26. desember 2008

Mytji lys og mytji varme

Så til den tradisjonelle juleposten. På den andre siden av gata står husene på rad med utendørs julebelysning. Noen er glorete, noen er estetiske.
Jeg tenker, hvis varmen fra lys innendørs bidrar til oppvarmingen, og hvis varmen fra lys utendørs går til kråkene, så koster utendørs lys mer strøm enn innendørs.

Og hvis det er sant at den ekstra strømmen vår lages av kullkraft fra utlandet, koster det ekstra co2-utslipp ...

... og hvis det er sant at USA må holde en viss kontroll i Asia fordi Vesten har for lite energi til å klare seg selv ...

... og at det er derfor en del ganske dårlige folk er veldig sure på oss ...

... og at de en dag kan få tak i våpen som gjør julebelysning unødvendig fordi alt lyser av seg selv ...

... så tenker jeg, selv om jeg ikke tror vi ender som atomavfall, så fins det sammenhenger i verden, og jeg tror det er på tide å redusere på energibruken.
Folk må ha lov å pynte til jul. Det jeg prøver å si er at jeg synes dette er den peneste julebelysningen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Norge er (eller var ihvertfall for noen år siden) det landet i verden som bruker mest strøm per innbygger. Bare om vi sluttet å varme opp med panelovner (men istedet brukte bioenergi (fra tre) og vamepumper ville det gjort en enorm forskjell.

Anonym sa...

Jeg minnes, det hender jeg ikke minnes i det hele tatt, men jeg minnes at denne måten å skrive på, for det er jo det skrevne ord vi her snakker om og ikke omvendt, at denne utstrakte bruken av innskutte bisetninger, her må man gjerne, om man vil, forveksle med ordet bisette, er gjort verdenskjent, i Norge vel og merke, av en viss Odd Børretsen.

Rigmor sa...

Den fineste julepyntede puben i London er pyntet i med gran og røde sløyfer. Og gran kan kanskje også hjelpe å holde varmen litt.

Anonym sa...

Eller men kan varme seg på Åges mytji lys å mytji varme, (tru å håp d kan du få me)

Esquil sa...

tor: sant, det går sjukt mye strøm her. alt for store hus alt for langt nord.

men bioenergi kan ha sine ulemper også. varmepumper er kult, og jeg er litt vannkraftpatriot.

hehe dnort, om det er odd børretzen inspirasjonen kommer i fra, og det skal man ikke se bort fra, ikke at jeg noen gang har kjent børretzen, men inspirasjon kjenner jo ingen stengsel eller hindringer, og om det er han den kommer fra, kan jeg nok leve med det.

rigmor, det høres mer fremtidsrettet ut ja. kjøper du en heineken til meg i baren?

trude, mener du å brenne singelen?

Anonym sa...

He he Nei så absolutt ikke kan ikke brenne gamle slagere, inngenting er som kroppsvarme, finne noen å danse med den til f.eks.