21. desember 2007

En tiger på tanken.

Det er mye jeg ikke vet om bil. Det innrømmer jeg. En bil er en bruksting, og jeg forventer at den er problemfri. At det bare er å vri om tenningen, og at alt annet ordner seg uten vedlikehold.

Da jeg som 18-åring skulle reise til Trondheim for å studere, fikk jeg låne bil hjemmefra, og faren min sa til meg før jeg dro: ”Det er litt lite olje på tanken.”. Og så fikk jeg en 5-liters dunk med olje.

Jeg tenkte ikke mer over det. Olje kan da ikke være så farlig, så lenge den har nok bensin, tenkte jeg.

Midt i Østerdalen stoppet bilen. Motoren døde ut, og det var ingen tenning lenger. Jeg husket hva faren min hadde sagt da jeg dro hjemmefra, og resonnerte meg frem til at det nok var tomt for olje.

Akkurat som jeg tenkte. Da jeg åpnet panseret så jeg at oljetanken var tom. Helt fullstendig tom. Det var ikke så mye som en dråpe olje igjen. Jeg hentet frem oljedunken, og fylte på. Ikke bare til det anbefalte nivået. Jeg fylte til max-merket, forbi max-merket, og helt opp til det ble helt fullt, og jeg måtte presse på lokket mens det rant ut litt olje på sidene.

Voilá ... Bilen startet. Jeg kunne kjøre ubesværet videre, og var ikke så rent lite stolt over å ha så god bilkunnskap.

Et par år senere, ble det plutselig ganske varmt i motoren. Den nålen som viser hvor varm motoren er, nærmet seg det røde litt etter litt. Og til slutt, en gang jeg skulle kjøre fra Elverum til Oslo, spratt pilen helt opp til max, forbi max, og helt frem til det var fysiske stengsler for hvor langt pilen kunne gå. Samtidig oset det en merkelig svart røyk fra panseret mitt.

Jeg stanset bilen. Med tenningen av, spratt pilen tilbake til null. Jeg prøvde å vri om tenningen igjen. Pilen spratt til den absolutte toppen på under ett sekund. Det hadde nok en sammenheng med at det brant under panseret mitt.

Jeg åpnet så panseret. Det viste seg at en plastslange der var brent hull i og smeltet i stykker. Plastslangen som gikk fra oljebeholderen til motoren. Trodde jeg.

Vel… En kamerat var passasjer på akkurat den turen. Han kunne fortelle meg at dette var slangen mellom kjølevæsken og radiatoren. Ganske raskt fant vi ut at jeg hadde fylt olje i kjølevæskebeholderen den gang jeg hadde stoppet i Østerdalen et par år tidligere.

Løsningsorientert som jeg er, fant jeg frem sportstapen. Jeg er ikke noe tess til å mekke biler, men jeg er en racer med sportstape. Så jeg reparerte slangen med en masse sportstape – nærmest lappet sammen det som var i stykker under panseret. I tillegg så jeg et hus hvor jeg ringte på og ba om å få fylt en flaske med vann. Vann som jeg senere brukte til å fylle på radiatoren. Jeg hadde nå lært hvor radiatoren lå.

Bilen startet igjen, og klarte å kjøre den hele kilometeren det var igjen frem til Myklegard – hvor det igjen begynte å ryke stygt, og jeg akkurat klarte å trille inn på en bensinstasjon. Der fikk jeg forklart at motoren hadde gått varm, og at jeg nok trengte en ny slange i tillegg til å bytte ut kjølevæsken.

Mannen på bensinstasjonen kommenterte at radiatoren var full av oljeklumper… og jeg svarte klokt noe sånt som at ”oj… det var rart.”

Alle kan gjøre feil, og det viktigste er at man lærer av sine feil.

Neste gang jeg fylte olje, hadde jeg lært at kjølevæskebeholderen ikke var det rette stedet å helle olje. Så jeg fylte naturligvis olje på den andre beholderen i stedet. ... og hva kan jeg si? Det er jammen ikke mye sprut i vindusspylerne når de er fulle av olje.

Nok om det.

Nå har jeg faktisk funnet ut hvor man fyller på olje. Nå har jeg blitt eldre, og er en erfaren bileier. Erfaren nok til å kunne oppdage feil selv. På bensinstasjoner, for eksempel, kan jeg nå briljere med å kunne nesten like mye om bil som pølseselgerne bak disken. Kanskje... Dette illustreres best med følgende historie:

For bare to måneder siden var jeg på vei hjemover fra et familietreff, og stoppet på Slependen for å fylle bensin. Bensin har jeg fylt mange ganger, så der er jeg på trygg grunn.

Det skulle vise seg at bensinpumpene var for store for bensinhullet i bilen min. Husk dette… Hydro Texaco på Slependen har overdimensjonerte bensinpumper. Pistolen kommer ikke ordentlig ned i bensintanken, og dermed stopper den opp etter under ett sekund med tanking. Det er sikkerhetsmekanismer på slike pumper, og det blir bare fryktelig feil med slike mekanismer når pistolen er feildimensjonert.

Dette var selvsagt kjedelig, siden tanken var tom, og jeg virkelig trengte bensin.

Heldigvis er jeg en dreven problemløser, så jeg fant raskt en løsning på dette delikate problemet. Ved å løfte pistolen litt opp, kunne jeg fylle på 1-2 desiliter over det hullet pistolen skulle ha passet i, og så vente mens det rant sakte ned. Så kunne jeg gjøre det samme igjen, og de små desiliterne rant sakte, men sikkert på plass.

Jeg er en tålmodig sjel, så de 15-20 minuttene det tok å fylle på rundt fem liter bensin plaget ikke meg. Jeg var bare så utrolig fornøyd med meg selv - og mine problemløsningsevner - at det bare var kos å stå der og triumfere over den overdimensjonerte bensinpistolen.

Men så… etter å ha fylt på disse få literne, kom jeg til å kikke bort på bensinpumpen. Der sto det slett ikke 95 Blyfri. Av en eller annen merkelig grunn sto det Diesel på pumpen. Jeg hadde altså stått der i 15-20 minutter og triumfert over min egen evne til å lirke diesel ned i bensintanken.

Takket være min velutviklede intelligens skjønte jeg allerede på dette tidspunktet hvorfor pistolen var overdimensjonert. Dieselpumpens pistol var rett og slett overdimensjonert med vilje for at den ikke skulle passe ned i en bensintank. Det er visst alltid sånn med dieselpumper. I grunnen er det kjempelurt, så sikrer man at ingen tanker feil…

Jeg aner ikke om diesel er bra for motoren eller ikke, men siden pistolen var overdimensjonert, resonnerte jeg meg frem til at det neppe var noe vinnertriks. Derfor tok jeg tak i den pumpen det virkelig sto 95 Blyfri på, og fylte på med bensin. Slik at jeg kunne tynne ut dieselen. Jeg kjørte derfra med en blanding som best kan beskrives som 10% diesel, 90% blyfri 95 oktan. Om det er noen kjemikere her inne, kan de sikkert fortelle meg hva dette blir… 85,5 oktan, for eksempel? Doktan? Oktisel?

Bilen hoster fortsatt på de mest merkelige tidspunkter, og er ganske treg å dra i gang om morgenen. Men den virker i hvert fall.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Imponert! Jeg er rett og slett imponert.

Det kommer for tiden noen litt rare lyder fra bilen min. Har du lyst til å ta en kikk og fikse den?

Anonym sa...

Holder på å le meg ihjel :-D

Supert!!

Anonym sa...

Hoho, genialt!

Selv presterte jeg å fylle bensin på en leid dieselbil en gang, det pumpesystemet du beskriver er jo lagt opp til at dieselfolk er smartere enn den jevne bensinisten, for bensin kan man jo fylle på med til tanken er full uten å merke noe pumpetrøbbel... Som sagt, så gjort, og etterpå kom hjernen i gir: oops, shit, hvordan skal dette gå? Jeg fant ut at det beste var å holde tett og satse på at det gikk bra, og jeg har ikke hørt noe fra leiebilfirmaet siden. :)

Og så har jeg kvelt en bil med olje en gang, det var stadig noen lekkasjer så jeg tenkte jaha, det er nok olja, og jeg fylte på og fylte på. En bil kan jo ikke få for mye olje? Jo da, det var visst ikke så bra det, kunne de fortelle på verkstedet...

Nå er jeg fotgjenger forresten, sparer både pengene og helsa på den måten, for ikke å snakke om miljøet.

Kristin Storrusten sa...

fantastisk!

Anonym sa...

Haha.. Genialt. Men nå skal ikke jeg hovere for mye da.

Jeg er rimelig distre til tider, og glemte en gang å sette på lokket etter å ha fylt olje - i riktig hull. Resultatet kan man tenke seg selv. Når stemplene raser i vei i 2 - 3000 omdreininger i minuttet, klarer de å kaste en anseelig mengde olje rundt i motorrommet.

Flere år senere, da jeg skrotet bilen, var det fremdeles oljeflekker på innsiden av panseret som hadde brent seg fast.

frikke sa...

Fantastisk herlig lesning!
Lo høyt og hjertelig flere ganger her jeg sitter på kontoret og venter på å dra hjem til jul :)

Anonym sa...

Og jeg kjente meg litt igjen... antagelig bare handlingslammelse som gjør at jeg ikke har dine gode erfaringer å vise til - bil er noe jeg kjører. Ikke mekker... :-) Men fyller jo bensin da!

Anonym sa...

Haha, eg kjente meg SÅ igjen. Eg fylte diesel på mor mi sin bensinbil ein gong. Den hosta og rykka heile vegen heim, der pappa kunne fortelja meg grunnen til at det var vanskelig å få fylt diesel...

Anonym sa...

Mer moro her:

http://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t495370.html

Utdrag:

Statoil Førde hadde en litt "uheldig" episode for et par uker tilbake.... det kom to tankbiler til stasjonen for å fylle.. den ene hadde diesel.. og den andre hadde 95 oktan.. føreren av dieselbilen presterte å fylle 20 000 liter diesel ned på 98oktan tanken...

ver1e sa...

Jeg jobbet i min ungdom på Shell, og kan love deg at det er mange som har gjort samme feil... Jeg må innrømmet at vi hadde mye moro av det ;-)
Det er ganske artig å se på de som kjører inntil pumpa, går ut for å fylle drivstoff og ser at tanklokket sitter på den andre siden av bilen. De setter seg i bilen igjen og svinger rundt på den andre siden av pumpa, går ut av bilen og ser at tanklokket fremdeles er på den andre siden av bilen...
Og olje eller frostvæske på spylervæsketanken er heller ikke noe nytt og mora mi helte like gjerne frostvæske på batteriet.

Er det rart jeg jobber for en av norges største bilforhandlere/verksteder i dag? Det er jo massevis av penger og tjene, mann! ;-)

Nissemann sa...

Jeg heier på deg, Truls! Du er knallgod, og akkurat like lite selvhøytidelig som han du er vikar for. Ring meg gjerne hvis du skal kjøre hjem til jul, og trenger råd underveis. God jul!

Anonym sa...

Haha, jeg synes jeg ser deg der du sitter og venter på at dieselen renner nedover for å få fylt på litt til. Synes du var flink jeg. ;)

Anonym sa...

Jeg tror nok at 10% diesel og 90% 95 oktan blir til 95 oktan med litt "forurensing" som ikke antenner like lett som bensin og derfor gjør at motoren hoster og harker.
Det er vel litt som vann i bensinen, men jeg tror ikke en skvett heimebrent ville "nøytralisert" dieselen som den ville med vann.
Men heimert ville iallefall ikke gjort noen skade, med mindre det var riktig dårlig heimert!

Anonym sa...

Tror du jeg var litt smånervøs da jeg skulle fylle bensin i dag? Måtte sjekke to ganger etter å ha lest dette...

Anonym sa...

frank: Jeg er en hjelpsom fyr, men det er ikke sikkert bilen din er så glad for det..

serendipitycat: Det var ikke meningen å drepe deg, men takk :)

aksel: Jeg tror ikke jeg tør å kjøpe dieselbil siden det er så lett å ta feil pumpe :)

kristin: takk :)

alf ivar tronsmo: Fort gjort, ja... Selv hender det iblant at jeg glemmer lokket til bensintanken, men lokket til oljetanken tror jeg ikke jeg har glemt noen gang. Det kommer nok av at jeg nesten aldri bruker det.

frikke: :)

randi: Enig. Bil er noe man kjører. Når noen spør meg hva slags bil jeg har, svarer jeg rød.

kvitveis: Vi er nok ein slags soulmates, vi da...

verene: Men da er jeg jo ganske vanlig, jeg da :)

nissemann: Takk. Det blir nok ikke noe kjøring hjem til jul, for det har kommet snø, og jeg har ikke fått skiftet til vinterdekk ennå.

plysjhai: Det syntes jeg også... ihvertfall en god stund.

marina: Det virker som du ihvertfall har mer greie på dette enn meg.

røverdatter: Bilen overlevde, så du trenger ikke være nervøs. Det finnes langt verre ting man kan gjøre med bil :)

Nissemann sa...

Jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å skifte til vinterdekk selv... ;o)

Anonym sa...


Если вы любитель онлайн казино 2020 года то, вероятно, заметили, что онлайн-казино приобрели популярность в последние годы. Онлайн-казино дает игроку возможность играть во все свои любимые игры дома и вдали от своего компьютера или даже смартфона. На этой странице вы найдете плюсы и минусы онлайн-казино, а также казино в России, которые лицензированы и позволяют вам наслаждаться магией и бонусами казино, не предлагаемыми реальными казино. [url=https://bbl-company.ru/]поиск товара в китае бесплатно[/url]