte og lidelse.

Smoothien er mitt livs første. Jeg trodde konseptet med drikke var at det skal slukke tøsten, men den seige guffen er omtrent like bra som sirup på tørsteslukking. Smoothien går fort tom, jeg legger den fra meg på passasjersetet i bilen, hvor den våkner til live og ejakulerer ned i setet. Nå lukter setet i mammas bil bringebærsmoothie, og jeg håper bare lukten har bedre fremtidsprognoser enn melk.

Alt i alt en gjennomført råtten kulinarisk opplevelse.

Terningkast: 1

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nettet får aldri mange nok matblogger, spør du meg. Dette er en serie jeg gjerne ser oppfølgere på.

Anonym sa...

Må nesten bare si meg enig med iversen her :)

Anonym sa...

Moral: Spis kjøtt.

Jarle Petterson sa...

En riktig gomorrah og et fortreffelig Nytt År til deg, Eskil.

Du, jeg er ikke mye kar om å finne e-postadressen din inni her, men skulle så gjerne ha vekslet noen ord. Sender du en forholdsvis innholdsløs e-post til jarle.petterson[at]inorden.org?

Esquil sa...

takk, ivers og emelie

thomas, det var det jeg gjorde. kjenner jeg utvalgene rett her i strøket, kommer det til å bli mye kjøttspising i vegertarspalten.

jarle: den er god.

Anonym sa...

Usj! Jeg anbefaler kjøtt og en bedre døgnrytme, eller noe. Jeg har verken døgnrytme eller matlyst for tiden.

Esquil sa...

ana, tut mir leid. melatonin hjelper på døgnrytmen. men jeg foretrekker å klare meg uten dop.

Lærer'n sa...

Nå er det riktignok lenge siden jeg var i Trondheim, og fikk nyte den berømte, meget omtalte "Tillergrillens - byens beste burger".

Så, om du er Trønderfødt, hvorfor i herrens navn bestilte du da salat - med kjøtt? Eller er burgerne på nevnte grill ikke lenger det de engang var?

Østlending (ikke vegetarianer, men setter pris på velsmakende grøntfor)

PS. Du skriver glitrende!

Esquil sa...

takk, lærer :)

forklaringen er mye at jeg var der så sent på kvelden at grillen var stengt, men bensinstasjonen fortsatt åpen.

biinntekten min som unge var å krype under plattingen foran tillergrillen og plukke opp tierne som kundene hadde mistet. så jeg kjenner stedet, men jeg visste ikke at burgerne hadde godt rykte. når du har sagt dette er det klart jeg må teste burgeren til tillergrillen.

ryktet jeg kjenner er at byens beste burger er, (ifølge adressa og div. folk jeg kjenner), sesamburgeren, som fås i en sjappe på utsiden av studentersamfundet.