29. desember 2008

Atomer, mat og helter (Esquil svarer, del 5)

Hva er mellom atomene?

spørsmål fra Sonja DaDam

Mellom atomene er partikler og bølger som suser rundt i påvente av å krashe med andre partikler. Heriblant fotoner.

Fotonene har med seg lys, varme, radio, mobiltelefon og trådløst nettverk. De fotonene som ikke krasher med andre ting når f.eks. frem til mobilen din og forteller deg om den siste SMS'en. Men man kan også utnytte at fotoner krasher med atomer, det gjør man i en mikrobølgeovn, hvor krashingen øker temperaturen.

Fotonene bærer også med seg de elektromagnetiske kreftene som forteller atomene at de må holde sammen, så vi blir du og jeg og ikke bare pulver.

Fotonene opptrer også som gammastråling og formidler radioaktivitet. To andre partikler formidler også radioaktivitet, og fins da mellom atomene, det er alfa og betastråling. Alfa er heliumkjerner, beta er elektroner. Gammastrålingen/fotonene er suverent minst, kan altså bevege seg gjennom tykkere vegger, og er derfor farligst.

I partikkelakseleratorer lager man en hel del andre småtterier, kvarker, leptoner, positroner, gluoner, tau, etc. Dette er ofte sjenerte partikler som helst holder til inni atomkjernene, eller knapt i det hele tatt, men fins mellom atomer når gutta i CERN leker med dem. Hvorvidt bosoner som formidler kjernekrefter, kan gå seg vill og naturlig finnes mellom atomer, er jeg usikker på.

Det må finnes mer mellom atomene enn vi vet om akkurat nå. Noe må gå til atomene i Bjørn Einar Romøren og fortelle dem i hvilken retning planeten jorden ligger, så Romørens kropp vet i hvilken retning den skal falle når den forlater hoppkanten. Vitenskapen har kalt denne tyngdekraft-partikkelen gravitonet, men ingen har observert den. Det samme gjelder partikkelen som formidler kreftene til Snåsamannen.

I det minste vet vi hvor mye mer som fins mellom himmel og jord enn det vi ser, siden det store universet er ti ganger tyngre enn det vi kan forklare.


Hva spiser du oftest til middag?


spørsmål fra Iversen

En tre på topp over det jeg lager selv sånn i det siste vil være

- Spaghetti
Har etter forslag fra Guri prøvd å kutte ut den ferdige sausen fra Dolmio, og lage min egen, men inntil videre eier Dolmio meg.

- Enchiladas
En ny hit som jeg eksperimenterer med, lurer for tiden på om jeg skal legge meg på en konservativ ostelinje for bedre å fremheve de øvige smakene.

- Rødspette
Lazy-ass middag hvor jeg lemper frossen rødspette og frosne grønnsaker (vilt-blanding) i stekeovnen. Godt og lite arbeid, men kanskje ikke noe å skryte av i bloggen.

Når jeg kjøper mat ute har jeg lagt meg til en tendens til å ete linseraguen til Zenzi. Mettende, kjapt, ikke for dyrt og fritt for dyrelik.

Kor e alle heltar hen?

spørsmål fra Dnort og Jan Eggum.

Heltedefinisjonen er at man ofrer seg for noe som er større enn seg selv. I vår tidsalder og verdensdel, hvor egoisme har blitt politisk korrekt og de store sakene mangler, ser man sjelden noen gjøre dette, derav spørsmålsstillingen. Så heltene våre ligger i stor grad begravd.

I mangel på ekte helter har vi redefinert ordet. På helter.no regnes Mira Craig som den største helten. Hun er i Oslo. Men har hun ofret seg for noe større? I think not.

Aung San Suu Kyi ofrer seg. Mange navnløse mennesker er politiske fanger, eller blir drept for ordene de sier, i Burma og andre vanstyrte land. Så svaret mitt blir at vår tids levende helter i stor grad sitter fengslet i den tredje verden. Og noen har kommet ut igjen, for eksempel Nelson Mandela.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Kult. Takk. Jeg har lagt litt min elsk på de partikkelene som er så sjenerte at de neste ikke tør eksistere.

Tar du oppfølglingsspørsmål? Hvordan veier man universet?

Jeg kjenner at det rykker i standupnerven min her "how f**king big would those scales have to be?". Standupnerven min snakker av en eller annen grunn (dårlig) engelsk.

Esquil sa...

diskret matematikk ble jo oppfunnet mye for at man skulle kunne regne på sjenerte partikler. nei. nå juger jeg.

du må slippe til standupnerven din. si fra når du har show, jeg kommer.

Anonym sa...

Jeg lot djevelen gjøre det for meg, jeg. (jeg skjønner ikke hvordan trackpingpongback virker i blogspot!)