1. januar 2008

Går Vibeke Skofterud fortere på ski i fylla?

Vibeke Skofterud tok ansvar for en flaske vin kvelden før hun gikk først over målstreken i Davos. Skofterud er til vanlig ikke kjent for å ta seg først over målstreker, hun har aldri vunnet individuelt verdenscuprenn. Hadde hun fordel av alkoholen?
  • I min karriere som orienteringsløper merket jeg meg at de fleste ble reduserte i bakrus, men spesielt en av konkurrentene mine virket å ha fordel av å gå på fylla før løpene. I starten hadde han også fordelen av at vi undervurderte ham når han kom omtrent rett fra fest til løpet, men etter en del forsmedelige nederlag ante jeg mønsteret.

  • På idrettslinja jeg gikk på videregående, fortalte legenden at en tidligere elev hadde vært skikkelig bakfull da han vant sin eneste NM-tittel, på selveste 5-mila i langrenn.

  • Jeg fikk oppleve effekten en gang, med tung bakrus på et viktig løp i russetiden. Jeg merket tidlig at hjernen var en nedruset suppe og at jeg ikke kom til å finne en eneste post, så jeg la meg i rygg på norgesmesteren. (Slik henging er regnet som juks i o-løp, men jeg var et umoralsk svin i den tiden.) Jeg var som bedøvd og kjente ikke smerten, så jeg sjanglet med til min beste norgescupplassering den sesongen. Etter løpet ble jeg indisponert, og måtte bare ligge på trynet resten av kvelden mens de andre fortsatte russefeiringen. Helt sikkert ikke sunt.

Min konklusjon er dessverre at alkohol i enkelttilfeller kan ha kortsiktig positiv effekt på utholdenhetsprestasjoner.

Men jeg vil ikke anbefale dopet til noen. Alle idrettsutøvere jeg kjente både før og etter de la til seg vanen med alkoholfesting, hadde langsiktig negativ utvikling på karrieren etter at de begynte å drikke. Miljøene hvor avhold stod sterkt, nådde lengst som seniorer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har også hatt min beste prestasjon på håndballbanen i bakrus. Tror greia var at jeg ikke kjente at jeg blei sliten, ellers var jeg jo sliten stort sett fra jeg tok på meg drakta....

Unknown sa...

Nå har jo jeg som kjent ikke eksperimentert med dette, men jeg har flere kamerater som har oppnådd "fyll fart" i løypa dagen derpå. Alkohol står vel også på dopinglisten i flere idretter, om jeg ikke husker feil. Det kan jo ha noe å gjøre med å slippe hemninger. Så du skal ikke se bort fra at det kan ha en slags positiv effekt. Men samtidig er det fryktelig mange som har blitt gode uten å være i bakrus også.

At Vibeke Skofterud drakk en flaske vin vil jeg vel egentlig ikke kalle fyll. Det høres i grunnen helt normalt ut, spør du meg. Akkurat som mange ikke-toppidrettsutøvere gjør. En mellomeuropeer ville kalle det drikke til kveldsmaten.

Med mindre Vibeke danset naken på bordet og spydde på servitørene ser jeg ikke noe stort problem i om hun gjorde noe så uskyldig som å drikke en flaske vin. Vin drikkes jo av sikkert 95% av alle nordmenn.

Det er en individuell idrett, og da må hun få lov til å gjøre det hun selv mener er best for seg. Det ville antakelig gitt mye større negativt utslag på prestasjonsevnen om hun hadde valgt å spise biff til frokost, men det ville neppe vært like kontroversielt.

Skihoppere som tar seg en styrketår på toppen av overrennet, derimot, det burde være større gjenstand for diskusjon.

Anonym sa...

Truls: Det å peise inn ei flaske vin er _ikke_ å drikke til kveldsmaten. Folk sørover i Europa drikker _ikke_ rutinemessig ei flaske vin. Da jeg bodde i studentkollektiv i tyskland lå nivået selv hos de som drakk medium+ på ca 1/3 vinflaske i uka. Dette kom i tillegg til et par halvlitere på lørdag, men det var svært sjelden mer enn det.

Esquil sa...

tine, har du spilt håndball? kult. ville nesten trodd at den idretten var for teknisk til at bakfylltrikset hjalp der, ut ifra hvor o-teknisk finslepen jeg selv følte meg.

truls, knut, hun delte flasken med en venninne. på den annen side ville hun vel ikke fortalt oss det om hun drakk noe mer enn det den kvelden.

enig i at skofterud må få slippe tyn for sånt. (på den annen side har jeg selv reagert på at en kar på stafettlaget mitt prioriterte bytur natten før NM-stafett. Men det gjør jeg ikke igjen, siden han løp bra og jeg dreit meg kapitalt ut.)

det er nok omtrent bare journalistene som reagerer på sånt, og de bryr seg vel mest om utøvernes alkoholforbruk for å få en sak, ikke fordi de syns det er så ille.

Unknown sa...

Hei, Knut, der er du jo :)

"Drikke til kveldsmaten" var nok litt sleivete sagt av meg. Jeg har overhodet ikke greie på alkohol, men jeg har ihvertfall fått med meg at folk flest kan dra på restaurant og tømme en flaske vin uten å kalle det fyll av den grunn. Det er jo et poeng det esquil sier også, at hun delte flasken med en venninne.

Nå er det vel også sånn at Kristin Størmer Steira er vinkjenner og har vin som hobby. Det har i mange sammenhenger blitt trukket frem som noe positivt.