8. desember 2008

Sosialismens død II

Kommentar til denne videoen.

Også jeg ble skuffet da Halvorsen anbefalte oss å løse finanskrisen med å bruke mer penger. Staten kan godt drive motkonjunkturpolitikk, bygge flere veier og for min del gjerne lyntog Oslo-Trondheim. Staten har råd.

Men Bruk Mer Penger er det som fikk oss inn i krisen. Bruk Mer Penger var rådet Bush ga amerikanerne etter 11.september 2001, og det at amerikanerne brukte penger de ikke hadde gjorde sitt for å implodere den amerikanske økononomien. Bruk Mer Penger i krisetid er som å pisse i buksa når du står ute i sprengkulda og fryser, det varmer med det samme, så fryser alt til is og du får det enda verre. Bruk Mer Penger var en av de mange grunnene jeg hadde til å mislike Bush. Det gjør vondt å høre Halvorsen si det samme.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vil bare si at jeg ønsker meg lyntog Oslo-Trondheim til jul....

Anonym sa...

Rett etter at kapitalismen har spilt en rungende falitt fallera, skal du altså ta livet av sosialismen.
Nå er jo sosialismen steindød og har vært det i mange år. Vi hadde ikke gått på kapitalkrise etter kapitalkrise og levd så til de grader på gullkalvmelkernes nåde, hadde det ikke vært for egen grådighet og likegyldighet for andres bunnløse nød.
Ideen om sosialisme er i det minste et utgangspunkt for å legge omtanke for annet enn egoet inn i politikken.
Og nevn ikke Sovjet og Kina om du svarer. Der var/er det diktatur og undertrykking og ikke sosialisme som ødela.
I

Esquil sa...

trenger ikke det, jeg kan lett skrive under på dette: Ideen om sosialisme er i det minste et utgangspunkt for å legge omtanke for annet enn egoet inn i politikken.

sosialistiske prosjekter har vist seg i varierende grad vellykket i møte med menneskenaturen. men jeg mener ikke sosialismen er død, jeg var vel bare akutt skuffet.

Anonym sa...

Godt å høre.
Da tenker jeg vi to starter revolusjonen sånn at vi kan sitte på toppen når utbyttet fordeles.
Deal?