30. desember 2007

Enda et år med røling: Bildene

Da er tiden inne for den årlige navleposten. I fjor oppsummerte jeg bloggåret med sitater, i år tenkte jeg å ta med et bilde fra hver måned.

Januar: preget av bloggelitedebatten, og av at bloggens kommentarfelt deretter ble avslått i noen uker mens jeg nesten bare publiserte arkitekturtegninger.


Sitatet: "Hvis du flytter meg over bakken vil jeg fortsatt prøve å se ut som en mann, men jeg er ikke det vettu, inni meg er jeg en gråtende kjøttklump i fosterstilling."


Februar:
Litt Quiz, mye politikk, et par fine-tre historier. Inn i passordmodus de siste 11 dagene og stødig nedgang i lesertallene.



"Hvis du er norsk, er sjansen nesten fire ganger større for at noen du er glad i havner i Afghanistan, enn hvis du er amerikansk. Dette er vår krig."

Mars:
Passordmodus halve måneden. 80% av leserne er nå borte siden årsskiftet. Jeg starter røldag-serien, med noveller og dikt.


"Menn krafser og glir og ligger i dunger inntil vegger som sakte forsvinner ned i det frådende havet, skrik forstummer, bobler når overflaten, bobler når ikke overflaten."

April:
Bloggoversikten terger på seg folk. Jeg starter serien Ny Musikk, en føljetong som har som delmål å publisere sanger før de blir hits i Norge. Jeg setter opp DVD-spilleren min i en konkurranse som vinnes av Beach, premien går til Røverdatter. Lesertallene snur. Og lampen som min bror designet kom seg med på en verdensomspennende Dolce&Gabbana-reklame:

"- Så din avgjørelse om å ikke ha mer sex er ugjenkallelig.
- Man skal jo aldri si aldri her i livet, men slik jeg føler det nå har jeg nok hatt mitt siste samleie, ja."

Mai:
Serien Ut av Mørket starter, den handler om å komme tilbake til samfunnet etter sju år i en kjeller, og kom til å inneholde mange av de vakreste postene i år. Mai er en bra og variert måned for bloggen.


"På vei ut i winter wonderland krøstet jeg bakskjermen hennes for ni tusen kroner."

Juni:
Preget av to prosjekter. Først tabloiduka, hvor målet var å se om det gikk an å toppe bloggrevyens populærliste en hel uke med tabloid posting. Deretter "Et inkluderende bloggeliv", hvor jeg lagde en ny blogg i navnet Ørjan H*llestad, og kommenterte som den ferske bloggeren Ørjan i 36 blogger. Deretter satte jeg terningkast på responsen, for å se om eliten faktisk var mer arrogante enn nye bloggere, som enkelte antydet i bloggelitedebatten. Jeg trodde jeg fikk en del kjeft for dette prosjektet, men visste ikke da hva kjeft var. Ellers inneholdt måneden en del fine noveller.


"Alt jeg har fortrengt i disse årene blir synlig og tydelig. Verden min gikk videre. Jeg stod igjen."


Juli:
Jeg er i sluttfasen av Blodføre-skrivingen, og blogger fra den. Jeg sporer opp bildememet jeg startet i mai, og finner blant annet Virrvarr.


"blodet sprer seg på din t-skjorte
som roseblad brer seg ut på snø"

August:
Poster en del bra noveller og en gjennomarbeidet ranking over norges største you-tube-hits gjennom tidene. Men alt drukner i "et prosjekt om kjærlighet" aka "Ungkaren". Målet er å kåre bloggsfærens mest lovende ungkarsemne, nok en gang gjennom å lage en fakeblogg og kommentere i andres blogger, denne gang med damehjelp. Prosjektet er ment å være snilt, men på grunn av diverse omstendigheter skifter Egoisten blogg, og selger det som en nedleggelse i protest mot meg. Dette er, la oss si, noe uheldig for min popularitet i visse kretser.


"Han banket meg over alt på kroppen, det fins ikke en muskel, ikke ett ben, ikke en knokkel hvor jeg ikke har hatt vondt gjennom oppveksten. Det var et universalkurs i smerte."

September:
Kontrastenes måned. Blodføre utgis og går rett inn på Haugen Boks bestselgerliste. Men i bloggen får jeg tyn for Den Gyldne Q, fremdeles for Ungkaren-prosjektet, og for å kritisere formen kvinnesaks-debatten har antatt. Jeg får kjeft per mail, i forum og i egen og andres blogger. Jeg får en vag følelse av at blogging ikke er like gøy lenger.


- Er du enig i at det dør færre folk i trafikken hvis det blir færre ulykker?
- Ja.
- Er du enig i at det blir færre ulykker hvis det blir mindre trafikk?
- Ja.
- Er du enig i at det ville bli mindre trafikk hvis alle bilene var kortere tid på veien?
- Ja.
- Og er du enig i at bilene ville være kortere tid på veien hvis de kjørte fortere?
- Ja.
- Der ser du. Fartsgrensene lager mer ulykker, ikke mindre.

Oktober:
Truls holder skuta flytende mens jeg ligger på trynet de første ukene av måneden. Truls viser seg som et funn. Mot slutten av måneden intervjuer jeg TaiwanTine og arrangerer Den Gyldne Q, Minneapolise vinner. Ungkarenprosjektet avsluttes også endelig, med Gretten som vinner.


"Jeg unner ingen å kjøpe hus nå. De husene som selges akkurat nå blir de dyreste på mange år.

November:
Mye fesjå rundt om i verden, jeg blir blant annet kåret til Norges 5. mest sexy forfatter, selve beviset på at det er en syk verden. Jeg svarer med å kåre Miss Blogg 2007 og 10 mest sexy hunks. Victoria og Ivers biter solid fra seg.


- Det handler om å lagre matvarene i nittini år og noen måneder, og deretter selge dem.
- Men det er ulovlig.
- Nei. Hvis holdbarhetsdatoen er 31.03.08, vil hele år 2107 være før datoen.

Desember:
Starter med Tordenblogg-valgkamp. I løpet av valgkampen overtar Truls, og styrer det meste av måneden. På slutten av måneden starter et nytt prosjekt, det som nå pågår, og som handler om å poste hundre poster på en måned.



"Pilen spratt til den absolutte toppen på under ett sekund. Det hadde nok en sammenheng med at det brant under panseret mitt."

10 kommentarer:

Anonym sa...

Får jeg spørre hvor langt du har kommet på dette hundre-poster-på-én-måned-prosjektet ditt?

Anonym sa...

Oi, morsomt å få et innblikk i året som gikk for din del. Jeg kom jo, som du så pent nevner, inn ved bilde-meme'et et sted, så det andre har bare vært tilfeldige arkivdykk for min del (c;

Egentlig ble jeg veldig glad for å være en «event» på gjennomgangen av nyåret, små barn, små gleder osv ^.^

Ellers- det er tydelig at du er «bloggprosjekt»-mannen etter det du oppsummerer her. Ingen vanlige dagbokposter på deg, nei.

Godt nyttår, Eskil. Lurer på om jeg skal lage min egen oppsummering, jeg...

Avil sa...

Fint du er her! Takk for i år, Esquil.

Anonym sa...

Fin oppsummering. Jeg har ikke lagt merke til at du er bloggprosjektmannen før nå egentlig, men med denne oversikten ble det ganske tydelig, ja. Det er bra at vi er forskjellige hele gjengen, og gjøre ting på ulike måter.

Godt nytt år!

Esquil sa...

hei emelie, svar kom i egen post

virr: bra du ble glad :) du var jo et funn.

takk avil, snilt at du sier det :)

rd: det syns jeg også, det må være lov å utforske dette nye mediet.

godt nytt år, alle :)

Anonym sa...

Syden, jeg tar meg bra ut på trykk, altså.

Anonym sa...

Og her passer det utmerket å heve glasset, puste dypt og hyle som besatt: Godt nytt år!

Esquil sa...

ivers: jo, du er en deilig mann. men i mine øyne var det taktisk svakt av deg å havne på bildet etter tine.

skål, selvisk! godt nytt år :)

Anonym sa...

Så mye spennende jeg gikk glipp av i blogg-boikott-perioden min....

Enda godt du ikke forsvant!

Anonym sa...

Håper på et godt 2008 også, Esquil :-) Glad du blogger videre, for akkurat bloggen din er en av de jeg alltid leser, og det beste er igrunnen at jeg aldri vet hva jeg vil finne her :-)

Ønsker deg en god uke!