31. oktober 2007

Boligkrise på gang

Det er tid for Esquil Banks årlige finansanalyse. Landets fremste økonomer sitter vaglet opp langs veggene som forventningsfulle skoleunger. Esquil kommer inn i rommet og ser i krystallkulen sin. Han ser frimerker påtrykt femti millioner kroner, han ser mennesker som trenger trillebår for å få med seg alle pengene til butikken, han ser tyver som tømmer ut pengene og stikker av med trillebåren, han ser ildsprutende drager og elver som flyter av blod.

Og han taler:

"Jeg unner ingen å kjøpe hus nå. De husene som selges akkurat nå blir de dyreste på mange år.

Her om dagen trodde jeg at lokalavisen hadde fått et nytt bilag. Det lå en tjukk åttisekssiders blekke på stuebordet til mine foreldre. Det viste seg at det var det vanlige boligannonsebilaget, som ellers pleier å se ut som et flak.

Det hoper seg opp med usolgte boliger, blant annet som følge av en idiotisk konstruert formuesskatt. Effekten det vil få på prisene har vi knapt sett ennå.

BørgeKing har rapportert fra boligkrakket i Portugal før, nå melder han om panikksalg av leiligheter. Det vil skje her i landet også.

Boligprisene vil stupe. Dette fører igjen til en rekke personlige konkurser blant de som kom inn rett før markedet stupte. Folk vil ikke greie å betale bankene tilbake, bankene vil gå bankerott. Bare inkassoselskapene vil gå bra, bare gribbene blir fete."

Talen er over. Økonomene ser lettet på hverandre, de hadde vært så redde. Men nå var stemningen en annen, noen tørker en gledeståre, økonomene danser ut av banken og ut i gatene hånd i hånd. For Esquil har spådd krakk i boligmarkedet i mange år og tatt feil hver gang, ingen finansanalytikere tar rett så ofte som Esquil tar feil, derfor er en negativ analyse fra Esquil det beste tegnet for norsk økonomi.

Og på banktrappen står Esquil og hytter med neven etter økonomene mens han roper "Det er jeg som har rett og markedet som har tatt feil! Folk våkner nå! Hører dere!"

22 kommentarer:

Unknown sa...

Vi er ihvertfall to med samme oppfatning om at et krakk snart vil kunne komme...

Situasjonen er ikke s� ulik boligsituasjonen p� starten av 90-tallet. Bankene gir folk veldig romslige l�n med minimal sikkerhet. Ved bare sm� svingninger i renten vil mange f� store problemer med � betjene l�nene. Folk vil slite, og bankene vil slite.

Jeg tror ikke formueskatten skal ta skylden for et krakk. Formueskatten er dum, men har v�rt s�nn lenge, i b�de med- og motgangstider. Det er andre faktorer som veier mer. Jeg mener f�lgende er vesentlige faktorer:

1 - Folk (og banker) har en merkelig tendens til � tro at n�r noe har beveget seg i en retning over lengre tid, s� vil det fortsette � bevege seg i den retningen. Dette f�rer til at man tror at prisene vil fortsette inn i himmelen. Dette i seg selv er prisdrivende, og �rsak til mange bobler b�de i boligmarkedet og andre steder. Forventningen om prisstigning er en selvoppfyllende profeti helt frem til det punktet hvor folk v�kner opp. I �r har det g�tt helt vanlige leiligheter i Oslo for 100.000 per kvadratmeter, og da b�r det ikke v�re lenge f�r folk begynner � v�kne... Og n�r prisene begynner � falle, tror folk at de skal fortsette � falle. Og s� faller de langt mer enn forholdene burde tilsi. Rart det der.

2 - Folk har en merkelig tendens til � "bruke" opp alle pengene sine. De har en "forn�yd"-terskel p� forbruket sitt. Gir du dem �n million mer, s� sylter de millionen ned i boligen og har akkurat like lite � rutte med som f�r. Dvs. de ser etter en bolig som koster n�yaktig det samme som maxgrensen for hva de kan f� l�ne hos banken. Er de p� utkikk etter en treroms er det indirekte banken som jekker opp prisen p� treromsleiligheter ved � v�re mer slepphendt i l�ngivningen. Jeg tror bankene vet dette, vet at de er litt ute og kj�rer, og vet at hvis de blir strengere, raser prisene, og at nettopp bankene f�r problemer p� grunn av raset p� de boligene som det allerede er l�nesikkerhet i. Derfor fortsetter de spiralen "bare litt til" i h�p om at ting skal roe seg av seg selv.

Det artigste jeg h�rer er n�r folk argumenterer med at prisene er s� mye h�yere i London og andre steder. Det var akkurat de samme argumentene man h�rte om aksjer p� slutten av 90-tallet. "30 milliarder er ikke mye for et tomt selskap, for i USA er det mange selskap uten omsetning som er priset langt, langt h�yere"

Det er sikkert mange her inne som er aktuelle som boligkj�pere. Til dere er det bare � si: V�r forsiktig. Regn ut hva avdragene p� l�net blir med 10-12% rente. Kan du ikke betjene l�net med denne renten, b�r du tenke deg om to ganger f�r du tar opp l�n. N� vil ikke renten n�dvendigvis komme s� h�yt, men det er risikoperverst � basere seg fullt og helt p� at renten ikke vil stige.

Anonym sa...

Kjøp billig, selg dyrt. Hvor vrient er det å forstå?
De siste årene med skyhøye boligpriser har folk regelrett stått i kø for å kjøpe større og dyrere hus, eller flere hus, for det er jo en finfin investering akkurat nå!

Jaja, her borte blir kanskje hus en finfin investering om ikke så lenge. Prisene er da iallefall på vei nedover i full fart men det er ikke mange kjøpere for de har allerede så store lån på hus som ikke er verdt så mye som lånene så de kan ikke få mer kreditt.
Så trist, da!

Esquil sa...

truls, formuesskatten har som du sier vært sånn i både med- og motgangstider, men merk at den har en betydelig selvforsterkende idioti i medgangstider, siden differanse ligningsverdi og reell verdi er størst da.

Fornuftige innlegg fra dere begge :) og mye mer fornuftig enn det man leser i avisene når eksperter på boligmarkedet skal uttale seg og journalisten dermed stikker en mikrofon borti en dude som har alt å tjene på at prisene fortsetter oppoppopp.

Frøken Makeløs sa...

Haha, vittig vittig. Jeg tør ikke spå noe som helst om boligmarkedet men er sjeleglad at jeg kjøpte leilighet for tre og et halvt år siden og ikke fulgte den flyktige tanken om å vente på boligkrakket (som da måtte være rett rundt hjørnet..?)

Esquil sa...

jeg kjøpte for ni år siden i kald svart angst for boligkrakket som da måtte være rett rundt hjørnet.

Frøken Makeløs sa...

Og likevel fortsetter du å spå det år etter år? Hva kaller man sånt... utrettelig påståelighet? :-)

Esquil sa...

aldri hvilende idioti.

Anonym sa...

Tidenes boligkrakk er rett rundt hjørnet, mister! PS. Jeg kjøpte bolig for fire minutter siden, jeg. Kødder ikke.

Esquil sa...

Kondolerer. Håper at du har solgt en også, slik at det går opp i opp?

Anonym sa...

Vil bare nevne at det er fremdeles mange her borte som ikke tror det er noe boligkrakk på gang. De har mange utrolig fine forklaringer på hvorfor prisene har gått ned så mye og hvorfor så få kjøper bolig nå sammenlignet med bare et år siden.

Bare vent, snart selger hus som hakka møkk igjen!

Esquil sa...

ah. jeg har lurt lenge på hva ekspertene fra meglerbransjen kommer til å si når pila dundrer nedover. Fornektelse er kanskje logisk trekk, ja. Litt som med frP og klimaet.

Anonym sa...

Meglerne kan selvsagt ikke innrømme at krakket er realitet. For da kommer jo folk til å vente enda mer med å kjøpe.
Sånn som meg, som skal vente til meglerne har like gode tilbud som aksjemeglerne hadde utpå høsten i 2001.

Esquil sa...

du mener sånn fra midten av september og utover? jo den melket jeg også. så slo det meg hva jeg drev og tjente penger på, og dermed sluttet jeg med aksjespekulasjon. det var omtrent da jeg var på mitt mest moralske. men penger har virkelig ikke hjerte.

Unknown sa...

Det som er spesielt med sånne bobler, er at prisene skal være hinsides all fornuft, og så går prisene enda litt opp før krakket kommer.

Derfor vet vi ikke om stigningen fortsetter i to eller fire år til, selv om vi allerede nå ser tegn til at prisene er ufornuftig høye.

Et morsomt eksempel på hvor syke tilstandene kan bli før det sprekker, er det store tulipankrakket i Nederland i 1637. Det regnes av mange som historiens første finanskrakk. På det verste var det en bryggerieier som byttet bort hele bryggeriet sitt mot tre tulipanløk. Markedsprisen for tulipanløk lå høyere enn boligprisene.

Det hadde vært noe, det... Enebolig på Frogner? OK, bla opp med 5-6 tulipanløk, så er den din :)

Anonym sa...

Jeg selger ikke noe, men er ikke veldig bekymret. Prisen på leiligheten er veldig lav og Drammen er litt i utakt med resten av landet for tiden når det gjelder boligpriser og prognoser for tilflytting (det skjer mye her for tiden). Jeg skal bo her langsiktig, så jeg tror risikoen her er svært liten. Problemene kan komme dersom renta blir 10-12 prosent, men jeg tror selv det skal gå for en periode.

Anonym sa...

Nåja, i anstendighetens navn ventet jeg til slutten av september, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å ha tjent på at folk fikk panikk.
Nå tok jo eksen seg av profitten så jeg kan ikke si jeg ble rik av det, men det var jo hyggelig å finne noe nyttig på billigsalg for en gangs skyld.

Og hvis man kan få enebolig på Frogner for 5-6 tulipanløker, la meg vite hvem megleren er. Jeg har et helt dusin og ingen hage!

Anonym sa...

Ja! Hus for blomsterfrø!!! (eier ikke en dritt)!!! Hurra!
bm

Esquil sa...

godt exempel truls :)

lykke til, swazi. håper markedet ikke går så galt som jeg tror. uansett, hvis du ikke må selge så har det ikke så mye å si at prisene klatrer ned i en dal en stund.

marina, jeg mente ikke å påtvinge deg dårlig samvete, det var uklart formulert av meg.

greia var at jeg var kommet inn i daytrader-tankegangen, hvor man vurderer hver nyhet etter hva den har å si for aksjekursene. Så da flyene traff tvillingtårnene hadde jeg også en normal menneskelig reaksjon, men oppi det hele tenkte jeg at "dette skjer der de som påvirker aksjekursene mest holder til, de kommer til å overvurdere betydningen av dette," og så fikk jeg dollartegn i øynene mens folk hoppet fra brennende skyskrapere, og når jeg tenkte tilbake innså jeg at en sånn fyr ønsket jeg ikke å fortsette å være.

bm, still tidsmaskinen på 370 år tilbake.

Anonym sa...

Nei, å tenke på profitt når uskyldige mennesker mister livet på grunn av stygge forbrytelser blir litt for mye. Akkurat som alle dem som begynte å kjøpe opp aksjer i våpenindustrien like etterpå fordi det var klart at det ble krig. Fra et økonomisk standpunkt var det jo fornuftig, men fra et etisk standpunkt er det ikke så bra.
Må bare nevne at det var ikke aksjer i Lockheed Martin og Halliburton jeg kjøpte. De var visst unntatt billigsalget.

Anonym sa...

Har sagt det det samme i flere år. Helt siden jeg tegnet under på kontrakt om fast rente i 10 år. Etter ca. 3 år er nå renta kommet over det jeg avtalte opprinnelig.
Så da håper (og tror) jo jeg at jeg (og Esquil) har rett. Det går til h..vete med expressofart for alle andre som ikke er like klarsynte.

Admiral_Gullars sa...

Nedturen i økonomien kommer.
Sikkert som at vinter kommer etter vår.
Likevel, selv om alle vet det er sant, er man idiot når man sier det.

Jeg er en idiot ;-D

Esquil sa...

neida, det er du ikke.

"intet tre vokser inn i himmelen" viser seg gang opå gang å stemme, og gang på gang å bli glemt.